שעה עם המוח הכי מבריק שאולי פספסתם

בשבוע שעבר מת בגיל 90 הכותב, ההוגה, המשורר, הצייר ומבקר האמנות (במובן הרחב ביותר של המילה) ג׳ון ברגר.

כוחו הגדול של ברגר היה בהבאת רעיונות פילוסופיים ואמנותיים מורכבים אל קהל רחב בקול צלול, נגיש ולא מתנשא. לצערנו, רבים פספסו אותו מחוץ לאנגליה מולדתו.

מותו בשיבה טובה הוא הזדמנות להיזכר בו, או להכיר אותו לראשונה. ברגר אמנם זכה לפרסום גדול כשזכה בפרס ה״בוקר״ ב־1972 על הרומן שלו ״G״ (שלא תורגם לעברית), אך הוא ידוע בישראל בעיקר בזכות הפרויקט הגדול השני שלו ב־1972, והוא Ways of seeing.

Ways of seeing הייתה סדרת טלוויזיה בת 4 פרקים של ה-BBC, ובה מזמין ברגר את הצופה להביט על אמנות ולשאול שאלות - רדיקליות ומרעישות דאז בערוץ של המלכה - על האידאולוגיות ויחסי הכוחות החבויים באסתטיקה המערבית.

הסדרה היא צפייה מרתקת וכובשת, וההשפעה שלה על ביקורת אמנות, קריאה פמיניסטית, מרקסיסטית ופוסט־קולוניאלית של דימויים וטקסטים נמשכת עד היום. הספר שליווה את הסדרה נלמד עד היום באוניברסיטאות (גם בישראל).

לשמחתנו הגדולה, הסדרה נמצאת במלואה ביוטיוב. הנה הפרק הראשון:

וכאן תוכלו למצוא את פרק 2, פרק 3 ופרק 4.

הוצאת ״פיתום״ הישראלית תירגמה והוציאה לאור שני ספרים משפיעים אחרים של ברגר. האחד הוא אוסף המסות ״אחֹז בכל היקר: איגרות על הישרדות ומרי״, והשני הוא ״על ההתבוננות״.

סוזן סונטאג אמרה על ברגר שאין כמוהו כותב היודע לשלב הקשבה לעולם החושני עם היענות לצווי המצפון. כבונוס (ופרידה מברגר המבריק), הנה שיחה טלוויזיונית בת שעה בין ברגר לסונטאג, מ־1983:

 

זיקוק זה התפרסם באלכסון ב

תגובות פייסבוק