אתר הלבבות השבורים

לפני עשר שנים, לני ג'ונס היה בעיצומה של עבודה על התואר השני שלו במדעי המחשב באוניברסיטת יוטה. באותה תקופה הסרטים "נ.ב. אני אוהב אותך" (2006) ו-"הבית באגם" (2007) היו להיטים – סרטים רומנטיים שבשניהם כיכבו מכתבים שנשלחו אל העתיד. בהשראתם, ג'ונס יצר את Letter Me Later, אתר המאפשר להכין מכתבים שיישלחו בדואר אלקטרוני כעבור שנים.

בפברואר 2014 קרה לג'ונס משהו מוזר: מאות הודעות שנכתבו בתערובת מוזרה של טגאלוג ואנגלית החלו להציף את תיבת הדואר שלו. "בהתחלה חשבתי שמישהו המציא תכנה שכותבת מייל, כי היו כל כך הרבה הודעות שחשבתי שזה לא יכול להיות אמתי", הוא אומר. "בנוסף, הכול היה כתוב באיזה מין שפה מוזרה".

ג'ונס לא ידע שבמרחק אלפי קילומטרים, יוצריה של קומדיה רומנטית שהפכה ללהיט בפיליפינים Starting Over Again ("להתחיל מחדש") החליטו לשלב שירות משלוחי אימייל עתידיים בעלילת הסרט שלהם. הם קראו לזה Letterlater. אחרי שהסרט יצא לאקרנים, פיליפינים שבורי לב מיהרו אל האתר של ג'ונס – פשוט משום שכשחיפשו Latterlater גוגל שלח אותם ל-Letter Me Later. התוצאה הייתה מדהימה. בינואר 2014 ביקרו באתר שלו רק 17 אלף גולשים, אבל כעבור חודש, המספר זינק ל-84 אלף.

LetterMeLater

דף הבית של אתר LetterMeLater.com, צילום מסך.

גם הפורום הנלווה לאתר הוצף בהודעות מרווקים פיליפינים אומללים וחרדים. כותרות ההודעות, שנכתבות בפורום עד עצם היום הזה, נוטות לדרמטיות. בחלק ישנם שלושה סימני שאלה (למשל: "אהבה אסורה???"), אחרות נכתבות באותיות מודגשות (למשל: "כבר לא מאוהבת"). ישנן הודעות שנראות כאילו הן לקוחות ממודעות השידוכים ב-Craigslist (כמו: "מחפשת חבר זמני לחודש אחד"). רבים מספקים עצות מעשיות להישרדות אחרי פרידה ("עצות כיצד 'להרפות' מהחבר שלך"). הפורום מזכיר קהילות אינטרנט אחרות המוקדשות לנושאי זוגיות (כמו Ex No Contact) מלבד הבדל גדול אחד: מרבית החברים שם שולחים את המכתבים שלהם ולא דוגרים עליהם.

הסרט "להתחיל מחדש" הוא לא בדיוק פרסומת להודעות מייל עתידיות. אחרי פרידה כואבת, גיבור הסרט, מרקט אנטוני וילאנואבה השלישי, שולח הודעה נואשת שאמורה להגיע רק כעבור ארבע שנים אל חברתו שלעבר, ג'יני גונסאלס. בהודעה הוא כותב "אחכה לך, ג'יני. אחכה כי אני יודע שיום יבוא, ואחזור אל חייך". כצפוי, כשאנו חוזרים ופוגשים את מרקו, הוא המשיך בחייו – הוא פותח מסעדה משלו, ומתכוון להינשא לארוסתו מזה שנים.

כשג'יני שומעת על אירוסיו של הלשעבר שלה, היא מנופפת בהודעת המייל וצועקת, "האימייל הזה שקרי. אני חייבת למחוק אותך. אני חייבת למחוק אותך מחיי". אבל היא מתלבטת נואשות. היא אינה מסוגלת לעשות זאת. היא אינה מסוגלת להתמודד עם ההווה. היא מנסה לזכות בו שוב, אבל נכשלת.

עלילת כלל הסרט לא הפתיעה את מייסד Letter Me Later לני ג'ונס. הוא חשב שהסרט "טוב", לדבריו, אבל: "קצת נדהמתי מכך שג'יני הייתה כל כך נכלולית".

ג'ונס, לעומת זאת, לא מאמין שהאתר שלו יכול לסייע רבות לשבורי לב. "אני חושב שבמרבית המקרים, אם מקבלים הודעה מלפני ארבע או חמש שנים, קרוב לוודאי שהאדם השתנה, וההודעה כבר לא רלוונטית", הוא מוסיף. "בדרך כלל, רגשות אינם משתמרים לאורך תקופה ארוכה כל כך".

ליקס מאמאוּאג (Mamauag), סטודנטית פיליפינית, רואה את הדברים אחרת. אחרי שצפתה ב"להתחיל מחדש", היא פנתה אל Letter Me Later כדי לשלוח הודעה לחבר של לשעבר. למרות שהוא מעולם לא הגיב, מאמאואג סבורה כי "כששלחתי את המייל, הרגשתי סוג של הקלה בלב. הרגשתי נהדר כי יכולתי לשחרר את כל רגשותיי במייל אחד". למשתמשים עתידיים באתר היא מייעצת: "הייתי אומרת להם פשוט לכתוב (או במקרה הזה, להקליד) בלב שלם".

למרות הצלחתו, האתר Letter Me Later אינו מיועד לכולם. קחו למשל את לני ג'ונס. מלבד בדיקת האתר, הוא מעולם לא השתמש בו. "אני לא מוצלח בחשיבה על העתיד, וזו בעיה שלי, אני יודע", הוא אומר. "אני לא יכול לחשוב מה יהיה מעניין לכתוב לעצמו או למישהו אחר בעתיד".

אבל אל חשש, שבורי לב יקרים, לני ג'ונס לא מתכוון להסתלק, והוא מסור למשימה. "אני לא חושב שאי פעם אסגור את האתר. הוא יכול להמשיך לפעול לנצח".

תורגם במיוחד לאלכסון על ידי דפנה לוי

Published by Atlas Obscura (atlasobscura.com) under an agreement with Alaxon

מחשבה זו התפרסמה באלכסון ב על־ידי מוירה מק'קאמון, Atlas Obscura.

תגובות פייסבוק