למה הבת שלי בוחרת בן זוג כזה?

חוויתם משבר סמכות הורית כשבתכם היקרה גררה הביתה משהו שנראה כמו חתול שנשכח בגשם? בוודאי תשמחו לגלות שלפי מחקר חדש, היא פשוט דואגת לנכדיכם לעתיד. חשבתן שאתן נערות עצמאיות ונועזות כשהבאתן לאימא רוקיסט מכוסה קעקועים? אתן בסך הכול ילדות טובות. מסתבר שלמתח בין הורים וילדים בשאלת בחירת בן או בת הזוג יש תפקיד אבולוציוני חיובי.

רוב התיאוריות לגבי האופן שבו אנו בוחרים בני זוג מתחילות ונעצרות בעיקרון הברירה הזוויגית: מהו המנגנון שמשפיע על התפתחות תכונות מסוימות והעדפה אליהן. אך רוב התרבויות האנושיות העניקו, במהלך רוב רובה של ההיסטוריה, זכות השפעה להורים על בחירת בני זוגם של צאצאיהם, עניין מקובל אך שנוי במחלוקת, שהזין מגוון נאה של טרגדיות שייקספיריות וסרטים בוליבודים.

ד"ר טים פוסט וצוות החוקרים שלו החליטו לבדוק את ההיגיון האבולוציוני שמאחורי התופעה. הם יצרו מודל שדימה התערבות הורית ביחס לבחירת בן הזוג של בנותיהן, ובדקו את רמת הפריון, כלומר הצלחתן מבחינה אבולוציונית.מסתבר שבמקרה של חתנים עצלים, או סתם לא-יוצלחים, נטו ההורים להקצות לבנותיהם תמיכה רבה יותר, על חשבון צאצאיהם האחרים, כדי להבטיח את הישרדותם של נכדיהם. להורים ולילדיהם יש לכאורה מוטיבציה משותפת – להעביר את המידע הגנטי שלהם הלאה, באמצעות הנכדים.  

אולם האינטרסים שלהם שונים במידת מה. ההורים מעוניינים בהצלחתם של כל ילדיהם במידה שווה, כי כולם דומים להם באותה מידה מבחינה גנטית, ואילו בין הילדים קיימת תחרות על תשומת הלב – והכסף – של הוריהם, למען ילדיהם שלהם.

 כתוצאה מכך, לאורך הזמן האבולוציוני הפכו הבנות בררניות פחות: ההורים אפשרו להן להתעצל בבחירת בני זוג מבלי לדאוג למצבן החומרי, ובמקביל חיזקו את העדפתן לבני זוג תומכים כדי לפצות על כך, ולכן נוצר קונפליקט מתמשך. סכסוכים בין הורים לילדים על בחירת בן זוג, התנהגות בזבזנית לכאורה מבחינה רגשית ופיזית, הם בעצם מאבק אבולוציוני סמוי לגבי חלוקת המשאבים ההוריים.

 מקורות:התפתחותו של הקונפליקט בין הורים לצאצאים לגבי בחירת בן הזוג, מאמר ב- Evolution and Human Behaviorדיווח על המחקר ב-Timeוגם בניו יורק טיימס

מחשבה זו התפרסמה באלכסון ב

תגובות פייסבוק

תגובה אחת על למה הבת שלי בוחרת בן זוג כזה?

01
יואב

ולא מוכח בעליל.

זה סיפור. סיפור נחמד, אבל אני יכול לספר סיפור אחר.
למשל :

התנהגות אנטי - חברתית היא סוג של "נוצות טווס" - המסמנת את בעל הנוצות, או בעל ההתנהגות האנטי - חברתית, כזכר אלפא חסון, שיכול להתקיים גם ללא תמיכת החברה, ובעל אופי חזק והחלטי.

לכן נשים נמשכות לגברים כאילו. ההורים, מין הסתם, מתנגדים לגבר בעל נטיות אנטי חברתיות, המעידות על כך שרב הסיכוי שיעזוב את נכדיהם העתידיים ללא מפרנס, וכך יקטין את סיכויי השרידה שלהם.