המחשבים שיתרגמו עבורנו את שפת הכלבים

אילו לאסי היתה יכולה לדבר, הסרט אודות קורותיה היה ככל הנראה קצר יותר ומותח פחות. אבל נדמה שיוצרי הסרט מתחו את הבעותיה התקשורתיות של הגיבורה עד קצה גבול היכולת. מבחינתם, לאסי היא דמות אנושית "כלואה" בגוף של חיה והסיבה היחידה שהיא אינה מדברת, היא פשוט משום שאין לה את היכולת הפיסית לעשות זאת. עבור חוקרים רבים רעיון זה אינו רחוק מאוד מהמציאות ולכן מחשב שיתווך בינינו לבין הכלבים אינו בגדר מדע בדיוני.

"הכלב שלי עשה את העבודה שלו ואני לא עשיתי את שלי", מספר וינסנט מרטין למגזין The Scientist, "הייתי רוצה שתהיה לו האפשרות להגיד לי בפשטות: אל תעשה זאת". מרטין, חוקר באוניברסיטת Georgia Tech מתייחס לאותו יום בו כלב הנחייה שלו עצר ברחוב מבלי שמרטין יבין מדוע. האוטובוס שעצר זה עתה בכביש היה רחוק מהם וגם בעת גישוש באוויר מלפנים מרטין לא זיהה שום מכשול.

התעקשותו של הכלב גרמה למרטין לחשוב שדעתו מוסחת, מה שאכן קורה לפעמים, והוא פסע קדימה היישר אל תוך שלולית עמוקה של בטון. בעקבות המקרה, מרטין חבר למלודי ג'קסון, העומדת בראש המעבדה לפיתוח ממשקי מוח-מחשב עבור בעלי מוגבלויות ב- Georgia Tech, כדי לפתח גאדג'ט לביש לכלבים שיסייע להם לתקשר עם בעלי מוגבלויות. המחשב נסמך על יכולות הבחנה מתוחכמות של הכלבים ומיומנותם הגבוהה לבטאן, כדי לתרגם את פעולותיהם לדיבור מוקלט מראש. כך שבפעם הבאה כלב נחייה יוכל, למשל, להבהיר לבעליו כי דעתו אינה מוסחת ושהוא עצר משום שאכן ישנה בעיה.

וכך נולד פרויקט FIDO (Facilitating Interactions for Dogs with Occupations) שהציג תוצאות ראשוניות בספטמבר בסימפוזיון הבינלאומי בציריך למחשבים לבישים. החזון העתידי כולל גם טכנולוגיית Bluethooth שתאפשר לכלב לשלוח אס.אמ.אס או מייל במקרה של מצוקה.

קבוצת המחקר של ג'קסון, שלאחרונה זכתה במענק להמשך השנתיים הקרובות, אינה היחידה השואפת לפתח מחשב שיתווך בין כלבים לבעליהם. קבוצה בראשות קלרה מנסיני, למשל, המנהלת את מחקרי האינטראקציה בין מחשבים לבעלי חיים ב- Open University, מפתחת מחשב שיאפשר לכלבים להפעיל יישומים שונים בבית (לכבות אורות, להפעיל מכונת כביסה או אזעקה) ולתקשר עם בעלי מוגבלויות.

בין אם מדובר בטכנולוגיית מסכי מגע (בפרוייקט של מנסיני) או אפוד נישא המופעל באמצעות משיכות ונשיכות (בפרוייקט של ג'קסון) קבוצות מחקר אלה ואחרות מאמינות כי בעתיד ממשקים יתווכו מסרים מורכבים יותר בין כלבים לבעליהם, עם או בלי מוגבלויות. זאת גם לאור ההשקעה המחקרית הניכרת בפענוח הסימנים השונים, שכלבים משתמשים בהם כדי לתקשר זה עם זה ועם בני אדם. כמו למשל בניסוי שהציג סיווג ממוחשב של כ- 6,000 אותות קוליים מ- 14 כלבים בסיטואציות שונות (כמו הופעת זר, הליכה, הישארות לבד, משחק וכיו"ב) כדי לפענח את הניואנסים בשפת הכלבים. לאחרונה פורסם גם מחקר לגבי האינפורמציה המגוונת שסוגי כשכוש הזנב מביעים, ומחקר נוסף הראה כיצד כלבים מביעים רגשות שונים באמצעות הבעות פניהם.

"בעשור האחרון למדנו [על כלבים] יותר ממה שלמדנו במאה שנה האחרונות", אומר בריאן הר למגזין הסמיתסוניאן, שהחל לחקור אינטליגנציה של כלבים בשנות התשעים. בספרו שראה אור לאחרונה, "גאונותם של כלבים: כיצד כלבים חכמים יותר ממה שאתם חושבים", הר מראה כי לא רק שכלבים מבטאים אינטליגנציה חברתית מורכבת יותר בהרבה בהשוואה לאבותיהם הזאבים, אלא שבדרכים רבות הם דומים לבני אדם יותר מקרובינו הקופיים. מכאן נובע פוטנציאל אדיר לתקשורת מסוג מורכב יותר ממה שחשבנו עד כה.

"הגאונות של כלבים", טוען הר, "היא שהם למדו לרתום את הכלי החזק ביותר בפלנטה לפתרון בעיות והוא: בני אדם". גם היכולת התקשורתית של כלבים גבוהה יותר ממה שחוקרים האמינו בעבר: "כלבים הם המין היחידי שהוכיח כי הוא מסוגל ללמוד מילים באופן וברמה דומים לזה של ילדי אדם. זה לא שמינים אחרים אותם אנו מחשיבים אינטליגנטיים, כמו קופי הבונובוס ודולפינים, אינם מסוגלים לתקשר בשימוש סימנים, אך ישנן עדויות רבות כי כלבים משתמשים בהיקשים המעניקים להם יתרון רב על פני מינים אלה".

בניסוי שתוצאותיו שוחזרו פעמים רבות, נמצא שכלבים מעניקים תשומת לב לחפצים חדשים חסרי שם כדי ללמוד כיצד בני אדם מכנים אותם. ישנם כלבי בורדר-קולי שאף מבינים את משמעותם של אובייקטים לפי תמונה דו-ממדית שלהם.

בנוסף לאינטליגנציה שלהם, חוקרים לוקחים בחשבון את הקשר הייחודי שהתפתח בינם לבין בני אדם. מחקר שהתפרסם לאחרונה בכתב העת Animal Cognition בוחן, למשל, את הנטייה של כלבים לגנוב מזון כאשר הם בטוחים שאיש אינו רואה אותם. המחקר הראה כי האסטרטגיה הדומיננטית להגניב מזון לחדר חשוך סבירה פי ארבעה יותר מאשר להגניבו לחדר מואר; מה שאומר, ככל הנראה, שכלבים מסוגלים לאמץ במידה מסוימת את נקודת המבט של בעליהם האנושיים.

לא משימה מובנת מאליה, גם כאשר מדובר בבעלי החיים האינטליגנטיים ביותר. מהדינמיקה הדו-כיוונית והמורכבת הזו עולה האפשרות כי בפיתוח טכנולוגיית פיענוח ותיווך מתאימים, התקשורת בין האדם לבין חברו הטוב ביותר עשויה להגיע לשיאים חדשים.

מקורות: "דיבור כלבי"- כתבה על המחקר של מלודי ג'קסון ב- TheScientistסרטון יוטיוב על המערכת שמפתחת קבוצת המחקר של קלרה מנסינימדוע כלבים דומים יותר לבני אדם מאשר לזאבים- ראיון עם בריאן הר בסמית'סוניאןבעלי כלבים הם למעשה הורים לחיות מחמד- על הקשר הייחודי בין בני אדם לכלבים באתר Salonכלבים עשויים להבין את נקודת המבט של בני אדם- כתבה ב- Science Daily

מחשבה זו התפרסמה באלכסון ב

תגובות פייסבוק