למה אנחנו לא שורקים יותר?

יש שפות שבהן שורקים במקום לדבר. אבל האם השריקה היא יותר מאשר צליל חסר משמעות?
X זמן קריאה משוער: 3 דקות

פשוט מצמידים את השפתיים ונושפים, אומרת לורן בקול להמפרי בוגרט; אבל האמת שזה לא כל כך פשוט. כדי לשרוק צריך לנשוף או לשאוף אוויר במהירות מספקת כדי ליצור מערבולת, וצריך גם בית תהודה, שבמקרה הזה הוא הפה. בשריקה השפתית, שהיא הדרך הנפוצה ביותר לשרוק, אפשר לשרוק בעוצמות נמוכות יחסית, לעומת שריקה לא-שפתית שבה לוחצים את קצה הלשון אל השיניים החותכות העליונות. כמובן שאפשר לשרוק גם עם האצבעות, דרך כפות הידיים או באמצעות משרוקית או עלים.

שריקות מוזכרות כבר בתנ"ך: בפרק ט' של ספר מלכים א' כתוב: "וְהַבַּיִת הַזֶּה יִהְיֶה עֶלְיוֹן כָּל עֹבֵר עָלָיו יִשֹּׁם וְשָׁרָק וְאָמְרוּ עַל מֶה עָשָׂה ה' כָּכָה לָאָרֶץ הַזֹּאת וְלַבַּיִת הַזֶּה". השריקה כאן היא ככל הנראה שריקת תדהמה או עצב, ואילו בספר ישעיהו אלוהים שורק כדי לכנס את עמו: "וְנָשָׂא-נֵס לַגּוֹיִם מֵרָחוֹק, וְשָׁרַק לוֹ מִקְצֵה הָאָרֶץ; וְהִנֵּה מְהֵרָה, קַל יָבוֹא. בעקבות כך טען הרבי מליובאַוויטש, ששרק בפומבי באחת ההתוועדויות שלו עם חסידיו, ש"בבוא זמן הגאולה יוציא הקב"ה בעצמו את בני ישראל מן הגלות" על ידי כך שישרוק להם. אגב, מותר לשרוק בשבת עם האצבעות, אבל לא במשרוקית.

אלוף העולם בשריקה חירט צ'אטרו מספר בהרצאה שנשא בכנס טד שהוא שורק מאז גיל ארבע. אבא שלו תמיד שרק והוא חשב שזו צורת תקשורת מקובלת. הוא מודה שעד גיל שלושים וארבע די עצבן אנשים עם האובססיה שלו לשריקה, ובארוחת חג מולד אחת עצבן כל כך את גיסתו עד שזו החליטה לרשום אותו לתחרות שריקה בארצות הברית. להפתעתה הוא אכן נסע. ב-2004 הוא זכה באליפות העולם לשריקה, וגם ב-2005 וב-2008. היום הוא מתפרנס מלשרוק, לאחר שעזב את עבודתו כאח.

לשרוק יכול (מבחינה תיאורטית לפחות) כל אחד. אין סיבה פיזיולוגית שמונעת מאנשים לשרוק, למיטב ידיעתנו, אלא אם הם בחלל, שם זה לא אפשרי. אמונות טפלות, לעומת זאת, יש ויש. בבריטניה "שבעת השורקים" מבשרים מוות או אסון. בארצות סלאביות אסור לשרוק בבית, לפי אמונה טפלה, כי זה מביא מזל רע, עלול לגרום לעוני או לשריפה. בלב ים אסור לשרוק, וגם לא בתיאטרון, ככל הנראה מאותה סיבה: יורדי ים השתמשו  במשרוקיות כדי לתקשר למרות הרעש ושאון הגלים. שריקה שלא לצורך הייתה עלולה לבלבל את הצוות, ואפילו לגרום לאסון. ההנחה היא שהשימוש בשריקות התפשט לתיאטרון מכיוון שמלחים הועסקו בהפעלת מתקני ההרמה (צוגים) מאחורי הקלעים, הדומה למדי למה שקורה בספינה. ואם אינכם רוצים שמישהו יוריד לכם בטעות איזה פנס על הראש – כדאי שתסתפקו בלהמהם.

בארצות הברית שורקים לעודד את הקבוצה בספורט, אבל ברוב שאר העולם שורקים לאות בוז. שירים מפורסמים רבים כוללים שריקה, כמו White Christmas של בינג קרוסבי, בילי ג'ואל שורק ב-The Stranger, ג'ון לנון ב-Jealous Guy, בובי מקפרין ב-Don’t Worry, Be Happy, מונטי פייתון Always Look on the Bright Side of Life של ומן הזמן האחרון, אדוארד שארפ והמגנטיק זירוס ב-Home, עוד שריקה מדבקת למדי.

שפות נשרקות הן אמצעי תקשורת אלטרנטיבי שהתפתח באזורים הרריים או קשים למעבר, כדי לאפשר לתושביהם, שהם לעתים קרובות רועי צאן, לתקשר ממרחק. לא מדובר בשריקות סתם - אפשר להעביר באמצעותן כמות מידע מרשימה ביותר. השפה הנשרקת של לה גומרה באיים הקנריים של ספרד כוללת שתי תנועות וארבעה עיצורים, שאפשר להפיק באמצעותם יותר מארבעת אלפים מילים. אמצעי התקשורת המודרניים מעמידים את השפות הללו בסכנות הכחדה, ותכניות לימודים מיוחדות מנסות לשמר אותן בקרב הדור הצעיר.

הקסם שבשריקה הוא שהיא יכולה לומר הרבה, אבל רק למי שמצוי בסוד העניין. מבחוץ היא כמה צלילים חסרי משמעות, אבל למי שיודע היא סיסמה או אמצעי זיהוי, כמו השריקות של הג'טס או השארקס ב"סיפור הפרברים". עדיין אפשר למצוא משפחות שיש להן "שריקה משפחתית", גם אם היא לא מגיעה לפופולריות שלה מלפני עידן הטלפונים, אז היה נהוג לשרוק זה לזה מתחת לחלון, גם בין חברים סתם וגם לפגישה רומנטית סודית. שלא כמו דיבור אנושי, זהות השורק אינה ברורה: אפשר להסתתר מאחוריה ולהתכחש לה בעת הצורך. תמיד אפשר לומר "סתם שרקתי לעצמי".

מחשבה זו התפרסמה באלכסון ב
- דימוי שערלורן בקול מלמדת את המפרי בוגרט להצמיד שפתיים. צילום: אולפני פרמאונט

תגובות פייסבוק

3 תגובות על למה אנחנו לא שורקים יותר?

01
יעקב ג.

מודה באשמה - אני אלרגי קשה לכאלה ששורקים להנאתם במקום ציבורי. (אותי) זה מעצבן ומעקצץ ברמות על. עם הזמן הסתבר לי שיש לא מעט כאלה שקשה להם עם זה.

03
צביקה

הערת שוליים, למי שזה חשוב לו...
זכור לי כי בשבת דוקא אסור לשרוק עם אצבעות בפה.
יתכן שזו מחלוקת אשכנזים ספרדים?
אינני יודע.
אך גם בקישור המובא, לא כתוב שמותר לשרוק עם אצבעות.

ואגב, יש קשר עמוק בין "השריקה" לגאולה במדרשים ומפרשיהם, אך אכמ"ל.