מוטב מוקדם

ללמד ילדים בני ארבע לתכנת? קלי-קלות
X זמן קריאה משוער: 3 דקות

לורנה בת ארבע. כמעט חמש. אף לא פגשתי אותה קודם, אבל עיניה בורקות כשהיא רואה אותי. היא רצה אליי בתלתלים מקפצים. "אני הולכת לשבת עליך!" היא מכריזה. אני מוחה, אז היא מטפסת על הכיסא שלידי. "אני שוקלת עשרים קילו!" היא מודיעה.

אני נותן לה את האייפד שאני מחזיק והשובבות נמסה בן רגע. מורה עוזר לה להוריד יישום, נותן לה תדרוך קצר והיא יוצאת לדרך: מזיזה אייקונים, יוצרת מחרוזת פקודות, בונה אנימציות. זה היום השלישי ללימודי התכנות של לורנה.

היא וחבריה לכיתה, שגיליהם נעים בין ארבע לשבע, משתתפים במחקר פיילוט כאן באוניברסיטת טאפטס במדפורד, מסצ'וסטס, שבוחן כיצד ילדים קטנים מגיבים ל-ScratchJr, שפת-בת של שפת התכנות Scratch. Scratch הומצאה כדי ללמד תלמידים מגיל שמונה ואילך איך לתכנת באמצעות בלוקים גרפיים במקום טקסט. אפילו ילדים שעדיין לא למדו לקרוא או לכתוב יכולים כעת לקחת חלק בחגיגה.

כלים כמו Scratch מנסים לתת מענה למה שמפתחיהם רואים כמחסור בהוראת תכנות בבתי ספר כיום. הרעיון הבסיסי הוא שילדים גדלים כשהם מוקפים במכונות רבות-עוצמה שהם לא מבינים, ויש לחולל שינוי בהוראה כדי להכין את הילדים לעתיד שבו הם יעבדו בצמוד למחשבים.

בניגוד לשפות תכנות טיפוסיות שדורשות מהמשתמשים להקליד פקודות טקסט מורכבות, Scratch משתמשת בבלוקים צבעוניים שאפשר לחבר כדי ליצור שורות קוד. ScratchJr מבוססת על רעיון דומה, אבל הפקודות פשוטות אף יותר. אחרי שהילד כותב תוכנה בסיסית, הוא לוחץ על דגל ירוק בראש רשימת הפקודות ומריץ אותה.

אמנם זה נשמע פשוט מאוד, אומרת מרינה ברס מטאפטס, אחת מהיוצרים של scratchJr, "אבל זה מלמד עבודה ברצפים – הרעיון שסדר הוא חשוב."

הקונספטים נעשים מורכבים יותר ככל שהילד מתקדם. ביומם השלישי בלבד עם ScratchJr נחשפים הצעירים לתכנות משימות במקביל – במקרה הזה, הם גורמים לנחש לזחול בשדה בזמן שציפור עטה עליו מהאוויר. המשימה דורשת שתי מחרוזות נפרדות של פקודות, אחת ששולטת בציפור והאחרת בנחש, ויש לוודא שהן פועלות במקביל.

ברגע שהתלמידים השלימו את המשימה, הם מקבלים הזדמנות להתנסות עם מה שהם למדו. ויליאם, בן שש, מוסיף לולאה לתוכנה שלו, כך שהנחש זוחל בדשא שוב ושוב. ואז הוא מוסיף פקודה שמנחה את הציפור לגלוש למטה רק אחרי שהנחש עבר את רוב המסך. במונחים של מדעי המחשב, ויליאם מוכיח שהוא מבין מהי "בקרת זרימה" – מושג שכל מתכנת חייב לשלוט בו.

צורת החשיבה הזאת עוזרת לילדים גם מעבר לתכנות, אומרת ברס. מתמטיקה, מדע, אפילו למידת קרוא וכתוב, דורשים כולם את היכולת לארגן מחשבות בסדר הטוב ביותר.

נראה שחשיפה מוקדמת לתכנות עזרה לכמה מהמתכנתים הטובים בעולם. מוקדם יותר השנה, ניל פרייזר, מתכנת גוגל ממאונטן וויו, קליפורניה, סקר יותר ממאה מעמיתיו ושאל אותם מתי הם התחילו לתכנת. אז הוא השווה את ביצועיהם בעזרת מבחן כישורים פשוט. הוא גילה שאם המתכנת התחיל לקודד בין הגילאים שמונה לאחת עשרה, פחות או יותר, היה לו סיכוי רב יותר לפתח כישורי קידוד מתקדמים.

"לא מצאנו השפעה לפני כיתה ג', אבל מוקדם יותר זה בהחלט טוב," אומר פרייזר.

בבריטניה, משרד החינוך מנסה עכשיו לתת מענה להעדר לימודי התכנות בבתי הספר. תחת טיוטת ההנחיות לתוכנית הלימודים שתיכנס לתוקף בשנת 2014, ילדים יתחילו ללמוד תכנות בסיסי בגיל חמש. תכנות נעשה פופולארי כבר עכשיו בקרב הילדים הבריטים. בשנה שעברה ייסדו קלייר סטקליף ולינדה סנדביק את Code Club, מסגרת שבה ילדים בגילים תשע עד אחת עשרה לומדים איך ליצור תוכנות בסיסיות ב-Scratch, ואז עוברים לשפות מורכבות יותר כמו HTML. קיימים כיום 948 סניפים של Code Club בבריטניה.

בארצות הברית התמונה מעט פחות ורודה. שלושה רבעים מהתיכונים מציעים שיעורי מבוא במדעי המחשב, אבל בפחות מרבע הם קורסי חובה. הממשל הפדרלי לא רואה במדעי המחשב נושא ליבה ומקצה לו רק מעט מימון. "בארצות הברית, רוב שיעורי מדעי המחשב לא מתחילים לפני כיתה י' [גיל 15-16], במקרה הטוב," אומר פרייזר.

הצעת חוק שהוגשה לבית הנבחרים בחודש יוני עשוי לשנות את זה, אבל את משימת שינוי שיטות הלימוד נושאות על כתפיהן בעיקר קבוצות אינטרס כמו Code.org ואגודת המורים למדעי המחשב.

בכיתה, ויליאם מציג בפניי את אחת היצירות שלו – תוכנה שבה ציפור עפה מתוך עץ כדי לברך חתול ידידותי לשלום. אבל הציפור לא עפה בזמן הנכון. "מה?!" הוא צועק ומזעיף פנים. "תן לי לבדוק את התוכנה של הציפור." הוא משחק עם האייקונים ומריץ אותה שוב. הכול עובד. אני שואל אותו אם הוא רוצה להיות מתכנת כשיהיה גדול. "נראה לי," הוא אומר. " זה מנצח עכשיו את 'מדען'."

@2013 New Scientist Magazine, Reed Business Information Ltd. All rights reserved. Distributed by Tribune Media Services, Inc.

מחשבה זו התפרסמה באלכסון ב על־ידי מייקל סלזק, New Scientist.

תגובות פייסבוק

תגובה אחת על מוטב מוקדם