חוויה חוץ גופית רצונית

בתום שיעור שעסק בחוויות חוץ גופיות, ניגשה סטודנטית מאוניברסיטת אוטווה למרצים שלה והתוודתה שהיא חווה חוויות כאלה לעתים קרובות לפני השינה, ואף יכולה לגרום להן באופן רצוני. היא דיווחה כי היא יכולה לגרום לעצמה לחוש שהיא נעה, תוך מודעות לגופה האמיתי שנשאר , ולעתים גם לראות את עצמה עושה זאת "מלמעלה". לדבריה, היא החלה לעשות זאת מתוך שעמום כשלא הצליחה להירדם בילדותה, ועד אותו שיעור לא חשבה שמדובר בעניין יוצא דופן.

בעקבות כך העבירו אותה החוקרים, אמדרה מ. סמית וקלוד מסייה, סריקת fMRI. הם גילו כי במהלך החוויה חלה ירידה בפעילות קליפת הראייה, האזור במוח שבו מעובד מידע חזותי, ולעומת זאת, מופעלים אזורים אחרים בצדו השמאלי של המוח שקשורים בייצוג תחושתי: המוח שלנו צריך ליצור ייצוג של גופנו לצורך עניינים פשוטים כמו תנועה במרחב, מודעות שמתבססת בדרך כלל על מידע חושי, אך יכולה להתרחש גם במהלך חלימה או חשיבה. החוויה החוץ גופית שתוארה בניסוי היא בעצם סוג מיוחד של ייצוג תחושתי מנותק, או הזיה.

תוצאות הניסוי תואמות הסברים קיימים לחוויות חוץ גופיות, שהתפרסמו כחלק מחוויית סף מוות: אנשים שחוו מוות קליני ו"חזרו לחיים", מדווחים לעתים קרובות שחשו שהם נמצאים "מעל" לגופם ויכולים לצפות בו. לעתים גם ראו ושמעו את מה שהתרחש בחדר בשעה שהיו "מתים". אולם ישנם גורמים נוספים המביאים לתחושות דומות, כמו שימוש בסמים, התייבשות, עייפות קיצונית או התקף אפילפטי, ולפעמים, כמו במקרה של הסטודנטית, הן מופיעות סתם כך לפני השינה. לדברי החוקרים, זוהי הפעם הראשונה שבה נבדק אדם שיכול לגרום לחוויה זו באופן רצוני, ללא פגיעה מוחית משום סוג. כמו כן, הדיווח של הסטודנטית מביא את החוקרים לשער שאולי התופעה נפוצה יותר משנהוג לחשוב, או שהיא יכולת שקיימת בילדות ואובדת מאוחר יותר.

החוויה שתיארה הסטודנטית שונה מהתיאור הקלאסי של חוויה חוץ גופית, בכך שהיא לא חשה שהיא נמצאת רק מחוץ לגופה, ובכך שלא התלווה לכך תוכן רגשי. בעקבות כך החליטו החוקרים לכנות אותה ECE - extra-corporeal experience, במקום out of body experience. הפעילות המוחית שנצפתה במהלכה הייתה, לדבריהם, שילוב של תכונות שתוארו במהלך חוויות חוץ גופיות ושל מאפיינים של ייצוגים מוטוריים רגילים. הפעילות בצומת המחבר בין האונה הרקתית והקודקודית תואמת מקרים של חוויות חוץ גופיות בעקבות נזק לפעולתו התקינה של האזור, וגם גירוי חשמלי של האזור אצל חולי אפילפסיה גורם לתחושות דומות.

המחקר ב-Frontiers
דיווח על המחקר ב-Popular Science
סיכום מעניין בנושא חוויות סף מוות וחוויות חוץ גופיות

מחשבה זו התפרסמה באלכסון ב

תגובות פייסבוק

3 תגובות על חוויה חוץ גופית רצונית

01
גיא לוי

אנקדוטי משהו, אבל אכן, גם אני הייתי יכול כילד ליצר את התחושה לפני השינה. בנוסף: הסבר יפה לניסוי ׳קסדת האלוהים׳ שגורם לאותן תחושות בצורה יזומה.

02
דב טופז

פעם כשהייתי צעיר זה היה "הולך" די בקלות.
כשספרתי לחברים התברר לי שיש עוד כאלה.
כך שאני לא רואה את המקור להתלהבות של הקנדים.

03
עמי

התופעה מוכרת כבר שנים, ומכונה בחוגים עם נטיות מיסטיות "מסע אסטרלי". החידוש הוא אולי בהבנת הפעילות המוחית בעזרת ה-Fmri.
על כל פנים. אולי באוטווה יש רק סטודנטית אחת שיכולה לחוות זאת באופן רצוני. בישראל זה מעט יותר נפוץ...