איך קוראים לדבר הזה

איך למצוא משהו שאין לכם שמץ של מושג איך קוראים לו
X זמן קריאה משוער: 3 דקות

לפני כמה שנים, כשעברתי בלואר מנהטן בדרכי לעבודה, ראיתי בחור עם קסדה שהציץ דרך אחד מהדברים האלה שעומדים על חצובה:

Tiger Supplies

ראיתי מכשירים מהסוג הזה בעבר, בעיקר ליד אתרי בנייה או לצד הכביש. אבל אף פעם לא ידעתי בדיוק מה זה. אז שאלתי אותו. הוא ענה שמדובר במכשיר מדידה, שאפשר למדוד באמצעותו דברים כמו מרחק או גובה, למיפוי ולצרכים אחרים. אהההה. מגניב.

וזה באמת היה מגניב. לא רק הדבר עצמו, אלא גם הידע החדש (גם אם המוגבל) שרכשתי. היה משהו מספק כל כך בשיחה פשוטה שענתה על שאלה שהטרידה אותי שנים. מה שמסביר את הכיפיות של אתרים כמו איך קוראים לדבר הזה. זה דף טאמבלר פשוט, שנוצר בהשראתו של שרשור דומה ברדיט, שמציג תמונות של טכנולוגיות מעורפלות, נשכחות או לא ברורות. כולם יכולים להגיב לתמונות כדי לנסות להבהיר מה זה לעזאזל.

רבים מהאובייקטים המסתוריים הם חפצים יומיומיים. למשל נרתיק הפלסטיק שהחשבון מגיע בתוכו במסעדות (אוגדן חשבון) והעמודים העגולים השמנמנים האלה שמונעים ממכוניות לעלות למדרכה (עמודי חסימה לרכב). ויש גם דבירם שקורים, דברים שהם תופעות ולא חפצים פיזיים – כמו כשחוט טלפון מתעקם.

זה קצת כמו Quora לתמונות, מקום שבו אפשר לנצל את ידע ההמונים – דבר יעיל מאוד אם אתם רוצים לדעת איך קוראים למשהו (נגיד לציוד מדידה). הציגו שאלה אקראית למספר גדול מספיק של אנשים, ורוב הסיכויים שתמצאו את האדם הנכון עם החפץ הנכון שיספק לכם את המידע שאתם צריכים.

אבל מה אם אתם מחפשים מידע – מעבר למה שנמצא ב"איך קוראים לדבר הזה" – שדורש קטלוג של הרבה, הרבה יותר תמונות? אתם יכולים לחשוב על זה כמו על שאזאם לעולם הפיזי, תוכנה שתגיד לכם לא רק מה זה, אלא גם למה זה קשור. נגיד שאתם רוצים למצוא חפצים שנראים דומה – אולי מחירים שונים לצלחות שראיתם במסעדה ואתם רוצים לקנות הביתה. חיפושים כאלה הם אפשריים, אבל קשים הרבה יותר כשאתם לא יודעים איך קוראים למה שאתם מחפשים.

הדבר שרבים חושבים עליו כעל "חיפוש תמונות" לא עונה עדיין על כל סוגי השימושים האפשריים, למרות מאגרי התמונות העצומים הקיימים ברשת. חיפוש ל"הדבר על חצובה שמשתמשים בו באתרי בנייה" אמנם העלה כמה תמונות של כלי מדידה, אבל גם הרבה דברים לא קשורים (אפילו חיפוש הפוך – לחיצה על מקש ימני על תמונה מאפשרת לכם "לחפש את התמונה הזו בגוגל" - מוצלח יותר למציאת המקור של תמונה מאשר לזיהוי חפץ לא מוכר).

אפשר כבר גם למצוא כלים חדשים לחיפוש לפי תמונה. TinEye הוא כלי שבעזרתו אפשר להעלות תמונות ולבדוק אותן מול מאגר. זה עובד היטב לתמונות שכבר קיימות ברשת – התמונה של מכשיר המדידה למעלה, למשל, קושרה בקלות לאתר שמוכר כלים כאלה. אבל TinEye לא מצטיין בזיהוי תמונות שאינן מתויגות עדיין במטה דאטה ברשת. תמונה שצילמתי של הארנק שלי הניבה אפס תוצאות, בזמן שכנראה שמוח אנושי היה מסוגל לזהות מספיק פרטים כדי למצוא אותו בחיפוש מילולי.

trbe

וישנו גם Superfish, שמבטיח "למצוא כל מה שאי אפשר לתאר במילים" בעזרת אלגוריתם שסורק מיליוני התאמות תמונה לתמונות שאתם מעלים, ואז משווה ומדרג את התוצאות. לחברה יש סדרה של אפליקציות לקטגוריות ספציפיות בשם Like That, שעוזרות לאנשים לזהות את זני הפרחים, גזעי הכלבלבים וסגנונות הריהוט שהם רואים בעולם. (ודי קל לעשות את הקפיצה המנטלית מרובוט שיכול ללמוד שאתם אוהבים כלבי תחש ובוגנוויליות לאלגוריתם שיכול, נגיד, להכיר את האישיות של אדם לפי דפוסי הדפדוף שלו בטינדר – ואולי להפוך זאת לאפליקציה שתלמד להכיר את הטעם שלכם בבני זוג בעזרת זיהוי דפוס ויזואלי).

בלי קשר ליישומים שלו, ברור שחיפוש לפי תמונה יהיה נפוץ יותר ויותר ככל שהרשת תהפוך למדיום ויזואלי יותר, ובמיוחד כשמחשבים ישתפרו בזיהוי תמונות ודפוסים. מה שאומר שכשמחשבים ילמדו איך אנחנו רואים את העולם, תשתפר היכולת שלהם למצוא עבורנו קישורים שלא היינו רואים בלעדיהם.

 

Copyright 2015 by The Atlantic Media Co., as first published in The Atlantic Magazine. Distributed by Tribune Content Agency.

מחשבה זו התפרסמה באלכסון ב על־ידי אדריאן לפראנס, Atlantic.

תגובות פייסבוק