גן עדן חם יותר מהגיהנום

ייתכן ואין באמת סיבה לפחד מחיי נצח בלהבות השאול. ב-1972, במגזין המדעי Applied Optics הופיע מאמר עם חישוב מפתיע שהראה שגן העדן, למעשה, חם יותר מהגיהנום. החישוב התבסס על השוואה בין נתונים שמופיעים בשני פסוקים בברית החדשה. קודם כל, התייחסו החוקרים לפסוק מישעיהו ל כו:

וְהָיָה אוֹר הַלְּבָנָה כְּאוֹר הַחַמָּה וְאוֹר הַחַמָּה יִהְיֶה שִׁבְעָתַיִם כְּאוֹר שִׁבְעַת הַיָּמִים בְּיוֹם חֲבֹשׁ יְהוָה אֶת שֶׁבֶר עַמּוֹ וּמַחַץ מַכָּתוֹ יִרְפָּא.

לפי פירושם, ניתן לומר שגן העדן סופג את אותה כמות קרינה מהירח שכדור הארץ סופג מהשמש ועוד 7 בריבוע מאותה כמות.  זאת אומרת, פי 50 מקרינת אור הירח מאשר קרינת אור השמש שמגיעה אל כדור הארץ.

המידע הזה אפשר לחוקרים לחשב את הטמפרטורה בגן עדן בעזרת חוק הקרינה של סטפן-בולצמן לפיו: Screen Shot 2014-02-17 at 4.11.58 PM

 

כאשר E = הטמפרטורה הממוצעת של כדור הארץ. החוקרים חישבו את חישוביהם והגיעו למסקנה שהטמפרטורה האבסולוטית בגן עדן היא: 525 מעלות צלזיוס. מכיוון שאין נתונים בברית החדשה המעידים על הטמפרטורה האבסולוטית בגיהנום, הסתמכו החוקרים על פסוק מהספר האחרון של הברית החדשה, "ספר ההתגלות":

אבל רכי הלב ואשר אינם מאמינים והמגאלים והמרצחים והזנים והמכשפים ועבדי האלילים וכל המכזבים חלקם יהיה באגם הבער באש וגפרית אשר הוא המות השני.

לפי פסוק זה, הטמפרטורה באגם שעשוי מגפרית בוערת חייבת להיות בדיוק או פחות מנקודת הרתיחה של גפרית, אחרת האגם כולו היה מתאדה. לפיכך, הטמפרטורה בגיהנום היא 444.6 מעלות צלזיוס. ואולם, ב-1998 שני מדענים שלחו מכתב לכתב העת Physics Today וציינו כי לדעתם היתה טעות בחישוב משנת 1972. לדידם, המדענים שגו בפירוש שנתנו לכמות הקרינה שסופג גן עדן, ולמעשה, הטמפרטורה הנכונה היא כ-231.5 מעלות צלזיוס בממוצע - חם מהרגיל לעונה, אבל לפחות פחות חם מהגיהנום.

פרט מעניין זה התפרסם באלכסון ב