כיצד למכור ספר

פחות מחודש ימים אחרי שקמעונאית הספרים הגדולה בעולם, "אמזון", הודיעה על מכירה יומית של כותר במחיר חיסול, מאיימת שיטת המכירה היומית לשנות כליל את עסקי הספרים. כך עולה באופן ברור מהתוצאות הראשונות מאמזון, מהמתחרה הגדול "בארנס אנד נובל" ומסטרט-אפים חדשים המתמחים במכירת חיסול של ספרים.

מכירה יומית היא שיטה קמעונאית המזוהה בעיקר עם אתר המכירות "גרופון", והמבוססת על מכירה של מוצר אחד, ואחד בלבד, במחיר חיסול המוצע ליממה בלבד. במקור, נועדה השיטה לעזור למכור חדרי מלון או כרטיסי טיסה, כלומר מוצרים שממילא תוקפם עתיד היה לפוג אלמלא המכירה.

אולם ההצלחה הבלתי צפויה של bookbub, סטארט-אפ מבוסטון המפיצה הודעות על מכירות מוזלות של כותרים, אילצה את אמזון ואת בארנס אנד נובל להיכנס לתחום. bookbub הוקמה לפני שנה במודל כלכלי פשוט, גביית תשלום ממוציאים לאור בתמורה להכללת הכותר שבדעתם למכור במכירה מוזלת לניוזלטר יומי. למעלה ממיליון אנשים נרשמו עד עכשיו לשירות, ואמזון ראתה בו איום אסטרטגי על השליטה שלה בשוק.

בחודש שעבר הודיעה אמזון על עסקת קינדל יומית, שירות ניוזלטר יומי שבו המנוי מקבל הודעה על מכירה מוזלת של כותר אחד ליום. מהנתונים עולה שההצלחה כה גדולה, עד שהיתה משבשת את טבלאות רבי המכר לו הכלילה אמזון את התוצאות העסקיות מהשירות בנתונים הכלליים שלה. הנתונים עדיין נלמדים בהוצאות לאור, בין השאר כי הממצאים סותרים הנחות עבודה ותיקות. ב-2011 פירסם התנ"ך של התעשיה, השבעון "פבלישרס ויקלי", תחזית על מכירת ספרים אלקטרוניים שבה נקבע שהסיכוי למכירת חיסול יומית בענף הוא "קלוש ביותר"

דוגמה המתפרסמת היום בניו יורק טיימס מצביעה על כותר נשכח של סופר המותחנים דניס ליהאן, מחבר רב המכר "מיסטיק ריבר". הכותר, "נראתה לאחרונה", נמכר במהדורה אלקטרונית ביום ממוצע באמזון ב-23 עותקים.  כאשר כיכב במכירה היומית של אמזון, בראשית החודש, נמכרו בתוך יממה 13,071 עותקים.

מוציאים לאור נהגו בעבר למכור במכירות חיסול רק ספרים אשר נשאר מהם מלאי אשר אבדה כל תקווה למכור במכירות רגילות. אולם עם המעבר הגובר לספרים אלקטרוניים, המוצר הפיזי איבד מחשיבותו, ואין הבדל לוגיסטי בין ספר לספר. החלטת המחיר נתונה לחלוטין לשיקולי בעל הזכויות, בדרך כלל המוציא לאור.

אמזון בוחרת את הכותרים למכירה בתיאום עם המו"ל, והמו"ל בדרך כלל מתייעץ עם הסופר שלו. גם אם זה לא נעים להבין שהספר שעבדת עליו שנים נמכר לפתע ב-99 סנט, האלטרנטיבה גם היא לא מרנינה: ההבנה שהספר שעבדת עליו שנים נעלם כלא היה.

 מקורות:"מכירות החיסול מאיימות על ענף הספרים", באתר PaidContentהאתר של bookbub"העסקה היומית של אמזון משבשת את מכירות הספרים", באתר הניו יורק טיימסההודעה של אמזון, באתר Mashableתחזית "פבלישרס ויקלי" לענף הספרים האלקטרוניים, 2011

מחשבה זו התפרסמה באלכסון ב

תגובות פייסבוק

תגובה אחת על כיצד למכור ספר