מאה לכל סטודנט

הציונים הממוצעים במוסדות האקדמיים בארה"ב עלו פלאים בעשורים האחרונים. זה לאו דווקא אומר משהו על הסטודנטים
X זמן קריאה משוער: 3 דקות

יש מבול של ציוני 95 במערכת החינוך הגבוהה בארה"ב, ולא בהכרח כי הסטודנטים חכמים במיוחד. למעשה, כנראה שרובם לא ראויים לציונים הטובים שהם מקבלים. הם יכולים להודות על כך לאינפלציית הציונים. האינפלציה הזו מתפשטת במהירות במוסדות אקדמיים ברחבי המדינה. למרות ביצועים אקדמיים פושרים, יותר תלמידים מאי פעם מקבלים ציונים גבוהים ממה שמגיע להם. התופעה הזו מעלה שאלות אתיות, והיא היפוך גמור של מה שהתרחש לפני מספר עשורים, כשהבעיה ההפוכה – דפלציה בציונים – נפוצה בקולג'ים רבים. "סטודנטים לא נהיים חכמים יותר", אמר סטוארט רויסטאצ'ר, סופר ומרצה למדעים לשעבר שמכנה את עצמו "צאר אינפלציית הציונים" של ארה"ב. "הם לא לומדים יותר. רמת האוריינות שלהם נמוכה יותר בתום הלימודים. אין שום ראיות לכך שהעלייה בציונים ברחבי המדינה מעידה על עלייה כלשהי בביצועים או בהישגים".

האתר של רויסטאצ'ר , GradeInflation.com, מקבץ את ממוצעי הציונים של יותר מ-230 אוניברסיטאות אמריקאיות. הנתונים האלה תומכים בקיומה של אינפלציה, ומראים כי היא החלה לעלות לאחר מלחמת וייטנאם. ממוצע הציונים בקולג' ממוצע היה גבוה בהרבה ב-2006 משהיה ב-1930, כך לפי מחקר שבדק יותר מ-160 קולג'ים ואוניברסיטאות ופורסם בכתב העת Teachers College Record, המזוהה עם אוניברסיטת קולומביה. רויסטאצ'ר חתום על המחקר לצד כריסטופר הילי, שמלמד מדעי המחשב באוניברסיטת פורמן, ואומר שאינפלציה כזו עלולה לפגוע בסופו של דבר בהישגי התלמידים. "אם נותנים 95 לכולם, או שאנשים לא ייקחו את זה ברצינות, או שאלה שכן ייקחו את זה ברצינות יקבלו רושם מוטעה," אמר הילי. "כשסטודנטים מקבלים ציונים, הם מקבלים משוב לגבי מידת הצלחתם בקורסים שלהם, אם השקיעו מאמץ שווה בכל אחד. ואם הם מקבלים ציונים גבוהים יותר במקצועות מסוימים, הם יגיעו מן הסתם למסקנה שהם טובים באותם דברים. בדרך כלל לא יעלה בדעתם שהם קיבלו ציון שלא מגיע להם".

אינפלציית ציונים נפוצה יותר היום במוסדות פרטיים מאשר בציבוריים, לפי המחקר. הציון הממוצע בשני סוגי המוסדות בשנות ה-30 היה 80. הנתון הזה עלה במוסדות פרטיים וציבוריים בקצב זהה, עד לאחרונה. היום, הממוצע באוניברסיטאות פרטיות הוא 90, ואילו בקולג'ים ציבוריים הוא 85.

מחקר מ-2013 שנערך על-ידי החוג לכלכלה באוניברסיטת צפון טקסס עשוי לשפוך אור על הכוחות הפועלים מאחורי אינפלציית הציונים. המחקר מראה למשל שיש תחומים שמועדים לאינפלציה כזו יותר מאחרים. באנגלית ובמוזיקה, לדוגמה, היו שיעורים גבוהים יותר של אינפלציה בהשוואה למתמטיקה ולכימיה. נראה כי גם לגודל הכיתה יש השפעה. לפי תיאוריה אחת, חוגים שהיחס בין התלמידים ואנשי הסגל שלהם קטן יותר נוטים יותר לנפח ציונים, כי למרצים יש פחות ביטחון תעסוקתי בהשוואה לעמיתיהם בקולג'ים גדולים יותר. "בואו נניח שהחוג שלי יגלה שאנחנו נותנים פחות 95 לתלמידים, בהשוואה לחוגים אחרים שאנחנו מתחרים איתם על תלמידים," אומר הילי. "זה עלול לתת לפקולטה תמריץ להעלות ציונים."
גורם נוסף שעשוי להשפיע על נכונותם של מרצים לנפח את ציוני תלמידיהם הוא סוג התואר. לפי נתונים מהשנים 1984 ל-2005, אינפלציה נפוצה יותר בתכניות לדוקטורט, למשל, מאשר בתכניות לתארים נמוכים. גם מינו של המרצה יכול להשפיע: אינפלציה נפוצה בהרבה אצל מרצות מאשר אצל מרצים גברים. לפי טענת המחקר, גם הערכות תלמידים עשויות לעודד מרצים להעניק לתלמידיהם ציונים גבוהים יותר מאלה שהם ראויים להם, מתוך שאיפה "לקנות" דירוגים גבוהים יותר.

בלי קשר לסיבה, השוואה של ציוני מבחנים ממוצעים לרמות אוריינות מוכיחה שהעלייה בממוצעי הציונים אינה משקפים עלייה בהישגים האקדמיים. גם אם בחינות סטנדרטיות הן אמצעי לא מושלם לבחינת אינטליגנציה, השוואת המגמות במבחנים אלה ובציונים מגלה דברים חשובים: בניגוד לממוצעי הציונים באוניברסיטאות, תוצאותיהם של מבחני אינטליגנציה נשארו יציבות יחסית לאורך זמן, כלומר – האינפלציה בציונים היא מלאכותית. גם רמת האוריינות הממוצעת נשארה יציבה; הסקר הלאומי להערכת אוריינות מבוגרים מ-2003 מצא שהאוריינות הממוצעת לא השתנתה מאז 1992.

לאינפלציית ציונים עלולות להיות תוצאות הרסניות. לא רק שהיא מקשה על מעסיקים להעריך מועמדים כראוי, היא גם מטעה את הסטודנטים, שנעזרים לעתים קרובות בציונים להערכת החולשות והחוזקות שלהם. "אם כולם מקבלים 95 או 90, ממוצע הציונים מאבד את משמעותו בעיני מעסיקים או אוניברסיטאות לתארים מתקדמים", אומר מייקל מקפרסון, מרצה לכלכלה באוניברסיטת צפון טקסס. גם לדפלציה בציונים – שעדיין מתקיימת במוסדות מסוימים, כמו אוניברסיטת בוסטון – יש השלכות משלה. מגפת האינפלציה – או הדפלציה – בציונים חושפת את מערכת החינוך הגבוה בארה"ב לבחינה נוספת, בעיקר כי נדמה שמנהלים ומרצים רבים מתייחסים בחיוב למניפולציה בציונים, או לכל הפחות מסכינים עמה.
"העידן שלנו אינו עידן של מנהיגות חזקה ומוסרית בעולם האקדמי", אומר רויסטאצ'ר. "מנהלי האוניברסיטאות אובססיביים למוניטין המוסד שלהם ולשיעור המימון שהם מקבלים; איכות החינוך מעסיקה אותם פחות".

כל הזכויות שמורות לאלכסון.

מחשבה זו התפרסמה באלכסון ב

תגובות פייסבוק

> הוספת תגובה

5 תגובות על מאה לכל סטודנט

01
ד.

האקדמיה האמריקאית נתפסה בכלכלתה.
כפי שמוצרי צריכה המוניים נוטים להיות זולים, ארוזים-יפה וירודי-תוכן, כך גם תחליפי הפלסטיק למגדל השן.

02
יובל

תודה על המאמר המעניין. שתי טעויות תרגום קלות:

- "give an incentive for faculty" זה לא "לתת לפקולטה תמריץ", אלא "לתת לחברי הסגל תמריץ".
- "standardized exams" זה לא "בחינות סטנדרטיות", אלא "בחינות מתוקננות".

03
Nir

I think the research misses an important point that is actually supported by the findings:
Many students at private universities are sponsored by their employers; such students are typically required to have an average of B for the employer to keep funding those students studies -- therefore, some high tuition private universities that are afraid to lose these lucrative students don't take any chances and give them high grades

04
תמימה

האם לא נחוץ מחקר דומה בישראל?
המלמדים במוסדות להשכלה גבוהה, במיוחד במכללות אך גם באוניברסיטאות, יוכלו להעיד על מספר מופרז של מצטיינים ובעלי ציונים גבוהים כי זו הציפיה של המערכת: הן המחלקה או החוג והן הסטודנטים. מרצים יימנעו ממתן ציון נכשל - בעיקר המורים מן החוץ ועמיתי הוראה שאין להם קביעות והם הרוב המכריע של המרצים - כי לא ירצו להתעסק במבחן חוזר או הגשה חוזרת (ללא תמורה) וגם כי לא ירצו לקלקל את ממוצע הציונים בתיק שלהם.
לכן, טווח הציונים הולך ומצטמצם כלפי מעלה, כשהרף התחתון הוא 80. באחת ממכללות האמנות הידועות ראיתי פעם (לפני כ-5-6 שנים) את רשימת הציונים בבחינה של אחד המרצים וכמעט כולם קיבלו 95. הייתכן?

05
תס

מנסיוני בתור סטודנט באוניברסיטת בן-גוריון(בתואר מדעי המחשב) אני יכול להגיד שהמצב פה הוא שונה לחלוטין ממה שמתואר במאמר. כבר שמעתי על קורסים שכמות הנכשלים בהן עוברת את ה-60 אחוז וקשה מאוד להשיג ציון של מעל ל-85. בחלק מההנדסות אפילו הסטודנטים ייצאו להפגנות בגלל המצב הזה שבו רוב המחלקה נכשלת.

ממוצע הציונים של רוב הסטודנטים הוא בסיבות ה-75 רחוק מאוד מה-85 שעליו מדובר במאמר.
אולי במכללות המצב שונה אבל באוניברסיטאות בארץ אין מגמה של עליית ציונים. לא ככל הידוע לי.