החום מחרחר ריב

ההקצנה בטמפרטורות ובכמויות הגשמים מובילה להתרבות הסכסוכים והמלחמות
X זמן קריאה משוער: 2 דקות

כשהטמפרטורות עולות הרוחות מתלהטות – ברחבי העולם ולאורך ההיסטוריה האנושית, כך מצאו חוקרים. תוצאה זו מצטרפת למחקרים נוספים שמראים כי מסיבה כלשהי שינוי האקלים מעורר עימותים בין אנשים.

שינויים קטנים בטמפרטורות ובגשמים מעלים בצורה משמעותית את הסיכון לעימותים מסוגים רבים, ממריבות בין-אישיות – כמו צפירות תוקפניות בין נהגים – עד מלחמות אזרחים וקריסות חברתיות. מדווחים חוקרים ב-Science. הם סקרו נתונים משישים מחקרים על שינוי סביבתי ותוקפנות אנושית בשש יבשות לאורך שנים עשר אלף שנים.

החוקרים גילו שעלייה של הטמפרטורות ביחידה אחת של סטיית תקן - כיום בארצות הברית משמעות הדבר היא שהטמפרטורה הממוצעת בחודש נתון גבוהה מהרגיל בשלוש מעלות צלזיוס – מעלה את תדירות האלימות הבין-אישית בארבעה אחוזים, ואת הסיכון לעימות בין-קבוצתי, כגון מלחמת אזרחים, בארבעה עשר אחוזים.

החוקרים מדווחים ששיטפונות ובצורת משפיעים גם הם, אף על פי שהשפעתם קטנה יותר מזו של הטמפרטורה. וההשפעות ניכרות בעולם כולו, במדינות מפותחות ומתפתחות.

"העקביות בתגובותיהם של אנשים הפתיעה אותנו," אומר סולומון שאן, מומחה לאקונומטריה מאוניברסיטת קליפורניה בברקלי, שהוביל את המחקר. הוא וצוותו מזהירים שהשפעות האקלים על ההתנהגות עלולות להתגבר ככל שכוכב הלכת יתחמם ודפוסי המשקעים ישתנו.

החוקרים לא ניסו להסביר למה האקלים משפיע ככה על ההתנהגות האנושית. הם קישרו נקודות קיצון באקלים לסוגים שונים של עימותים, מנפילת אימפריית המאיה הקלאסית והרגיזה במאה התשיעית ועד למגישי בייסבול שפוגעים בכוונה בחובטים. אבל בגלל העדר המנגנונים הסיבתיים, מדעני חברה רבים מטילים ספק בתפקידה של הסביבה ביצירת עימותים, שלדעתם נובעים ממגוון של גורמים חברתיים.

"קשה לראות איך אותם מנגנונים סיבתיים שיובילו מגיש לזרוק כדור בפראות קשורים למלחמות ולהתמוטטות של מדינות," אומר אידין סאלהיאן שחוקר אלימות פוליטית באוניברסיטת נורת' טקסס בדנטון.

גם הלווארד בוהאוג, מדען פוליטי ממכון אוסלו לחקר השלום בנורבגיה, אומר שהמחקר האחרון לא משכנע אותו שהקשר בין אקלים לעימותים הוא חזק ועקבי. הוא גילה שעימותים מרכזיים באפריקה דעכו בעשרות השנים האחרונות, למרות ההתחממות הברורה שם – ממצא שנוגד את המגמה שמזהים המחקר האחרון ומחקרים קודמים.

התוצאות הסותרות מצביעות על הצורך בבדיקת הקשר בין אקלים לעימותים בחקרי מקרה שבהם אפשר לנטר משתנים רבים יותר, אומר אנדרו סולואו, סטטיסטיקאי סביבתי מהמכון האוקייאנוגרפי וודס הול במסצ'וסטס.

בלי המיקוד הנוסף הזה, הוא מזהיר, החוקרים עשויים להפריז שלא בכוונה בעוצמת הקשר בין אקלים לעימותים. גם שינויים קלים בהגדרת גבולותיו ההיסטוריים של סכסוך עשויים לגרום לזה. "בסך הכול, אם מחפשים הרבה מאוד בתוך הנתונים, מוצאים קשרים כאלה," הוא אומר. "אבל כשמביטים מקרוב, הדברים נוטים להיות מורכבים יותר."

מקורותהדיווח ב-Scienceמאמר קודם המאשש את הקשר בין אקלים לאלימות, אך מוצא גיוון במידת ההשפעה במקומות וזמנים שונים.תגובת בוהאוג למחקרמאמר של בוהאוג ועמיתים בנושא עימותים באפריקה והקשר שלהם לאקלים

מחשבה זו התפרסמה באלכסון ב על־ידי לורן מרלו, Nature.

תגובות פייסבוק