דרושים עובדים אוטיסטים

חברות בינלאומיות גדולות מחפשות עובדים עם אוטיזם, כי הן הבינו שיכולותיהם עשויות לספק יתרון תחרותי
X זמן קריאה משוער: 2 דקות

חברת התוכנה הגרמנית SAP הכריזה באחרונה שעד שנת 2020 היא תעסיק 650 אנשים עם אוטיזם. מדובר ב-1% מתוך כוח העבודה הכללי שלה, מה שמשקף בקירוב את שיעור האוטיסטים באוכלוסייה. אגף משאבי האנושי של SAP תעבוד עם החברה הדנית Specialisterne, חברת ייעוץ שמעסיקה בודקי תוכנה ומתכנתים עם אוטיזם.

מהלך זה הוא אמנם חיובי מבחינתם של רבים, אבל חשוב לציין שקיים ספקטרום של אוטיזם, והמשרות האלה לא יתאימו לאנשים רבים שנחשבים אוטיסטים. כמו כן, אל למהלך זה לצמצם את המחקר הנוסף הנדרש. עם זאת, כן מדובר בסימן להתקבלות נרחבת יותר של אוטיזם בחברה.

אנחנו עדים לעליית האוטיזם, אומר ארי נאמן, יו"ר אגודת האוטיסטים של העיר וושינגטון וחבר במועצה הלאומית לטיפול בנכים של ארצות הברית. "באופן היסטורי פגעו מצבים כמו אוטיזם במחפשי העבודה, אבל כעת מאמצות כמה חברות גלובליות את השימוש במערך הכישורים הייחודי שמציע המגזר הזה".

המהלך של SAP מגיע בעקבות תוצאות טובות שהושגו בהעסקת קבוצה קטנה של אנשים עם אוטיזם בהודו כבודקי תוכנה. החברה מרחיבה כעת את כוח העבודה האוטיסטי שלה באירלנד, גרמניה וארצות הברית. "אנשים עם אוטיזם נוטים להיות טובים מאוד בזיהוי טעויות ודפוסים – התאמה מעולה לבדיקת תוכנה," אומרת דוברת SAP, רובין מאיירהוף.

זו החברה הגדולה ביותר אי פעם שקיבלה על עצמה משימה כזו. נאמן מכנה את המהלך צעד ענק קדימה. "המחויבות והמטרה של ההעסקה כאן הן חשובות מאוד, ואנחנו מקווים לראות חברות נוספות משחזרות זאת," הוא אומר.

למעשה, SAP אינה לבד. נאמן עבד עם חברת הפיננסים האמריקנית Freddie Mac בשנתיים האחרונות כדי לעזור לה לשכור מתמחים עם אוטיזם, בשאיפה ליצור משרות קבועות.

סוזן ריצ'רדס, סגנית הנשיא של Freddie Mac לשיוויון הזדמנויות, אומרת שהמהלך דרש מהחברה להבין איך להתאים את סביבת העבודה לצורכי "מאגר זה של אנשים בעלי כישורים ייחודיים." היא אומרת שהריכוז והיכולת המתמטית שלהם מפתים מאוד, אבל שהכישורים האלה מגיעים בחבילות שונות. נדרשו שינויים פיזיים והתנהגותיים בסביבת המשרד.

אבל עובדים עם אוטיזם מספקים יותר מאשר ריכוז מצוין. בנדטו דה מרטינו מהמכון הטכנולוגי של קליפורניה הראה שאנשים עם אוטיזם מקבלים החלטות טובות יותר מאשר "נוירוטיפיקלים" (אנשים בעלי מצב נוירולוגי הנחשב נורמלי) בכל הנוגע לבחירות רציונליות. רגשות משפיעים עליהם פחות.
לעתים קרובות, אוטיסטים יכולים גם לטפל בכמויות גדולות של מידע בבת אחת. לורן מוטרון, שחוקר אוטיזם באוניברסיטת מונטריאול בקוויבק, קנדה, אומר שאחת מחברי הקבוצה שלו, מישל דוסון, מסוגלת להתמודד עם ספריה עצומה. "יש לה 8,000 מאמרים על המחשב שלה, והיא מסוגלת לסכם את כולם ולהשוות ביניהם," הוא אומר. "אני לא מסוגל להתמודד גם עם עשירית מזה."

דוסון עצמה אומרת שהמחקר שלה חשף אוסף שלם של מאפיינים אוטיסטיים חיוביים שבדרך כלל נתפסים כשליליים. "זה עומד בניגוד לכל הקלישאות הרגילות שאומרות שיתרונות אוטיסטיים הם צפויים ומוגבלים לאזורים מסוימים," היא אומרת.

מוטרון מסכים שאפשר ליישם את יתרונות האוטיזם בתפקידים אחרים. למשל, אוטיסטים רבים לא מנסים לדרג פתרונות אפשריים לבעיות לפי סבירות. "לפעמים, כשאתה מחפש פגם במשהו אי אפשר להשתמש בגישה אסטרטגית. אולי עדיף להשתמש בשיטה המנוגדת לאינטואיציה."

"תשומת הלב שלהם לפרטים היא מדהימה, הזיכרון הצילומים שלהם ויכולתם לבצע מטלות חזרתיות במהירות ובדיוק היא מצוינת," אומר אבאניש דוביי מ-SAP Labs בהודו. "אני מאמין שבכל תהליך עסקי אפשר למצוא הזדמנויות להעסיק אנשים עם אוטיזם."

"מהותה של הצלחה באמריקה התאגידית משתנה מאוד," אומר ריצ'רדס. "אוטיזם הוא הזדמנות אדירה, אבל אם לא נפתח הגדרה רחבה מאוד להצלחה, לא נוכל לנצל אותה. ויהיה זה קוצר ראייה לא לנצל אותה."

 

המאמר נכתב על ידי דניאל כהן, כתב טכנולוגיה ב-New Scientist.

@2013 New Scientist Magazine, Reed Business Information Ltd. All rights reserved. Distributed by Tribune Media Services, Inc

מחשבה זו התפרסמה באלכסון ב על־ידי דניאל כהן.

תגובות פייסבוק

3 תגובות על דרושים עובדים אוטיסטים

גם אני מכיר קצת את AQA ואת אסתר צבר שהקימה את המיזם הזה. ממליץ בחום לכל מי שהנושא מעניין אותו להיפגש עימה ולשמוע איך היא פועלת לשילוב של בעלי תסמונת אספרגר כבודקי תוכנה.
רם