אוכל אורגני בריא יותר, אומרים לנו הזבובים

היא תלמידה בחטיבת הביניים בטקסס, וכאשר נדרשה לכתוב עבודה על היתרונות והחסרונות של אוכל אורגני, גילתה שיש עמדות שונות, מחקרים סותרים והמון מידע לא אמין בנושא שהיא צריכה לכתוב עליו. לכן עשתה את מה שכל ילדה היתה עושה בגיל הזה -- חיפשה מכון שיסכים לממן לה מחקר משלה.

ריה צ'אברה, היום בת 16, חשבה שהיא יודעת איך אפשר לבדוק אם אוכל אורגני הוא בריא או לא: אוספים זבובי פירות במעבדה בשתי קבוצות, קבוצה אחת תקבל גישה לבננות מהסופרמרקט, וקבוצה שנייה תקבל גישה לבננות מגידול אורגני. היא שלחה מייל עם הרעיון הבסיסי הזה לכל מעבדות הביולוגיה ברחבי טקסס, ולא התייאשה כאשר רובם לא טרחו לענות -- כי התשובה הראשונה היתה הסכמה נלהבת מפרופסור יוהנס בואוור, ממעבדת הביולוגיה של האוניברסיטה המתודיסטית בדאלאס.

למעשה, פרופ' בואוור התעקש ללוות את ריה במחקר, והוא גם התעקש שהיא תהיה חתומה ראשונה על פרסום התוצאות בז'ורנל מדעי בחודש שעבר, "אוכל מגידולים אורגניים מספק יתרונות בריאותיים לזבובי דרוזופילה".

התוצאות ברורות: זבובי הפירות שקיבלו גישה לבננות (וגם לתפוחי אדמה, בקבוצת הביקורת) מהחקלאות האורגנית חיו יותר זמן והיו פוריים יותר מהזבובים שקיבלו בננות ותפוחי אדמה מהחקלאות המסורתית.

ריה עדיין בתיכון, אבל חושבת להירשם ללימודים באוניברסיטת בראון. צפויה לה קריירה מזהירה באקדמיה, אם לשפוט לפי הראיון העיתונאי הראשון שלה, שאותו סיימה במשפט הקלאסי : "הממצאים מצביעים על פוטנציאל עצום לבריאות, אולם דרוש מימון למחקרים נוספים כדי לאשש זאת".

לספקנים בינינו: אכן, אין הוכחה שמה שבריא לזבובי הפירות בהכרח בריא גם לבני אדם. הרעיון של היום אינו עוסק באמת באוכל אורגני: הוא דן בהתלהבות נעורים.

מקורות:
Organically Grown Food Provides Health Benefits to Drosophila melanogaster, PLOS ONE
"סיינס דיילי" מדווח על המחקר, כולל הראיון הראשון עם ריה צ'אברה
ריה צ'אברה בתחרות ברודקום למדענים צעירים
ריה צ'אברה בניו יורק טיימס
מחשבה זו התפרסמה באלכסון ב

תגובות פייסבוק