חדשות לא עושות לך טוב

השבועון ניו סיינטיסט שואל בגיליונו החדש אם בבתי החולים בבוסטון צפויה בשבועות הקרובים עלייה חדה בכמות המאושפזים בשל התקפי לב. הנחת היסוד של פרופ' ג'ונתן סטיינברג מאוניברסיטת קולומביה היא שתהיה השפעה בריאותית רעה על מיליוני התושבים אשר בתיהם נסרקו ורחובותיהם נחסמו, כולל על אלה אשר לא נחשפו ישירות לחקירה האינטנסיבית ולמרדף אחרי המפגעים, אבל בכל זאת אולצו להישאר נעולים בבית, צמודים להוראות של המשטרה אשר בקעו ממכשיר הטלוויזיה או הועברו באינטרנט וטלפונים ניידים.

ההשערה קיבלה תוקף מדעי ב-1997, בעקבות מחקר מקיף של פרופ' רוברט קלונר מאוניברסיטת דרום קליפורניה על הנזקים העקיפים של רעידת האדמה שאירעה בלוס אנג'לס שלוש שנים קודם לכן. הצוות של קלונר בדק את כל אישורי הפטירה באזור לוס אנג'לס לפני רעידת האדמה, ומצא שבממוצע, מתו 73 אנשים ביום מהתקף לב באותו אזור. בחודש שאחרי רעידת האדמה, הממוצע זינק ל-125 מיתות בעקבות התקף לב.

באופן מוזר, בהמשך השנה ירד מספר התקפי הלב באופן חד לא פחות, ל-57 התקפי לב קטלניים ביום. המסקנה של החוקרים היתה שהחשיפה לחדשות הרעות (עצם קיומה של רעידת אדמה קטלנית; סיקור ההלוויות וסיפורי אבדן החיים הפתאומי; הסיקור האובססיבי של תופעת רעידות האדמה ועוד) הביא לגל של התקפי לב אצל אנשים שנחשפו לחדשות והיו ממילא חולי לב. הירידה בתמותה אחר כך יכולה להראות שבני אדם מתחזקים בעקבות החשיפה התמידית לאפשרות של סכנה, ושאכן, מה שלא הורג אותנו מחשל אותנו. המחקר אישש מחקר פורץ דרך מבית החולים מאיר בכפר-סבא, אודות הנזק העקיף של התקפות הסקאדים על האוכלוסיה האזרחית בישראל בימי מלחמת המפרץ. מאז נמצאו אותן תוצאות באזורים מוכי אסון, כולל אחרי הצונאמי ביפאן.

סטיינברג סבור שהחשיפה העצומה למדיה חברתית צפויה להכפיל ואף לשלש את הנזקים העקיפים של החדשות: גם מי שלא מאזין למהדורות הרדיו באובססיביות חשוף היום להיצף של חדשות מלחיצות בפייסבוק וטוויטר. 

ההשערה של סטיינברג, אשר יוביל מחקר מקיף על הנזק של הצפת המדיה החברתית בבוסטון, היא עדיין זהירה ומאופקת יחסית לתזות פילוסופיות עכשוויות בדבר הנזק של החדשות. רולף דובלי, יו"ר אגודת zurichminds ומחבר הספר "אמנות המחשבה הבהירה", סבור שחדשות אף פעם לא עושות לך טוב. לפי דובלי, החי ופועל בשוויצריה הרגועה, חשיפה לחדשות יכולה להיות שימושית ורלוונטית לאדם הממוצע לעיתים נדירות מאוד, ולכן נזקיה גדולים מתועלתה. מלבד העלייה החדה בלחץ דם ובקורטיזול, דובלי מצביע על שורה של נזקים שאינם בריאותיים, כמו פגיעה ביצירתיות, התמכרות, חסימת המחשבה וכמובן -- בזבוז זמן.

מקורות:
המחקר של רוברט קלונר על ניתוח תוצאות רעידת האדמה של 1994
זהבה סלומון: ההשפעה של מלחמת המפרץ על האוכלוסיה בישראל
 ניו סיינטיסט על השפעת המדיה החברתית בבוסטון
רוברט דובלי: למה עליך להפסיק לקרוא עיתון (פרק ראשון מהספר "אמנות המחשבה הבהירה") 
מחשבה זו התפרסמה באלכסון ב

תגובות פייסבוק