פרצה מלחמת העולם השלישית

נסו לנחש מה הערך מעורר המחלוקת ביותר בוויקיפדיה העולמית. ניחשתם
X זמן קריאה משוער: 2 דקות

חוקרים הצליחו להגדיר את הערכים מעוררי המחלוקות ביותר בוויקיפדיה העולמית, או בכל אופן ב-10 שפות, כולל עברית. התוצאות קצת צפויות וקצת מדכאות -- דת, מלחמות, פוליטיקה -- ולעיתים מפתיעות. מי ידע שכל כך הרבה אנשים נכונים לאבד שעות שינה כדי להיכנס למלחמת עריכה סביב היאבקות, למשל.

המחקר, פרי יוזמה משותפת של חוקר מאוניברסיטת אוקספורד ושלושה חוקרים מאוניברסיטאות שונות בהונגריה, מצא דרך חדשה להגדיר ערך מעורר מחלוקת: בעבר נבדקו לא פעם ערכים אשר משתנים בתכיפות רבה בווקיפדיה באנגלית, ולעיתים נעשה מאמץ דומה גם בשפות אחרות. אולם שיטת הבדיקה הזאת מטעה, כי ערכים המגדירים נושאים הנמצאים בדינמיקה תכופה של שינוי -- טניסאים בעונת האליפויות, שחקנים בעונת האוסקר, וכמובן תהליכים כמו מלחמה, תהליך חקיקה ועוד.

החוקרים לפיכך ביקשו לבדוק את כמות ה-reverts, אותם ביטולי תיקונים שעורך ויקיפדיה החליט לעשות בעריכה של עורך אחר. כהגדרת ויקיפדיה עצמה, "מלחמת עריכה נוצרת כאשר מחלוקת על ניסוחו של ערך, בין שני משתמשים או יותר, מביאה לכך שבמהלכה כל אחד או אחת מהם חוזר ומבטל את עריכתו של האחר/ת." (הערך "מלחמת עריכה" בוויקיפדיה נתון כשלעצמו במלחמת עריכה קטנה, עם מעל 500 גירסאות).

חידוש נוסף של החוקרים הוא גיוסם של עוזרי מחקר דוברי שפות, מה שאיפשר להם לאסוף נתונים גלובאליים יותר מאשר בעבר. מהדורות ויקיפדיה שנבדקו הן בשפות: אנגלית, גרמנית וצרפתית (נבדקו מעל מיליון ערכים בכל אחת מהשפות הללו); ספרדית, בה נבדקו כחצי מיליון ערכים; פרסית, צ'כית, ערבית, הונגרית ורומנית, כ-200 אלף ערכים; ועברית, שבה נבדקו 142 אלף ערכים.

המחקר מפרט בחלקו הראשון, והנגיש ביותר לציבור הרחב, את 100 הערכים הקונטרוברסיאלים ביותר בכל שפה. באנגלית השיאן הוא ג'ורג' וו. בוש, ואחריו אפשר למצוא את "ברית מלה", "אנרכיזם", "גזע ואינטלגנציה", את רשימת המתאבקים הטובים ביותר בהתאחדות ההיאבקות העולמית ואת ארצות הברית עצמה.

טבלת הנתונים בחתך של שפות, מתוך המחקר

טבלת הנתונים בחתך של שפות, מתוך המחקר

בעברית השיאנית היא חסידות חב"ד,  ומייד אחריה הערך "פולמוס המשיחיות בחב"ד". דפני ליף, אריאל שרון, ארגון בצלם, בנימין נתניהו, הישוב היהודי בחברון, מלחמת לבנון השנייה, מבצע עפרת יצוקה ובית"ר ירושלים מככבים גם הם.

מחלוקת היא עניין של גיאוגרפיה, ולכן בוויקיפדיה הצרפתית נלחמים יום וליל על הגדרת הערך של זיגמונד פרויד ושל סגולן רואייל, בגרמנית על אדולף היטלר ובספרדית על מועדון הכדורגל קלוב אמריקה ממקסיקו.

בחלק השני של המחקר, מבקשים החוקרים לשלב את כל הנתונים האלה בחתכים שונים, וליצור למעשה מיפוי ראשון מסוגו של הערכים מעוררי המחלוקת ביותר בעולם.

השילוב הגלובאלי של הנתונים, מתוך המחקר

השילוב הגלובאלי של הנתונים, מתוך המחקר

זה לא יפתיע אף קורא של אלכסון , גם אם זה יעציב רבים, שישראל היא הערך מעורר המחלוקת ביותר בעולם. למעשה, אנחנו מככבים ברוב הערכים בעשיריה הראשונה:

10. מוחמד
9. איסלם
8. ישו
7. אבולוציה
6. אירופה
5. אתיאיזם
4. אלוהים
3. השואה
2. אדולף היטלר
1. ישראל

הפרוייקט הבא של החוקרים הוא למפות את המחלוקות לא רק על ציר גיאוגרפי, אלא גם על ציר כרונולוגי, כלומר לבדוק האם הטבלה משתנה עם הזמן. "יש ערכים שישארו כנראה במוקד הסערה בכל זמן נתון", הם מציינים ללא פרשנות נוספת.

מקורות:The Most Controversial Topic In WIKIPEDIA , המחקר המלא (קובץ pdf)

מחשבה זו התפרסמה באלכסון ב

תגובות פייסבוק

> הוספת תגובה

5 תגובות על פרצה מלחמת העולם השלישית

03
עומר

דורין, קשה לי מאוד לרדת לגורמי המיקרו שמניעים את העניין הזה, אבל אני חושב על הנושא הרבה, ולפחות במאקרו אני מאמין שפשוט מאוד, ממש כמו שהיה אלפי שנים, אנחנו נמצאים במקום שמסמל את ההתנגשות בין המזרח למערב, את שדה הקרב - שני צדדים לעולם שעדיין קיימים למרות שכבר אין חומה או מסך ברזל.
יכול להיות שהסיבה שזה כל הזמן פה ולא נשאר בויאטנם, או קובה או כל מקום אחר שם התנגשו הצדדים, היא הדת.

04
ניצן בלייברג

הבעיה בלהסיק מסקנות ממחקר זה, לדעתי, היא שאנשים הנוטים לערוך ערכים בויקיפדיה אינם בהכרח מייצגים את אוכלוסיית הקוראים, ובטח שלא את שאר האוכלוסיה. כלומר מידת הקונטרוברסיאליות כאן מוגבלת לאוכלוסיית העורכים ולאו דווקא לדוברי השפה או לכל העולם.
ישנם ערכים שמאחוריהם עומדים אנשים שלהוטים מאוד לערוך כדי להציג דעה (או להעלים דעות סותרות). ברגע שישנם אנשים כאלו משני צדדים ניצים של אותו הערך, הערך ימצא בקונטרוברסיאליות גבוהה.
דוגמה שמבוססת על ניחוש בלבד - "דפני ליף".