מה כל כך חתרני ומבריק בתשבץ שפירסם בשבוע שעבר הניו יורק טיימס?

הניו יורק טיימס ידוע כעיתון ליברלי מאוד, שמנסה לעמוד בחוד החנית של העיתונות ולחדש כל הזמן. בשבוע שעבר הוא הצליח לעשות את שני הדברים יחדיו בחלק בלתי צפוי של העיתון: התשבץ.

התשבץ היומי של הניו יורק טיימס איגד סביבו קהילה נלהבת של פותרים, ביניהם מפורסמים (ג׳ון סטיוארט הוא מכור ידוע), תחרויות פתירה מהירה ואפילו סרט תיעודי.

בשבוע שעבר פרסם העיתון תשבץ מיוחד במינו, ״תשבץ שרדינגר״, המכונה כך על שם הניסוי הידוע בו החתול ההיפותטי הוא חי ומת בו זמנית. לחלק מההגדרות בתשבץ שרדינגר יש יותר מתשובה אחת נכונה, היכולה להשתבץ בתשבץ בלי לפגוע בשאר ההגדרות החוצות אותה: למשל, הפתרון להגדרה ״Black Halloween animal״, יכולה להיות ״CAT״ במידה שבה היא יכולה להיות ״BAT״.

תשבץ שרדינגר המפורסם ביותר (ואולי הראשון) פורסם בטיימס ביום הבחירות לנשיאות ב־1996. ההגדרה המרכזית שלו הייתה ״הידיעה המרכזית בעיתון של מחר״. שתי תשובות השתבצו בו: ״Clinton elected״ או ״Bob Dole elected״. שתיהן היו נכונות ביחס להגדרות שחצו אותן (אם כי ביחס למציאות, בדיעבד רק אחת הייתה נכונה).

מה שמייחד את התשבץ שפורסם בשבוע שעבר, וחובר על ידי התשבצאי בן טאוסיג, הוא הנושא שלו. התשובות הנכונות לכל ״משבצות שרדינגר״ בתשבץ הזה יכולות להיות או M או F, כלומר, ״זכר״ או ״נקבה״. התשובה להגדרה ״חלק מהבית״, 4 אותיות, יכולה באותה המידה להיות ״ROOM״ או ״ROOF״.

לחלק מהתשבצים יש ״נושא״, המאגד חלק מהתשובות, ונחשף בהגדרה המרכזית והארוכה ביותר בתשבץ. ההגדרה המרכזית בתשבץ הזה הייתה ״זהות משתנה, כמו בארבע משבצות בתשבץ הזה״. התשובה הייתה ״Gender fluid״, נזיל־מגדרית - ממש כמו המשבצות M/F בתשבץ, שסירבו להתחייב לזהות אחת, זכר או נקבה.

״אני חושב שאנשים ייהנו מהתשבץ הזה״, סיפר טאוסיג, ״כי הוא עדות למקום אליו התקדמה הקוויריות. יש בו רעיונות לגבי זהות מגדרית שלא היו חלק מהזרם המרכזי לפני 20 שנה או אפילו לפני חמש שנים״.

את התשבץ הפתור, יחד עם הגדרותיו, אפשר למצוא כאן (התשבץ הפתור לבדו מופיע בראש הידיעה הזו), וטור על המחשבה שמאחוריו אפשר לקרוא בבלוג התשבצים של הניו יורק טיימס.

ביוטיוב אפשר לצפות בכותבת בלוג התשבצים פותרת את התשבץ (יחד עם עוקבי הפייסבוק של העיתון) ומסבירה אותו בו זמנית:

זיקוק זה התפרסם באלכסון ב
§ זיקוק |

תגובות פייסבוק