חיקוי ללא מקור

כך גיליתי שחיקו את המוצר שהמצאתי ומכרו אותו בכל העולם
X זמן קריאה משוער: 3 דקות

לפני כשנה העליתי פרוייקט מימון המונים בקיקסטאטר בשם פונהנדל, המדובר באובייקט הומוריסטי, אשר תכליתו ידית החזקה וצילום מעט בארוקית למכשיר האייפון. הפרוייקט עלה בקול תרועה, עם כמה עשרות אלפי צפיות בסרטון, לא מעט איזכורים ברשת אך מעולם לא הגיע ליעד הגיוס ואפילו לא קרוב לכך.

מבחינתי הפרוייקט היה מעין בלון ניסוי, להבין ולראות כיצד פרוייקט במימון המונים מתנהל, איך עובדת המטא-מערכת, החל מה-PR הנדרש והקובע את היקף החשיפה (ומכאן גם את היקף הגיוס) ועד לקשר הבלתי אמצעי עם התומכים בפרוייקט. מבחינה זו, פלטפורמות מימון המונים למיניהן יוצרות תיווך ישיר בין יוצר לקהל, לא עוד מוצר הנמצא על מדף אלא שבירת הקיר הרביעי. כך יכולתי להתווכח מחד עם סעודי שטען כי כספי הפרוייקט יופנו לאלימות ישראלית ומאידך לקבל פידבקים מתומכים ומדיה מהונג קונג, דרך אנגליה ועד מערב ארה"ב. במובן זה, אותן פלטפורמות הופכות לאירוע תרבותי, בו תומכים ויוצרים נוטלים חלק אמיתי ביצירת סיפור משותף.

Screen Shot 2015-11-02 at 10.02.26 AM

בתמונה מימין ניתן לראות את המוצר מתוך הקמפיין כפי שפורסמה ע"י בלוג עיצוב, לאחריה תמונה של חברה סינית המשווקת העתק של המוצר (עוד טרם ייצורו), תמונה של האריזה של המוצר/חיקוי שהזמנתי לעצמי ולבסוף תמונה שהועלתה של המוצר בשימוש אי שם בפנמה.

אך הסיפור ממשיך עוד מעבר לטיים-ליין של הפרוייקט, היכן שהמציאות פוגשת בעצמה. כמה שבועות לאחר תום הזמן הקצוב לפרוייקט לגיוס הכסף הנדרש למימונו, מתוך ההרגל הכפייתי לגגל את שם הפרוייקט ולראות היכן הוא הוזכר, או אילו תמונות הועלו ע"י אילו אתרים, ראיתי כי התוצאות שונות מאילו להן ציפיתי. תחת אותה מילת חיפוש נמצא אותו מוצר שלעולם לא יוצר, משווק עם אריזה תואמת ואף אותו לוגו. יותר מכך, חיפוש תחת ההאשטאג באינסטגרם הוביל לתמונות של משתמשים עם המוצר, מסין ועד פנמה. כמובן שהצעד הראשון היה להזמין לעצמי את אותו המוצר שתוכנן והופק אך לא זכה להיות ממומן, ולאחר מכן לשאול - מה עכשיו?

לאחר חיפוש מעמיק התברר שישנם כמה יצרנים בכמה וריאציות של המוצר. עוד התגלה כי הוא משווק במספר אתרים המקושרים כולם לאותו מפיץ. יותר מכך, נעשה שימוש בכל החומר השיווקי - הטקסטים אשר ליוו את השקת הפרוייקט (עד לרמת ההיפרלינקים...), תמונות ואף לוגו, כאמור. מבחינתי כיוצר/ממציא הדבר היה כמחמאה, פרוייקט כושל אשר זוכה להעתקים, ועוד נמכר בשלל אתרים, הפך להצלחה, גם אם לא חומרית אז לפחות ברמת החיוך וההנאה. שמחתי לראות כיצד אותו רעיון כן התממש ובא לידי ביטוי במציאות. במקביל ניסיתי לנהוג באחריות ולהבין על מה ניתן להגן וכיצד (המוצר היה רשום כפרוביז'ונאל, רישום מקדים של פטנט בארה"ב). לאחר מספר פגישות עם אי אילו עו"דים אשר מבטיחים הון בתמורה להון בהוצאות משפטיות הבנתי כי את המרץ והכח יש להשקיע ביצירה הבאה ולא במרדף אחרי תביעה או בתי משפט.

מוצרים ופרוייקטים זוכים ללא הרף לחיקויים. בחלק מהמקרים, החיקוי הזול מגיע לשוק עוד לפני המוצר האמיתי, כמו Pressy, הכפתור הנוסף למכשירי אנדרואיד. ויש אף מקרים בהם משתמשים בפלטפורמת מימון ההמונים עצמה כדי לשווק חיקויים כדוגמת המדפסת של TangiBot המהווה העתק זול (מבחינת המחיר) של makerbot.

אני חושב כי הפלטפורמה עצמה (לסוגיה השונים) והקשר אותו היא יוצרת עם התומכים הוא ללא תחליף, והעתקים למוצרים (קיימים או לא) תמיד יהיו חלק נכבד מן הכח המניע את היצירה. אם לא הועתקת כנראה שלא הצלחת. אמנם גישה פשרנית וסלחנית כלפי העתקות עלולה לנבוע מחוסר היכולת לרדוף אחר העתקות ומעתיקים מחד גיסא, ומההבנה שכל "המצאה" היא רק גלגול של רעיון קודם מאידך. ממנוע הקיטור של ג'יימס וואט ועד לפלטפורמה של קיקסטארטר עצמה, הזוכה לרפליקות בינ"ל ומקומיות, כל קונפיגורציה של רעיון עונה על צורך, מומצא או אמיתי, אחרת לא הייתה קיימת. והאבולוציה זקוקה לכל הרעיונות, קטנים כגדולים, כדי להתקדם. לאן? זו כבר שאלה אחרת.

יונתן אסולין הוא מפתח וממציא מוצרים.

מחשבה זו התפרסמה באלכסון ב על־ידי יונתן אסולין.

תגובות פייסבוק

3 תגובות על חיקוי ללא מקור

02
יואל

ברוך הבא למועדון - מועדון היוצרים שעבודתם הועתקה לפני שהספיקו להגיד "קניין רוחני"...
יתרונות בחברות במועדון:
- העתיקו אותך? מחמאה גדולה! חושבים שהמוצר שלך מצוין! שווה!
- הצלחת לרכוש העתק? יש לך את המוצר שיצרת ביד! שווה!

אתה מוכשר, ללא ספק, אז קדימה לעיצוב הבא!!