קורבנותיה המודרניים של הפורנוגרפיה

האם אפשר למנוע חשיפת ילדים לתכנים בעייתיים באינטרנט?
X זמן קריאה משוער: 3 דקות

בשנים האחרונות עלתה לדיון סוגיית הצפייה והצריכה של התכנים הפורנוגרפיים ברשת. שלא כמו נושאים חברתיים–חינוכיים אחרים, בהם הדעות נוטות לכאן ולכאן, מדובר בנושא שמי שמעז לדבר עליו בקול ומצביע עליו בריש גלי חווה דעה שלילית לגביו ומכיר בהשלכות ההרסניות שלו. למעט הקולות שמקפידים להגן על חופש ביטוי בלתי מרוסן, ובמקרים רבים הצדק עמם, יש הרגשה של קונצנזוס לגבי התוצאות השליליות של תכנים פורנוגרפיים בוטים שזמינים ברשת בכל עת ובכל מקום לכולם, ולמען הסר ספק 'כולם' כולל בתוכו ילדים וילדות בגיל 10!

היות והשיח האנטי פורנוגרפי החל אי שם כשיח פמיניסטי, שבא לערער על הפטריארכיה השלטת, בשלב הראשון הדיון נסב סביב הטענה שיחסי כוח מגדריים, בהן נשים מוחפצות, מנוצלות ומתקיימות כאובייקט למען הנאתו של הגבר הכובש, מקבלים במה בתכנים המצולמים וגם מאחורי הקלעים של תעשיית הפורנוגרפיה. בנוסף לכך מצאו יותר ויותר עדויות של נשים שהיו שותפות פעילות בתעשייה זו וגילו ש'בחירה חופשית' היא רק למראית עין, ובמקרים רבים עברן המורכב והכואב של אותן נשים הוביל אותן להסכים להשתתף ביצירת התכנים הפורנוגרפיים – שני הממצאים הנ"ל בראו את המושג 'זנות מצולמת' ככינוי לפורנוגרפיה.

השלב השני בדיון היה לשים דגש על הפער בין המציאות לבין התוכן המצולם. הכוונה שיש פער מדאיג בין מה שניתן לצפות מאקט מיני במציאות לבין מה שרואים באקט מיני מצולם, שנערך על ידי בימאי ומפיקי תעשיית הפורנוגרפיה. פער זה, לדעת רבים, מוביל לתפיסת מציאות מעוותת ותחושת שעמום וחוסר ריגוש אל מול הסרטים המושקעים. כעת אנו נמצאים בשלב מתקדם בדיון והוא ההכרה בכך שהילדים/הנערים/הגברים הם למעשה הקורבן הנפוץ והעיקרי של תופעת צריכת הפורנוגרפיה, וזאת מבלי לגרוע ולו בקמעה בפגיעה בנשים. הגברים, שעבורם נבראה תעשיית הפורנוגרפיה, הצרכנים הראשיים של אותם תכנים מיניים ובוטים, שמממנים תעשייה של מיליארדים, פשוט חיים בסרט. פשוטו כמשמעו. למי שלא הבין זאת עדיין, התמכרות לפורנוגרפייה היא התמכרות על כל המשתמע מכך ,היא נסתרת ועדינה יותר מהתמכרויות מוכרות אחרות אך היא חולשת על תחומי חיים ומעוותת תפיסות לגבי המציאות.

שני פתרונות מרכזיים הוצעו עד הלום: חקיקה נגד הפצת תכנים פורנוגרפיים באינטרנט והשקעה בחינוך מיני שיפריך אשליות לגבי המציאות. מחד, ההצעה להגבלת הפצתם של אותם תכנים, באמצעות חקיקה, נחשבת לבעייתית ומורכבת שצפויה להיתקל בכל עת במגבלות הנובעות מתוך שמירה מצד מערכת המשפט על ערכים דמוקרטיים שמבטאים חירות לכלל וככל הניתן. בלשון פשוטה: לך תצליח, על ידי חוקים, לחייב את הכוחות הפועלים ברשת האינטרנט לגבות תשלום או לחסום גולשים רבים בשל הגבלת גיל, כאשר לכוחות אלה אין בעיה להפיץ בחינם את התכנים בצורה המונית, שהרי להם הרייטינג משתלם היטב. מאידך גיסא, ההצעה להטיל על מערכת החינוך לקיים שיעורי חינוך מיני איכותיים, שיסבירו לבני הנוער כי התכנים הנצפים אינם אמורים לקבוע סטנדרטים במציאות, היא לא מבטיחה כלל. זאת משום שאדם מבוגר העומד בכיתה ומנסה לדבר, לדון ולהעביר מסרים, מול קבוצה של נערים ונערות מלאי הורמונים שרחוקים מבגרות, לא יכול להילחם בזמינות, במגוון ובעוצמה שרשת האינטרנט מתאפיינת בהן.

אז בואו נודה בזה, כשמדובר על סחיפה המונית והשפעה חברתית-פסיכולוגית, שחולשת על ההמון, בכל הגילים, רשת האינטרנט תנצח את כולנו ביתר קלות. לבל נשכח שהדורות הצעירים נולדו לתוך תרבות שפע שבה "כל העולם בכף היד", תרבות שמעודדת מציצנות ומעודדת השוואה תמידית לסטנדרטים שנקבעים תוך כדי עיוות מוחלט. ראו ערך הסטנדרט של אישה דוגמנית וסקסית שהיא בהכרח חייבת להיות רזה לכל הפחות.

אז אחרי שתסכלתי את הקוראים, כשהשתדלתי להבהיר את חומרת המצב, מכאן אני קורא בקול להמשיך ולנסות למנוע באמצעות חקיקה את הזמינות הבלתי נסבלת של תכנים פורנוגרפיים ברשת, ובכך למזער את הנזקים. ייתכן "שהורה או מבוגר.. יראה פעם אחת סרט פורנו כלשהו כדי שיוכלו לשוחח בנוחיות יחסית על הדומה והשונה בינו ובין החיים", כפי שהציעה ד"ר ניצה ירום 1, יכול לתת מענה של ליווי חינוכי פרטני. בכל זאת, אין מנוס מלחשוב כיצד למנוע הפצה המונית וצריכה מאסיבית של תכנים פורנוגרפיים בקרב בני הנוער שלנו, שהרי הצפייה עצמה מזיקה ומשחיתה וכל ההסברים וההדרכות בעולם לא יפצו על הנזק למוח, שסופג גירויים לא טבעיים בתדירות גבוהה.

יחזקאל חזן, יליד 1986, עובד המגזר הציבורי. בוגר לימודי תואר ראשון באוניברסיטה העברית במדעי המדינה, האסלאם והמזרח התיכון, ובוגר תואר שני בקרימינולוגיה. מתעניין, קורא וכותב על רוח וחברה, בין השאר על פילוסופיה קלאסית ועכשווית, פמיניזם פוסט מודרני וכדומה.

מחשבה זו התפרסמה באלכסון ב על־ידי יחזקאל חזן .

תגובות פייסבוק

> הוספת תגובה

28 תגובות על קורבנותיה המודרניים של הפורנוגרפיה

01
יעקב

ההתיחסות לפורנוגרפיה בנפרד משאר המידע הזמין היום היא מטעה ומסוכנת.
ראשית, אפשרויות החשיפה לפורנו היו קיימות עשרות שנים במדיה שונות, 8MM, ויאידו, קולנוע, DVD, דיסק און קי, ועוד.
כל נסיון למנוע גישה במדיה כלשהי נכשל ברמה זו או אחרת. אפשר להסיק מכך שגם אם יצליחו לעצור את הפורנוגרפיה באינטרנט, היא תחזור באחת מהמדיות האחרות.
יש לזכור בנוסף שמבחינת האינטרט הפורנוגרפיה היא לא יותר מאשר עוד מידע, בדומה לסרטים, שירים, תמונות, כתבות. לא היה עד היום נסיון מוצלח לעצור מידע בחברה דמוקרטית. אחת הסיבות היא ההתגוננות הטבעית של החברה, והנטייה הטבעית של שלטון לתקוף כל התנגדות. כל נסיון לחסום פורנוגפיה ברשת יחייב בילוש מתמיד אחרי מעשי כל האזרחים. ריגול כזה מאפשר מניעת הפצת דעות שאינן נוחות לשלטון. רוב הסיכויים שאלכסון לא יוכל להתפרסם בעולם כזה.

אפילו פורנוגרפיה ילדים שאסורה לחלוטין, ויש עליה עבירות מאסר חמורות, מתקשים מאוד למנוע. כלומר אין לך אפילו תשתית טובה להתחיל לעבוד איתה.

מעבר לזה, שים לב שאין תמיכה ציבורית גורפת, לא בציבור הגברים, ואולי לא אפילו בציבור הנשים. מה שיותר חשוב, אין לך תמיכה ציבורית בגופי האכיפה. תראה מה קרה בתקופת היובש בארה"ב, ותראה מה המשמעות של אכיפה בלי תמיכה.

בקיצור, אני מבין שאתה מרגיש חסר אונים, וש "מישהו צריך לעשות משהו". אני לא יודע מה הפתרון, אבל בוודאי שהוא יותר חינוכי מאשר פיזי.

    02
    יחזקאל חזן

    ראשית, תודה על התגובה הרצינית והעניינית. שנית, אתה התייחסת לעובדה שפורנוגרפיה היא בסופו של דבר כמו כל מידע זמין ברשת שקיים היום ואכן אתה צודק. הדגשתי בדבריי כי מדובר במשימה קשה מאוד בשל מגבלות דמוקרטיות ומגבלות אלו משרתות אותנו היטב בתחומים רבים בחיים.
    בנוגע לתמיכה הציבורית, כאן קבור הכלב. אין תמיכה ציבורית כי אין הבנה לגבי הגודל הנזק וחבל. לא השלתי את עצמי לגבי זה אלא הרעיון הוא לעלות מחשבה לאוויר ולחשוף אנשים לתופעה.
    לגבי הפתרון החינוכי - על אף שפתרונות חינוכיים הם לרוב עדיפים ומקובלים, לדעתי הם יועילו במידה מועטה בלבד, כפי שציינתי והסברתי למה.
    לא תיארתי מצב אידיאלי שקל לפתור אלא להפך, אפשר להסכים איתי אפשר לא. העיקר שתהיה הפנמה. קשה מאוד לצנזר בחברה שלנו אבל לדעתי התופעה מספיק חמורה כדי לשקול זאת בכל האמצעים הכשרים.

המאמר הזה הוא אוסף של קלישאות ממוחזרות במסווה של עובדות. הקונצזוס שהכותב מדבר עליו כהיבטים השליליים או פגיעות של הפורנוגרפיה לא ממש קיים. מיתוס אחר מיתוס מופרכים. אין תמיכה בטענה ששחקניות פורנו סבלו מניצול מיני בילדות יותר מנשים אחרות, שפורנוגרפיה מובילה לאונס בעוד הקשר שנמצא היה דווקא הפוך\ או שהפורנוגרפיה מגדילה אלימות כנגד נשים. ראו כאן: https://greengross.wordpress.com/2013/09/21/%D7%94%D7%90%D7%9D-%D7%A9%D7%97%D7%A7%D7%A0%D7%99%D7%95%D7%AA-%D7%91%D7%A1%D7%A8%D7%98%D7%99%D7%9D-%D7%A4%D7%95%D7%A8%D7%A0%D7%95%D7%92%D7%A8%D7%A4%D7%99%D7%99%D7%9D-%D7%A1%D7%91%D7%9C%D7%95-%D7%9E/

וכאן: https://greengross.wordpress.com/2013/11/01/%D7%94%D7%A7%D7%A9%D7%A8-%D7%91%D7%99%D7%9F-%D7%A6%D7%A4%D7%99%D7%99%D7%94-%D7%91%D7%A4%D7%95%D7%A8%D7%A0%D7%95%D7%92%D7%A8%D7%A4%D7%99%D7%94-%D7%95%D7%90%D7%95%D7%A0%D7%A1/

אין חולק על זה שצריך למנוע פורנוגרפיה מילדים אבל מצער לראות שאין דיון אמיתי בפורנוגרפיה ובמקומה מקבלים הטפה חסרת בסיס במציאות.

    05
    יחזקאל חזן

    גיל, מחקרים יש לכאן ולכאן תמיד (כדוגמת מחקר של דוקטור אביגיל מור בישראל שמצא קשר בין קבלה של ניצול מיני וחשיפה לתכנים פורנוגרפיים). שנית, סקרתי מאוד בקצרה שלבים של דיון בתופעה מסוימת - לא חייבים להסכים לכל הטענות שהוצגו בדרך. החשוב הוא השלב המתקדם יותר בדיון שמדבר על התמכרות לפורנוגרפיה בקרב אוכלוסיית הגברים ואני הבעתי דעה שהתמכרות זו גורמת נזק וראויה להתייחסות מאוד רצינית, אתה יכול לא להסכים. ראיתי שבכל זאת אתה מסכים שצריך להשתדל למנוע חשיפה בקרב האוכלוסייה הצעירה שלנו וזה מה שחשוב.

    יחזקאל, אכן יש מחקרים לכאן ולכאן אבל השאלה היא מה הם אומרים ומה המגמה העולה מהם. המחקרים העדכניים ביותר מראים שהנזקים מפורנוגרפיה קטנים אם בכלל ולפעמים יש אפילו רווחים משניים גדולים מהם כמו ירידה תלולה במקרי האונס והתקיפה המינית. להשוות את זה לעישון כמו שעשו כאן זה מופרך. אני לא טוען שהכל ורוד אבל העובדות מדברות בעד עצמן. מיליונים, אם לא מיליארדים צופים וצפו בפורנוגרפיה ולעומת זאת השיוויון המיני גדול יותר וכאמור תקיפות מיניות נמצאות בירידה. אם היה לזה אפקט שלילי כל כך חזק אז בוודאי היינו רואים את זה בדומה למקרי עישון.

07
דרור

לעניות דעתי, כפי שיחזקאל ציין, חייבים להבין וללמד את הציבור שמדובר בהתמכרות. התמכרות, שמשפיעה באופן ישיר על חיי הזוגיות של הגבר הצופה והמכור. בדומה לפרסום של משרד הבריאות כנגד עישון - שמזהיר מפני תוצאות של סרטן או/ו אימפוטנציה, צריך לעשות קמפיין דומה עבור הפורנוגרפיה והשלכותיה כפי שחזן כותב.
אני בטוח שרוב הקוראים הגברים קוראים את דבריו של חזן, ושופטים אותו כצדקן שאינו יודע מה הוא שח או לחילופין שדבריו מוגזמים. אני חושב שחזן הוא נביא שמתריע מתופעה שהולכת ומשחיתה אותנו כחברה.
ממליץ בחום לראות את הסרטון בן שתי הדקות על הפורנוגרפיה והשלכותיה על המוח:
http://youtu.be/1Ya67aLaaCc

10
עומר

כשאני קורא מאמר שממש בשורותיו הראשונות כתוב שבכלל אין פה שום שאלה וברור כשמש שכולם מסכימים איתי (הכותב), אני מבין שהמאמר לא יכיל שום טיעון. למרות שברור כשמש שהכותב חש צורך להביע דעה בדיוק בגלל שלא כולם מסכימים איתו, אחרת לא היה שום עניין בפרסום דעתו.

14
אזרח

הגישה שלך לא רלוונטית.
בערך מהיום שהתחיל האינטרנט זה כבר חלק מהתרבות..
כל עוד הטבע האנושי יחפש סקס זמין, הוא ידע למצוא את זה.
אי אפשר לחסום, אפשר לחנך למודעות.
ואחרי הכל, ובסוף, אולי סקס זה לא כזה נורא.. בני נוער שנולדו לתוך העידן הזה כבר מצלמים את עצמם מרצונם.

16
אלעד

מסכים עם חלק מקודמי שהיה פה חיבור של תחושה אישית של הכותב, יחד עם תחושת קונצנזוס (מוצדקת או שלא) - שהתערבבו להם עם נושאים שונים (חשיפת ילדים לתכנית פורנוגרפיים, ניצול ופורנוגרפיה ומה שביניהם, התמכרות לפורנו) שכל אחד מהם יכול לאכלס מאמר ארוך פי כמה מהמדובר לעיל.
כל זאת לא משנה מהעובדה שגם לדעתי אי אפשר להתעלם מנזקיה של הפורנוגרפיה, על כל פניהם. היטיב לומר זאת רן גבריאלי בהרצאה הזו: https://www.youtube.com/watch?v=gRJ_QfP2mhU, ואני בהחלט שותף לתחושה שצריך לעשות משהו. מה? אין לי מושג. אני רק יודע שאני ממש חושש לילדי, שהגדול שבהם בן 5 וחצי, בשנים הקרובות.

    17
    יחזקאל

    אלעד, תודה לך על התגובה העניינית. בדיעבד כנראה שלא היה ניתן להסתפק בטור קצר של הבעת דעה אישית בנושא כזה, זה לא מאמר אקדמי. ייתכן שהקונצנזוס בציבור לא מוצדק (אחרי הכול רוב הגברים צורכים פורנוגרפיה) אבל מה שחשוב זה הכרה בהתמכרות לפורנוגרפיה כהתמכרות אמיתית וכנושא שצריך להדאיג אותנו במיוחד ביחס לילדינו.

    יחזקאל, אין צורך בכתיבה של מאמר אקדמאי כדי לכתוב טור דיעה או פוסט בבלוג. כל מה שצריך זה לקרוא את הספרות הרלוונטית. הנה דוגמא שפירסמתי בבלוג שלי על הנושא הזה בדיוק שמתאר מחקר שסותר חלק מהדברים שכתבת:

    https://greengross.wordpress.com/2015/11/14/%D7%A6%D7%A8%D7%9B%D7%A0%D7%99-%D7%A4%D7%95%D7%A8%D7%A0%D7%95%D7%92%D7%A8%D7%A4%D7%99%D7%94-%D7%9E%D7%97%D7%96%D7%99%D7%A7%D7%99%D7%9D-%D7%91%D7%93%D7%99%D7%A2%D7%95%D7%AA-%D7%A9%D7%99%D7%95%D7%95/

    זה באמת די פשוט למצוא מחקרים בנושא הזה ולבסס עליהם את הדברים. הם גלויים לכל והמידע הזמין פשוט סותר כמעט כל מה שאתה מאמין בו. יותר מהכל אני די מאוכזב מהאתר שמאפשר להעלות טורים כאלו בלי עריכה מדעית מתאימה כי רוב הטורים והכתבות שמתפרסמות כאן, למרות שלא תמיד אני מסכים איתן, מבוססות על דיעות מנומקות ומחקרים רלוונטיים.

    יחזקאל, האם יש לך קישור למחקר המקורי? קראת אותו בעצמך או שאתה מדווח מיד שנייה תוך התבססות על מקור לא אמין כמו Ynet? בלי לקרוא את המחקר המקורי קשה לדעת מה בדיוק בדקו ומה נמצא אבל מעבר לזה, המחקר נעשה לפני יותר מ30 שנה. הצורה שבה פורנוגרפיה נצרכת והכמות שלה השתנו ללא הכר, כמו גם שינויים תרבותיים אחרים ביחס לנשים. נניח שהמחקר נכון וגברים חושבים שנשים רוצות מין יותר כוחני, אז מה? במדדים החשובים של תקיפה מינית ואונס חלה ירידה תלולה עם עליית הפורנוגרפיה. אם הפורנוגרפיה כל כך מזיקה, ותוך הבנה שמיליונים אם לא מיליארדים צופים וצפו בה, אז בטח אתה או חוקרים יכולים למצוא מדד אמין שמראה את ההשפעות ההרסניות שלה. בפועל אין מדד כזה מה שאמור לעורר ספקות רציניים מאוד בהנחות היסוד שלך.

21
אלעד

גיל, בעיקר מפריע לי בדבריך הביטול הנחרץ לדבריו של אחר, גם אם אינכם מסכימים.

קראתי את הפוסט בבלוג שלך ואני חייב להודות שבעיני ולטעמי הוא מלא בחורים לוגיים. המחקר שטתה מתאר לא באמת מוצא את הקשרים שעליהם אתה מסיק, הוא מוגבל לשאלה אחת, דיווח עצמי ובעיני גודלו הוא דווקא בעוכרו בנושא זה.
לא אתפלא אם תוצאותיו הן תוצאה של העובדה שדווקא המדווחים והעונים על מחקרים אלו השתנו עם השנים, והשינוי באוכלוסיה הוביל לשינוי הנצפה בהתנהגות כלפי נשים.

יתרה מכך - לזקוף לזכות הפורנוגרפיה את כל התמורות שחלו ביחס לנשים בעשורים האחרונים זה לכל הפחות חוסר הבנה, ובמידה מסויימת פשוט רשלנות. מה עם התנועות הפמיניסטיות שהובילו לשינוי זה? לא, זו הפורנוגרפיה(?!?!?!)
כדי להסיק על הקשר הזה באופן מובהק עליך לצטט מחקרים יותר מהימנים, שמציגים אוכלוסיות ספציפיות, תצפיות, וכמובן, ניטרול משפיעים אחרים.

    אלעד, אני מבטל את דבריו כי הם אינם מבוססים. אין לי שום בעייה לדון עם מישהו על מחקרים כולל המוגבלות שלהם שיש לכל אחד מהם (כולל זה שתארתי בבלוג שלי), אבל צריך לפחות להתבסס על משהו. כאן נראה שיחזקאל סימן את המטרה מסביב לחץ בלי בכלל לטרוח לקרוא את הספרות הרלוונטית בנושא. על מנת להביע דיעה מיודעת בנושא צריך לקרוא את המחקרים הרלוונטיים, במיוחד אלו שנעשו בעשור האחרון כי הפורנוגרפיה והדרך שבה היא נצרכת השתנו ללא הכר.

    אף אחד לא זוקף רק לזכות הפורנוגרפיה את השינוי ביחס לנשים, אני לא יודע מאיפה הבאת את זה. אבל האם יכול להיות שיש לה תרומה מסוימת לנושא, גם אם קטנה, ושהנזקים שמנסים בכוח לייחס לה לא ממש קיימים ואולי אפילו יש בה תועלת? אתה יכול לקרוא את המחקרים על הירידה במקרי אונס ותקיפה מינית שם ביקרו הרבה משתנים ומראים סטטיסטיקות מוצקות בנושא. כמו שכתבתי ליחזקאל, אם הנזקים של הפורנוגרפיה כל כך גדולים וברורים, בטח לא תתקשה להראות אותם כי הרי כל כך הרבה אנשים צורכים אותה. בפועל, לא רואים נזקים כאלו אז על מה בדיוק מבוססות כל הדיעות הללו כנגד נזקי הפורנוגרפיה?

23
אלעד

כן, אבל...
זו מחשבה, ומחשבה שמובילה לדיון, אז אני חושב שזה בסדר גמור לא לקרוא את כל הספרות או המחקרים בנושא : )

"המחקרים העדכניים ביותר מראים שהנזקים מפורנוגרפיה קטנים אם בכלל ולפעמים יש אפילו רווחים משניים גדולים מהם כמו ירידה תלולה במקרי האונס והתקיפה המינית."
לי זה נשמע כמו קישור של פורנוגרפיה לירידה תלולה (!) במקרי האונס והתקיפה המינית, תוך כדי התעלמות ממכלול שלם של סיבות אחרות בעולם הזה שיכול ואפשר והובילו לזה.

האם תסכים שקיים סיכוי, כלשהו, קטן ככל שיהיה, שלולא הפורנוגרפיה הירידה הייתה תלולה יותר, והיינו עדים להפחתה בהחפצת הנשים עוד יותר? ואילו הימצאות הפורנוגרפיה בסביבה, זמינה, בלמה מעט את המגמה?

    אני לא חושב שצריך לקרוא את כל המאמרים אבל כשמפרסמים מחשבה ורוצים שיהיה דיון רציני עליה, אז רצוי לבסס אותה על משהו שהוא לא אוסף קלישאות?

    בוודאי שיכול להיות סיכוי שהירידה הייתה עוד יותר תלולה ואתה מוזמן להראות את זה. מה שהמחקרים מראים זה שבמדינות עם צריכה גבוהה יותר של פורנוגרפיה חלה הירידה הגדולה יותר וזה אחרי בקרה של כל מיני משתנים חברתיים. כך שהקשר נראה חזק גם אם הוא כמובן לא היחיד. אבל שוב, הטענה המרכזית היא שפורנוגרפיה היא הרסנית במהותה. אני לא בא לומר שיוצא ממנה רק טוב, יש לה בוודאי צדדים לא נעימים וילדים במיוחד פגיעים, אבל בסך הכל, כשמדברים על מבוגרים, היא לא נראית כמשפיעה יותר מדי לרעה כמו שהרבה אנשים מייחסים לה.

25
אלעד

הנה, תראה, היה דיון רציני על המחשבה בלי שהיה איסוף מידע שמתאים לציפיותיך :)

מודה על המידע החדש - ובהחלט אעיין, אך לא יכול להסכים, בין השאר מהיכרות עמוקה עם התחום בצד המקצועי (עולם האונליין) וכצרכן בעבר, עם המון כבוד לנשים בעבר ובהווה. וכן, הרגשתי את ההשפעה של הפורנוגרפיה על התפיסות המיניות שלי בצעירותי, ואף כיום.

ועוד פסקה אחת על בקשתך "להוכיח". זה נהדר שאפשר להוכיח כל מיני דברים דוגמת הקשר בין עישון לתחלואה, תזונה ותחלואה וכו'.
המצב מורכב פי כמה כשמנסים להוכיח נקודות הקשורות לנושאים עליהם אנחנו משוחחים. לעיתים, מחקרים דוגמת אלו שאתה מצטט לצערי עושים עוול לנושא המחקר.

    אכן, היה דיון מעניין אבל הוא איתך במקום עם יחזקאל. לא שיש משהו רע בזה אבל אם לפחות גרמנו לאנשים לקרוא קצת מחקרים עדכניים בנושא אז מה טוב.

    וברור שאי אפשר להוכיח כלום, או לפחות קשה מאוד לעשות אתזה אבל אפשר לספק ראיות שתומכות או לא בתיזה מסוימת. אני לפחות מגבה את הדברים שלי במחקרים שנעשו לאחרונה והם הכי רלוונטיים לנושא. אתה יכול להסכים או לא למה שכתוב בהם אבל רצוי לתת מחקרים אחרים שמראים אחרת ולא רק הכללות גורפות כמו שנעשו כאן. איתך אני מניח יהיה קל להגיע להבנה כי אתה מבין במחקרים ועוסק קצת בנושא אבל יש כל כך הרבה אנשים שלא טורחים בכלל לקרוא את המחקרים הרלוונטיים.

27
דודי

חסימת תוכן פורנוגרפי לא תעבוד. הטכנולוגיה לא מסוגלת לעשות זאת מבלי לפגוע בתכנים לגיטימיים. לא מזמן היו ניסיונות כושלים באנגליה ובאוסטרליה אם אני זוכר נכון.

לדעתי חינוך, חינוך ושוב חינוך.

לתת לילדים את הכלים הנכונים לסנן / לפרש נכון את התכנים שהם צורכים. אגב, לא רק תכנים פורנוגרפיים. היום צריך ללמוד גם איך לעשות מחקר נכון כשמשתמשים ברשת.

שני הסנטים שלי לדיון :-)

28
שלמה, מטפל

לגבי הרחקת ילדים מפורנו - אני מסכים עם כותב המאמר בכל פה.
צריך למנוע מילדים ונוער גישה חופשית לפורנו.
ילדים רבים נפגעים מצפיה בלתי מבוקרת בפורנו, ואני כמטפל בבני נוער רואה זאת כמעט מדי שבוע.
פגשתי לא מעט ילדים שצפו בפורנו ובעקבות כך פגעו מינית בילדים אחרים.
פגשתי גם מקרים של ילדים שהחלו בהתנהגות מינית חריגה בעקבות צפיה בפורנו.
ברור שחלק מהצעירים מקבלים חינוך שלילי כאשר הם נחשפים לפורנו בלא שיהיו להם כלים מתאימים לסנן את התכנים.
** ** **
אבל לגבי עצם המלחמה בפורנו המצולם - כאן צריך לשים את הדברים על השולחן בבירור - לא כל שחקניות הפורנו הן מנוצלות ואומללות.
יש שחקניות פורנו מנוצלות, ויש שלא, וצריך בהחלט לעזור לאלו המנוצלות ולהפסיק את הניצול, אבל זה לא אומר שצריך להפסיק את התעשיה לחלוטין, וזה גם לא יעבוד.
ישנה מקהלה קולנית, רעשנית, חצופה וגסה של נשים פמיניסטיות, (וגם לא מעט גברים שנגררים אחריהן), שרואות בכל הענין של סקסיות נשית כדבר שלילי (לפעמים כשרואים אותן אפשר להבין למה), והן קופצות וצורחות על כל מי שמעז להביע דעה שונה גם אם הוא מגובה במחקרים לא פחות טובים משלהן. אבל כל נסיונותיהן להלך אימים, פשוט לא עובדים בפועל.
גם הנשים עצמן, למרבה הפלא, לא ממהרות אל הנישה שהפמיניסטיות מבקשות לדחוק אותן אליה, והן מעדיפות להיות יפות, מושכות וסקסיות, ולא ליצורים א-מיניים שתלטנים ומרירים.
במקום להגן על נשים לבל תהיינה מנוצלות, בוחרות הפמיניסטיות בפתרון היותר קל: להילחם בגברים ובנטייתם "הסוטה" לפנטז על נשים יפות וסקסיות. לשיטתן, על הגברים להפסיק בכלל לבקש מנשים שיעשו להם טוב, כי הגבר הוא חרא כידוע ותשוקותיו המיניות הן סטיות מטונפות.
הפמיניסטיות הללו אחוזות רעדה מהמצב שבו גבר יכול לחפש לו פורקן מהנה מחוץ לחיקה המריר של הפמיניסטית שלו, וכך תימנע מהן השליטה על חייו ועל ארנקו. אפילו האפשרות שלו לספק את עצמו בדד מול המסך, מקפיצה אותן, שהרי אם כן איך תוכלנה הן להכתיב לו תנאים ולסחוט אותו עד כלות תמורת מילוי הצורך הגופני שלו?
בעזרת הוצאת הזנות והפורנו מחוץ לחוק, מקוות הפמיניסטיות לשלוט בגברים האומללים שייאלצו מעתה להכפיף את עצמן אליהן, על מנת שיזכו בפורקן מיני, עלוב ככל שיהיה.
ובכן, לשמחת הגברים, זה לא קורה ולא יקרה, והפמיניסטיות האומללות והצרחניות מתבקשות לפעול באמת למען הנשים, ולא להפוך את הגברים לאוייב.
הגברים ברובם הגדול, גם צרכני הפורנו, הם הרבה יותר טובים ואיכותיים מהתווית המכוערת שהפמיניסטיות מנסות להדביק להם.