למה הרעיונות הטובים ביותר שלנו נולדים במקלחת?
X זמן קריאה משוער: 3 דקות
יכול להיות שחלק מתהילתם של "רעיונות מקלחת" נובע מן הפער שבין הסיטואציה היומיומית והסתמית (גם אם המענגת) של המקלחת ובין ההארה הפתאומית. גם אם יש לכם פי עשרה רעיונות מעולים מול המחשב, לא ממש תשימו לב כי הרי בשביל מה התיישבתם מול המחשב אם לא בשביל זה? עם זאת, לפי הטענה זהו בדיוק המצב היומיומי והסתמי הזה שאמור לגרום לכם להגות רעיונות נפלאים.
המוח שלנו, כידוע, אינו נח לעולם. במשך רוב שעות הערות שלנו הוא מגיב לגירויים חיצוניים, אבל אם מבודדים אותו מהם, כמו שקורה במקלחת, הוא פונה פנימה ומעסיק את עצמו. המנגנון הזה מכונה "רשת ברירת המחדל": רשת של אזורים מרוחקים זה מזה שמתחילים לתקשר אלה עם אלה. במקום לעסוק באופן ליניארי - ואובססיבי - בבעיה שמטרידה אותנו, אנחנו מניחים לקיבעון המחשבתי שלנו ונותנים למוח שלנו ליהנות ממשחק אסוציאציות חופשי. פתרון בעיות יצירתי מהסוג הזה אינו מבוסס על מידע חדש, אלא על קישורים חדשים.
במילים אחרות, השאלה מדוע רעיונות טובים צצים במקלחת היא בעצם השאלה למה מוצאים דברים כשלא מחפשים אותם – כי מפסיקים לחפש באותם שניים-שלושה (או חמישים) מקומות ידועים. וגם התהליך הזה לא קורה ברגע אחד, כפי שמדגים הניסוי הבא, שהציג בפני נבדקים רצף מילים שנראה תחילה אקראי: אדום, אגוז, קערה, כוס, סל, ג'לי, טרי, קוקטייל, סוכריה, עוגה, אפייה, סלט, עץ, פרי וכו'. בכל פעם שהוצגה בפניהם מילה נוספת, ניסו המשתתפים לנחש מה מחבר בין כל המילים. רבים מהם טענו שהאסימון נפל להם רק במילה השתים עשרה, אבל הניחושים שלהם התקרבו לתשובה הנכונה (פרי) בהדרגה.
אם כך, מה שקורה במקלחת הוא שאנחנו פשוט מקשיבים למה שמתרחש במוח שלנו. המקלחת מצליחה להסיח את תשומת הלב שלנו – שאינה באמת הלב אלא ההמיספרה השמאלית של המוח שלנו, האחראית על חשיבה בדפוסים. כדי לחשוב על רעיונות חדשים אנחנו צריכים לשכוח את הרעיונות הישנים והמקובעים שלנו.
זוהי גם אחת הסיבות לכך שצריכת אלכוהול או סמים מזוהה כהתנהגות בוהמיינית של אנשים יצירתיים מן הסוג המסורתי (הסיבה האחרת, כמובן, היא שהם לא צריכים לקום בבוקר לעבודה). אך אלה, כידוע, עלולות להידרדר להתמכרות ולשימוש לרעה שפוגעים בסופו של דבר ביצירתיות. כדי לחשוב מחשבות יצירתיות לא מספיק לשחרר את ההמיספרה הימנית לחופשי, אנו זקוקים גם לחלק השמאלי שיפעיל את יכולות ההפשטה וזיהוי הדפוסים שלו. והוא צריך לעשות את זה די מהר, לפני שההארה תתפוגג.
מקלחת, במובן הזה, היא אלטרנטיבה מוצלחת יותר. נראה שהיא ממלאת את הנוסחה המושלמת להסחת דעת יצירתית: גם לא משעממת, גם לא יותר מדי פעילה וגם משהו שאתם צריכים בכל מקרה לעשות כל יום (בכל זאת, אוגוסט). הניתוק, הבדידות, היעדר הגירויים וחוסר היכולת לעשות משהו תוך כדי הופך את המקלחת לזירה אידיאלית לרעיונות יצירתיים. חוץ מזה, היא פשוט מרגיעה. וההרגעות הזו משחררת דופמין שמיטיב גם הוא עם היצירתיות.
ואם אתם חוששים למצבה של הכנרת, כמובן שיש אפשרויות אחרות: פעילות גופנית מונוטונית יחסית, כמו ריצה או שחייה, וגם עיסוקים ספורטיביים פחות כמו נהיגה. ויש גם כאלה שגורסים שהפעילות הגופנית אינה הכרחית כלל, כי גם המיטה, האוטובוס וחדר השירותים ידועים כמעוררי השראה פתאומית.
אולם הצרה היא שכידוע, לא כל רעיון שנולד במקלחת מגיע לשטיחון האמבט. חלון ההזדמנויות שבו אמור החלק השמאלי של המוח להטיל את הלאסו שלו סביב הרעיונות המבריקים שנבטו בצד השני וגם לזכור אותם הוא קצר ביותר. בעלי העצות – ובעיקר האמריקאים שבהם – אינם מתייאשים ומייעצים לנו, למשל, לקנות מחברת חסינת מים למקלחת. אלא שלא כל כך לרמות את המוח. הרעיונות שלנו, כאמור, פורחים כשהם חופשיים ממחויבויות. הם צריכים בדיוק את המצב חסר המטרה הזה כדי להשתולל לכן המחשבה הזו קצת מרגיזה – כשתיכנסו בפעם הבאה למקלחת ותנסו לחשוב מחשבות יצירתיות, זה כנראה לא יעבוד.
עוד על מחשבות באמבטיה כאן וכאןוכמה מחשבות משונות שאנשים חשבו באמבטיה
תגובות פייסבוק
5 תגובות על ארכימדס טעה
אז במה טעה ארכימדס?
אולי בזה שקפץ מן האמבטיה כשגילה את המשקל הסגולי. אילו היה נשאר שם היה עולה במוחו רעיון לכתבה באלכסון. :)
אז בין השורות אני מבינה שאת מציעה שנעשה משהו עם המחשבות היצירתיות שלנו
יש סברדיט מפורסם בנושא, Showerthoughts. בין ההארות החביבות שמופיעות שם: ״הטביעה של הטיטאניק כנראה הייתה נס בשביל הלובסטרים במטבח״
במרוקו היתה אימרה (שהיתה אפקטיבית, למרות היותה עממית/שכל ישר): כדי לפתור בעייה או להתגבר על תקיעות או קושי לצאת ממעגל חשיבה/עשייה ---- הפוך/היפכי כוס.
זה מאוד דומה למקלחת.
אגב, גם לי היו הרבה הברקות בעת שהתקלחתי.
קודם כל, שאלת תם (ולא נשלם): האם המחשבה (עצם המונח שגוי מפני שזה רעיון, ולא ברור מה זו מחשבה) הזו נולדה במקלחת? כשהמים זרמו או לא? כשהסתבנת או שטפת את הסבון? ואולי כשיצאת עם רגל אחת? או הכנסת את הרגל הראשונה? או כשקיבלת מכת חום/קור מהמים?
ועכשיו יותר ברצינות: ״כדי לחשוב על רעיונות חדשים״ - זו שגיאה חריפה, כי הכותבת מבלבלת בין יצירה של רעיון חדש ובין החשיבה אודותיו. ורעיון חדש הוא חדש מפני שאיננו ישן, כלומר, לא היה ידוע לחושב/ת.
יצירה של רעיון חדש שונה מחיפוש של דבר מה (בזיכרון) כי אם יצירה במובן הפשוט ביותר - הפקה של משהו חדש (שבמקרה הוא רעיון, ותמיד הוא רעיון, כי זה מה שאפשר לעשות ב״ראש״/״מוח״/״שכל״ או כל מה שזה).
וגם המונח החדש ״הארה״ לא עוזר.
ריבוי המושגים/מונחים הוא רמז למשהו שאיני רוצה לכנותו בשם.
הביטו בהם ותראו אותנו
וירג'יניה מורלגם בקרב בעלי החיים יש בטלנים ושקדנים, הרפתקנים ופחדנים, חביבים ורגזנים. הבנת...
X רבע שעה
תקלה בעברית
לפעמים הכול נראה ונשמע בסדר, ובכל זאת – לא.
השורש העברי "תקל" הוא שורש ותיק ומבוסס. הפעלים ושמות העצם הבנויים עליו מוכרים לנו היטב: "תקלה", "להיתקל", "נתקל" וגם "תָקוּל". אלא שהשפה אינה רק מפרט של חלקים וחלקיקים העומדים לרשות הדוברים. המילון, כבר למדנו, אינו אלא פיקציה, שלכל היותר מראה אפשרויות תוך כיווץ ממד הזמן וגם התעלמות מקובלת משגרת השימוש. זאת אפשר לומר על המילון עוד לפני שבאים חשבון עם הבחירה מה להשמיט ממנו, כיצד להגדיר את הפריטים הכלולים בו ועוד. לכן נשים את המילון בצד, לפחות כאן, אם כי העצה טובה כמעט תמיד.
אז מה לא בסדר? איפה התקלה? השורש "תקל" הוא עתיק ומבוסס היטב וקיים גם בארמית. הוא מורה על קושי או מכשול, ואולי קשור ל"שקל", המביע גם מועקה. יש לנו ניסיון יומיומי עם תקלות במכשירים, בלוח הזמנים ולצערנו גם במערכות יחסים. לפעמים אפשר לתקן את הדברים ולפעמים לא. אנחנו גם יודעים מה זה להיתקל בדבר, להתנגש בו קלות או לפגוש אותו באורח לא מתוכנן, לטוב או לרע, שם הפעולה של "נתקל". עד כאן, הכול בסדר.
לפני שנים, מניסיוני כדובר עברית, היה נדיר מאוד להיתקל בצורה "תקול", לציון מצבם של מכשיר או מערכת שאמורים לפעול אך תקלה מונעת זאת מהם. המונח החל לבצבץ פה ושם, בעיקר בנוגע למכשירים, ויתכן שהפעם הראשונה ששמעתי אותו הייתה בצבא, כשדובר על מכשיר קשר שאינו במצב שמיש, אלא מונח בצד, עם תקלה, ודורש תיקון. "תקול" כנראה אכן מתייחד, בשימוש, לפריט המוגדר שאפשר להצביע עליו ולציין את מצבו, את היותו מקולקל. השימוש בצורה התרחב והיא היום נפוצה. המעבר הזה, מנדירות לתפוצה רחבה, אינו חלק מהמידע שהמילונים מספקים לנו. האפשרות שהייתה קיימת, מורפולוגית וככל הנראה גם לפי טקסטים, לקיומה של הצורה "תקול", התממשה מעצם השימוש, מההופעה בטקסטים כתובים ומדוברים במשך השנים האחרונות.
הדבר מעלה את השאלה בדבר משמעות קיומם של דברים בשפה. האם האפשרות לגזור צורה אומרת שהיא קיימת? ואם צורה גזורה או נטויה – על פי מנגנונים עבריים רגילים ומקובלים - אינה מצויה בשום טקסט, האם היא אינה קיימת? המבחן הבסיסי לכך הוא מעשי: אם צורה אפשרית כזאת מופיעה, משמשת ומובנת על ידי השומעים (או הקוראים), אין שום תקלה, והקיום הפוטנציאלי היה לממשות.
כך אולי קרה ל"תקול", שעברה מפוטנציאל או מצורה נדירה, למימוש קיים ונפוץ, שהתקבל ללא תקלות על ידי דוברי העברית העכשווית, אולי בהשראת העברית הנהוגה בצבא ואולי הודות לדחיפה מכיוון אחר. יחד עם זאת, "מותר" בהחלט לא לאהוב את הצורה, ומותר לא פחות לא להשתמש בה.
"יש תקלה במכשיר", "יש לי תקלה בקו הטלפון", "המחשב שלי סובל מתקלה" – כולן צורות ביטוי מקובלות ונפוצות בקרבנו הדוברים, ואין שום בעיה בהן. לעצם העניין המעשי, בעולם הממשי, מכשירים משנים מצבם מתקינות לתקלה, וההשלכות הן בעיה שלנו. כך חשבתי, לפחות, עד שנציגת שירות – אדיבה באורח פלסטי ושמנוני כמקובל – התקשרה אלי בעקבות פנייתי בתלונה על תקלה באתר אינטרנט עם ממשק למשתמשים בו, וגילתה הבנה, מהסוג האמפתי הממוסחר:
"אני מבינה שאתה חווה תקלה".
"לא", אמרתי, עקשן ונטול נחת, לאחר המתנה בת שעה ומעבר בין "מענה קולי" אחד למשנהו. "אני לא חווה תקלה, אני חווה שירות גרוע. התקלה היא במערכת, וזאת לא בדיוק חוויה".
ממהרת לרצות את הלקוח, הנציגה הקפידה להימנע מהנוסח ה"חווייתי", לאחר סיבוב נוסף שבו נפלט מפיה שאני "חווה תקלה", והעתיקה את דבריי כפשוטם, לפיהם יש תקלה במערכת.
עקרונית, אפשר לומר שאין פה בעיה. "חוויה" מציינת הן דבר חיובי והן דבר שלילי. ואכן, כשיש תקלה במערכת שאנו תלויים בה, החוויה שלנו אינה טובה. אלא שאפשר גם לשים לב לכך ש-to experience האמריקני הועתק מני וביה לעברית השירותית. בתוך כך, יש הרחקה של האחריות: אם הבעיה היא במערכת, הרי שהאחראים עליה נמצאים במוקד הדיון. אך אם הלקוח הוא שחווה מה שהוא חווה, האחראים הצליחו לעשות צעד אחד לאחור, בעזרת הניסוח המכובס. ויש לשים לב שבמצבים כאלו לא ייאמר על המערכת, הממשק או אתר האינטרנט, שהם "תקולים", אולי כי ב"תקול" יש גוון סופי מדי, חמור מדי, כמו של מכשיר קשר חבוט באפסנאות צבאית. חוויה כה שלילית תהיה כנראה תקלה חמורה לכול המעורבים בדבר.
נאורות אפלה ובוהקת
אביהו זכאיעליית הפשיזם ומוראות מלחמת העולם השנייה הביאו להאשמת הנאורות בהאדרת הכוח על...
X 12 דקות