הקושי המסייע לאינטלגנטים

לכולנו היכולת האוטומטית, במידה כזו או אחרת, להתעלם מהדברים הבולטים והרועשים סביבנו, כדי לחלץ את הפרטים הקטנים שברקע. למעשה, קשב סלקטיבי זה הוא מפתח מרכזי בהתפתחות קוגניטיבית נורמלית ואחד מביטויו הנודעים בפסיכולוגיה הוא "אפקט מסיבת הקוקטייל": היכולת לא רק להפנות תשומת לב לשיחה מסוימת בתוך רעש מסביב, אלא גם להקצות קשב, בלי כוונה תחילה, לפרטים אי שם ברקע כדי לקלוט למשל את שמנו שנהגה לפתע בשיחה אחרת, רחוקה.

לבעלי אינטליגנציה גבוהה מהממוצע היכולת להתעלם מהדברים הבולטים עשויה להיות קושי. אנשים אינטליגנטים מתקשים לזהות נוכחות ותנועה של אובייקטים גדולים, טוענים חוקרים מאוניברסיטת רוצ'סטר בניו-יורק. זהו קושי המאפשר להם לסנן הסחות דעת ולהתרכז במטלות באופן יעיל יותר מהממוצע.

על הנבדקים במחקר הוטלה משימה פשוטה: הם התבקשו לעקוב אחר אובייקטים צפים על פני מסך מחשב ולענות מהר ככל האפשר מה כיוון תנועתם. בעלי מנת משכל גבוה הצטיינו בזיהוי תנועת האובייקטים הקטנים והתקשו דווקא בזיהוי תנועת הגדולים, משימה שהיתה לכאורה קלה יותר. כלומר, "זה לא שאנשים עם מנת משכל גבוהה פשוט יותר טובים בתפיסה חזותית", אמר בראיון ל"טלגרף" ד"ר דוג'ה טאדין שהוביל את המחקר, "תחת זאת, התפיסה שלהם דקת אבחנה יותר". החוקרים מציעים כי הנטייה האוטומטית להעדיף את הפרטים הקטנים על פני הגדולים משקפת סדר עדיפויות מיטיב: הצלחה להתעלם מהמובן מאליו שנמצא מתחת לאף, מאפשרת להתמקד בפרטים הקטנים ולהתמיד בקשב זה לאורך זמן.

הקשר שבין קשב סלקטיבי ובין IQ מעניין במיוחד כשמדובר בהפרעת קשב וריכוז (ADD). על אף ההסכמה כי יש קשר גנטי ביניהם, באופן מעניין האחד לא מנבא את השני בהכרח. כלומר, ילדים בעלי הפרעת קשב וריכוז עשויים להיות בעלי אינטליגנציה ממוצעת, גבוהה מהממוצע או נמוכה. ישנם חוקרים התולים שונות זו בגורמים סביבתיים על ההתפתחות, וישנם המנסים להסבירה בשל ההגדרה הרחבה למדי של אינטליגנציה על סוגיה השונים. המחקר הנוכחי אינו דן בהפרעות קשב וריכוז, אך הוא מעלה על הדעת נקודת איזון אפקטיבית, לפחות בכל הקשור להבחנה חושית של הקשב: הקושי לזהות את תנועתם של אובייקטים בולטים הוא מיטיב כאשר אינו עולה מעל רמה מסוימת.

מקורות

המחקר על הקשר בין אינטליגנציה לבין הבחנה חושית.

ידיעה וראיון על המחקר

אפקט מסיבת הקוקטייל

מחקר אורך על תאומים, שבחן בין השאר את הקשר הגנטי בין הפרעות קשב לבין מנת משכל

עוד על הקשר בין הפרעות קשב לבין מנת משכל

מחשבה זו התפרסמה באלכסון ב

תגובות פייסבוק