גוגל מרושעת

אל תשכחו שטכנולוגיה איננה נאמנה לאף אחד
X זמן קריאה משוער: 3 דקות

מה אפל או גוגל חייבות לנו? מממ... כנראה שכלום.
בסוף שנות התשעים נסעתי לטיול של חצי שנה בארצות הברית. אלה היו השנים הראשונות של האינטרנט הידידותי למשתמש, והשתמשתי בחשבון הוטמייל שפתחתי כדי לחלוק את החוויות שלי עם בני משפחה וחברים. זה היה די מדהים – אימייל – הרבה – בחינם. המיידיות של המדיום החדש הזה גרמה לכך שהאימיילים האלה היו בשבילי כמעט תחליף יומן. אבל כשעברתי להשתמש בעיקר בוואלה! (שהיה אז יותר אימייל בחינם) קרה שלא נכנסתי לחשבון ההוטמייל שלי במשך חודש שלם, והוטמייל עשתה את מה שהיא הייתה עושה אז – מחקה את כל האימיילים בחשבון שלי.

זו הייתה סטירת הלחי הראשונה שקיבלתי ביחסיי עם הטכנולוגיות החדשות. לא שכחתי להוטמייל את הבגידה הזו, המשכתי להשתמש בוואלה! גם כשהם הציעו עוד יותר אימייל בחינם ועברתי בשלב די מוקדם לג'ימייל (המון אימייל בחינם). אבל עם השנים התברר שההתנהגות ההיא של הוטמייל לא הייתה מעידה חד פעמית, אלא תכונה מהותית ביחסינו עם השירותים האינטרנטיים האלה.

היה רגע שבו ג'ימייל נראתה כמו משהו אחר, עם המוטו הלא רשמי המפורסם שלה: don’t be evil, אבל זו טענה שהיה עליה ככל הנראה לזנוח כבר מזמן. סולן הטוקינג הדס לשעבר, דיוויד ברן, כותב השבוע בבלוג שלו שגוגל היא דווקא בהחלט מרושעת: הוא רכש טלפון אנדרואיד חדש וגילה שהוא לא יכול יותר לשמור את ההקלטות שלו על כרטיס זיכרון SD שרכש במיטב כספו. ייתכן שלשינוי הזה יש סיבה כלשהי, הוא אומר, למשל צורך להגביר את אבטחת המידע באנדרואיד (הוא מגביל את הגישה של אפליקציות צד שלישי לכרטיס הזיכרון); לפי השערה אחרת, גוגל רוצה שנשמור את התכנים שלנו בענן, כדי שיהיו זמינים לה (וגם אולי כדי למכור לנו שירותי אחסון). מה שבטוח זה שאף אחד לא שאל אותנו. "זו תחושה משונה שתאגיד בלתי נראה שולח יד לתוך המכשיר שלך, בלי ממש לבקש, ופוגע בו." כותב ברן. "הלוואי שהייתי יכול לעשות אותו דבר – לפגוע באלגוריתם החיפוש שלהם – כי מתוך גחמה כלשהי החלטתי שמתחשק לי שהוא יעבוד אחרת".

הסיפורים האלה לא מיוחדים לגוגל כמובן. אדם פש כותב בבלוג שלו על מה שקרה כשהחליף את האייפון שלו באנדרואיד.הוא גילה שמספר הטלפון שלו עדיין מזוהה עם ה-iMessage שלו: כשמשתמשי אייפון שולחים לו הודעה, כתוב להם שההודעה נשלחה, אבל הוא לא מקבל אותה. פש הסיר את מספר הטלפון שלו מהאפל ID שלו, אבל זה לא פתר את הבעיה. נציגת התמיכה של אפל חזרה אליו לבסוף והסבירה שזו בעיה שיש להרבה אנשים, צוות המתכנתים של אפל עובד על זה אבל הם לא ממש יודעים איך לתקן את זה, וכרגע אין פתרונות של ממש.

אם במקרה של הוטמייל מדובר היה עדיין בשירות חינמי, עכשיו מדובר בשירותים שהמשתמשים בהחלט שילמו עליהם, ואפילו לא מעט – מדובר במכשירים שעולים כידוע אלפי שקלים. איך קרה שהיצרנים שלהם יכולים להתנער לחלוטין מכל אחריות, ושכולנו מקבלים את זה? פעם משתמשים שנתקלו בבעיה כלשהי היו יכולים לפנות לשירותי התמיכה של ספק המוצר או השירות. היום לשירותים רבים אין בכלל אימייל שאפשר לפנות אליו, שלא לדבר על טלפון. החברות האלה מרשות לעצמן לענות בלי למצמץ שמדובר בבעיות בלי פתרון, וזה כאמור אם מישהו בכלל עונה – כמעט לכל אחד מאיתנו יצא לחפש תשובה לבעיה כלשהי בפורומים רשמיים רק כדי להיתקל בשובל אינסופי של "גם לי יש את הבעיה הזו" בלי שאיש מן הנציגים יטרח לענות.

בהתנגשות דיגיטלית אחרת שהייתה לי שנים אחר כך עם יאהו, שרכשה את שירות שיתוף התמונות של פליקר, שכחתי את הסיסמה שלי ומשום מה לא הצלחתי בשום פנים ואופן לשחזר אותה. נציגי יאהו הודיעו לי שאין מה לעשות, והתמונות שלי ברשת עד היום, בלי שתהיה לי אפשרות לגשת אליהן ולשנות אותן או למחוק אותן. גם גוגל, פייסבוק וטוויטר בונות את השירותים שלהם על המידע שלנו, ואחר כך טוענות לבעלות עליו: את התכנים שהעלתם לשירותים של אחת החברות האלה לא תוכלו להוריש לילדיכם, והם יכולים להיעלם ללא כל אזהרה. גם במקרה של דברים שנדמה לנו שקנינו, כמו מוזיקה ב-iTunes או ספרים בקינדל, מסתבר שאנחנו רק שוכרים את התוכן הזה. למשתמשים אין בעלות על כלום, לחברות יש בעלות על הכול. כשמסתכלים על פסיקה אופטימית לכאורה של בית המשפט הגבוה של האיחוד האירופי, שמחייב את גוגל להעניק למשתמשים את "הזכות להישכח", צריך לזכור לאיזה סטנדרטים נמוכים הרגילו אותנו החברות ששולטות בחיים שלנו – ולקוות שהן לא שינו גם את חוקי הדמוקרטיה בלי לספר לנו.

מחשבה זו התפרסמה באלכסון ב

תגובות פייסבוק

> הוספת תגובה

9 תגובות על גוגל מרושעת

01
רם

אוסף אנקדוטות שלא אומר יותר מדי.
נקסוס לא תומך בכרטיסי הרחבה וגם אין בו רדיו FM, שתי מגבלות מפורסמות מאוד שאף אחד לא מסתיר. יש מליון מכשירי אנדרואיד אחרים שמציעים את התכונות האלה למי שזה חשוב לו.
הוטמייל כנראה מחקו לך את התיבה אחרי תקופה ארוכה של חוסר פעילות והתעלמות שלך מהתראות מצידם על כך. הם לא הבטיחו לך כלום בקשר לשירות גיבוי בלתי מוגבל בזמן ולו ברמז, לא ברור מה הבעיה.
אפל לעומת זאת מכירה כבר הרבה זמן את הבאג שמונע העברת הודעות לאנדרואיד ומשום מה "לא מצליחה" לתקן אותו...

    02
    מיכל שליו

    אם זה לא ברור, העניין במקרה של האנדרואיד הוא שהשינוי הזה קרה בעקבות שדרוג של מערכת ההפעלה. כלומר לא מדובר במכשיר שברן רכש בידיעה שיש או אין לו תכונות כאלה ואחרות, אלא בשינוי שנעשה באופן הפעולה של המכשיר אחרי שהוא כבר רכש אותו.
    ובעניין הוטמייל, מדובר היה בשלושים יום. היום לפחות זה כבר לא היה קורה. לפחות לא באופן בלתי הפיך. אני מקווה.

03
דרור

לדעתי, המקור לבעיות האלה הוא שאנחנו (המשתמשים) נהפכנו להיות המוצר, ולא הלקוח. כך החברות האלה רואות אותנו, וזה מקור ההכנסות שלהן.

04
אייל חדד

בשנת 2014 האדם הממוצע כבר יכול וצריך לסגל לעצמו משנה זהירות במהלך שימושו המתון במכשירים טכנולוגיים, כבר אי אפשר להיות מופתעים.

05
אורן

מסכים עם רם- אנקדוטות בלבד שאין הרבה בינם לבין הכותרת או don’t be evil.
לצורך העיניין גוגל היא לא מלכ"ר, והיא לא שלחה את ידה למכשיר שלך אלא ביקשה אישור לשידרוג התוכנה. ולמעשה ברוב המקרים אתה יכול להתקין גרסא אחרת של אנדרואיד או להתקין אפליקצייה כדי להסיר את המגבלות.
כמי שפרנסתו היא מוצרים עתירי תוכנה ובדיקה שלהם אני יכול להעיד שאין מוצר שמשוחרר ללא באגים, חלקם משמעותיים. לא מדובר ברוע או זלזול במשתמש ולפעמים אפילו ההיפך- הוצאה של מוצר מושלם תארוך זמן בלתי סביר ותקפיץ את העלות (למעשה לעולם לא יהיה דבר כזה מוצר מושלם, אבל זה נושא לכתבה אחרת).
אז כן, לאפל יש באגים וסדרי עדיפויות שחלקם תלויים בביזנס ואני לא בטוח שמישהו בהנהלת אפל החליט לדפוק את הלקוחות שנטשו לטובת אנדרואיד.

08
מיכל שליו

מעולה :-) הנקודה שניסיתי להעביר היא אובדן השליטה של המשתמשים, ודעתי, בניגוד לחלק מהמתכנתים שהגיבו, היא שבמקרים רבים בהחלט מדובר בזלזול, או לפחות בחוסר הבנה של נקודת המבט שלהם. מתכנתים לצורך זה אינם משתמשים... ונסיוני בעבודה בחברות שונות דווקא חיזק אצלי את התחושה הזו, לצערי.

09
חיותא

זה כמו לכעוס על הטוסטר ששרף לך את הקרואסון. אם מר דוויד בירן היקר רוצה לשמור קבצים במקומות שונים (במקום לעשות מוזיקה כמו שצריך), שיואיל ויגגל איך עושים את זה. להגיד "אני לא מבין בזה כלום אבל זה צריך לעשות מה שאני רוצה" זה קל אבל אם בחרת להיות הדיוט, גם אלוהים לא יעזור לך.
ואפרופו, אנחנו צריכים להודות יום יום לאלוהים הטוב שברא את כל המתכנתים החרוצים שמביאים לנו מוצרים מדהימים כל יום, בלי לצאת מהבית וחינם אין כסף.