מחקר של פעם בחיים

ב-33 השנים האחרונות ממשלת ברזיל עורכת את אחד המחקרים המקיפים ביותר בתולדותיה של אוכלוסייה מרגע הלידה -- ובקרוב גם מלפני הלידה
X זמן קריאה משוער: 4 דקות

מדי 11 שנה, כל הילדים שנולדים בעיר פלוטאס שבברזיל (Pelotas) חולקים גורל מוזר. אחדים רואים בזה ברכה, אחרים קללה, כך או כך השנים חולפות והחיים שלהם מתועדים ונמצאים תחת מעקב. כשהם שזורים יחדיו, הנתונים מספרים סיפור על החיים בברזיל -- על בריאות, חברה ואנושיות. סזאר ויקטורה, פרופסור לאפידמיולוגיה באוניברסיטת פלוטאס, עובד יחד עם עמיתיו כבר מעל ל-30 שנה על מחקר האורך האפידמיולוגי הנרחב ביותר שנערך אי פעם במדינה מתפתחת. במסגרתו הם מגייסים כל תינוק שנולד בפלוטאס בשנים מסוימות, ומבצעים מעקב אחר יותר מאלפיים משתנים בנוגע לחייו שנה אחר שנה.

כשהתחיל המחקר ב-1982 עם קבוצת התינוקות הראשונה, המטרה הייתה להגיע להבנה טובה יותר של הסיבות לבעיות אנדמיות במדינות מתפתחות באותה תקופה – בריאות האם והילד, תת-תזונה ומחלות זיהומיות. פדרו הלאל (Hallal), שערך מספר לא מבוטל של מחקרים על הקבוצות הללו, היה הופך בעצמו חלק מקבוצת הניסוי שלו לו היה נולד רק שנתיים מוקדם יותר. למעשה, אחותו היא אחת מהנבדקים שלו.

המעקב אחר הילדים הרשומים בכל קבוצה עד כה – ילידי 1982, 1993 ו-2004 – הוא משימה קשה ביותר. "מדובר בכל מי שנולד בעיר בשנה מסוימת, כך שנמצא שם זמרים, ספורטאים ובטח גם רוצח," אומר פדרו. "לפעמים אנחנו מראיינים אנשים גם בכלא. אנחנו מנסים לאתר ממש את כולם כי אם נוותר על המקרים הקשים פירוש הדבר שתיווצר הטיה במחקר".
חברי קבוצת הניסוי מתבקשים להגיע למעבדה, המצוידת במכשור המתקדם ביותר לניתוח פיזיולוגי, כמו גם בחדרים המשמשים לראיונות ולמילוי שאלוני סקרים.
מהנתונים שנאספו במחקר, עולה תמונה של מדינה שהשתנתה לבלי היכר ב-30 השנה האחרונות.

"ילדי כל קבוצה נולדו בגרסאות שונות מאד של ברזיל", אומר פדרו. אלה שנולדו ב-1982 נולדו לחברה ללא בחירות דמוקרטיות, למדינה מתפתחת של ממש". עד 1993 המצב החברתי הפך ל"מטורף לחלוטין" עקב אינפלציה אדירה, בשיעור של 30% בימים מסוימים. "אנשים היו מוציאים את המשכורת שלהם ברגע שהם היו מקבלים אותה. הם נולדו בעצם לחברה שיש בה המון אי-וודאות. ברזיל הייתה כנראה בחזית האי-שוויון העולמי באותן שנים".

עד שהגיעה קבוצת המחקר הבאה ב-2004, המדינה השתנתה שוב. החברה הייתה יציבה יותר ואי השוויון היה נמוך יותר. לראשונה, ברזילאים יכלו להרשות לעצמם לנסוע לטייל מחוץ למדינה; ברזיל הפכה למדינה בעלת תמ"ג בינוני עם מאפיינים מסוימים של מדינות עשירות. "קרו המון דברים במהלך 22 שנה וכל קבוצה נולדה לשלב אחר של השינוי הזה".

פדרו, שעומד כיום בראש צוות המחקר, אמר ב-2014 שגם עבור הילדים של קבוצת המחקר של ילידי 2015, "הכול הולך להיות שונה לחלוטין". "הילדים האלה ייוולדו למדינה שצפויה להיות אחת מחמש הכלכלות הגדולות בעולם עד 2050, כולם רוצים לבוא לברזיל, היא מארחת אירועי ספורט בינלאומיים, והמוניטין שלה השתפר בצורה משמעותית". יחד עם השינויים הללו, השתנו גם הבעיות הבריאותיות שברזיל מתמודדת איתן. תת-תזונה ומחלות זיהומיות הוחלפו במחלות כרוניות, השמנת יתר וחוסר פעילות פיזית. עקב כך החליט צוות המחקר לשנות גישה. הפעם ייסוב המחקר סביב שאלה אחת עיקרית: מה גורם לאדם אחד להיות פעיל פיזית ולאחר לא?

"זו אולי נשמעת כמו שאלה פשוטה, אבל בעצם מדובר בשאלת מיליון הדולר", אומר פדרו. "אנחנו יודעים הרבה על אנשים פעילים פיזית והרבה על ההשלכות של פעילות פיזית, אנחנו יודעים מה צריך לעשות כדי להגביר את הנגישות של אוכלוסיות לפעילות פיזית – מה שאנחנו לא יודעים זה למה אנשים מסוימים יותר פעילים מאחרים. האם זו המידה שבה אתה נחשף לפעילות פיזית אצל ההורים שלך? האם מדובר בעניין ביולוגי? או אולי בעניין חברתי?"
במטרה לענות על השאלה הזו, פדרו והצוות שלו מתכוונים להיעזר ב"כמות מגוחכת" של מדי תאוצה שנרכשו עבור המחקר, שבהם ייעשה שימוש כדי לעקוב אחר מידת הפעילות של הילדים לאורך השנים, וכן אחר מידת הפעילות של בני משפחותיהם.

לראשונה בתולדות המחקר הזה, הצוות יתחיל את המעקב עוד לפני הלידה, כדי לבדוק אם לפעילות פיזית בזמן ההיריון יש השפעה על בריאות התינוק, וכן אם יש לכך השפעה על המידה שבה עתיד להיות הילד פעיל פיזית לכשיגדל. הצוות של פדרו גם יערוך מחקר ב-200 מהנשים כדי לגלות מה ההשפעות של התעמלות בזמן ההיריון. יוצעו להן תוכניות אימון אישיות ויתבצע מעקב על האימהות כדי לראות אילו השפעות יהיו לכך על התינוקות – ובמיוחד על לידה מוקדמת. "אנחנו יודעים שפעילות פיזית אצל נשים הרות משפרת את רמת הגלוקוז ושהיא מפחיתה את הסיכויים לרעלת הריון, סכרת ומחלות אחרות," אומר פדרו. "אבל יש גם טענה שפעילות פיזית בזמן הריון מפחיתה את הסיכוי ללידה מוקדמת, תופעה אפידמית בברזיל. מה שאנחנו מעוניינים לדעת זה אם אימון ספורטיבי איכותי יפחית את הסיכויים של האם ללדת לפני המועד.

למה כל זה חשוב? כי ההבנה מדוע אנשים אינם פעילים פיזית היא הדרך הטובה ביותר לגרום לאנשים לשנות את ההתנהגות שלהם בעתיד, אומר פדרו. קחו לדוגמה את העישון. למרות שכבר היו מחקרים שהראו בצורה ברורה וודאית את הסכנות שבעישון, השינוי היה מאד איטי. "לקח להם 50 שנה לשנות את ההתנהגות של אנשים", אומר פדרו. "להשפיע על התנהגות של אנשים זו משימה מאד לא פשוטה. אנחנו צריכים להבין יותר אם אנחנו רוצים להתערב ולהשפיע".

המחשבה ראתה אור לראשונה בכתב העת Mosaic.

מחשבה זו התפרסמה באלכסון ב על־ידי קתרין דה לאנג .
§ מחשבה |
- דימוי שערצילום: אלובוס לייף

תגובות פייסבוק