פרסומות מדומות

אפשרויות חדשות במציאות מדומה או מועשרת מושכות לא רק משתמשים, אלא גם מפרסמים
X זמן קריאה משוער: 2 דקות

אני יושבת בכיסא משרדי במאונטיין ויו בקליפורניה. אבל מכשיר המציאות המדומה והאוזניות שמחוברים לי לראש גורמים לי להרגיש כאילו אני נמצאת בבטנה של ספינת אוויר ומרחפת גבוה-גבוה, מעל רחובות דוממים שמנוקדים בשלטי פרסומת למתקן שעשועים של "גנוב על הירח" (Despicable Me).

המתקן הזה הוא חלק מגרסת דמו שפיתחה MediaSpike, חברת סטרטאפ שיוצרת פרסומות לפלטפורמות של מציאות מדומה. אפילו ספינת האוויר עצמה היא פרסומת: לפני שאני עולה עליה אני מספיקה לראות שהחלק החיצוני שלה מכוסה בגרסאות גדולות מהחיים של אחת מהדמויות הצהובות והנמוכות שבסרט.

מציאות מוגברת ומציאות רבודה אינן נמצאות בינתיים בשימוש נרחב. אבל אין ספק שכעת, עם כניסתם לשוק של מכשירים חדשים, ינסו מפרסמים שונים להציב את רגלם על קרקע וירטואלית. חברות כמו אוקולוס VR שבבעלות פייסבוק, סוני, מיקרוסופט ומג'יק ליפ עובדות על מוצרי חומרה לצרכן, שחלקם אמורים להגיע לחנויות בהמשך השנה. אוקולוס VR וסמסונג כבר הספיקו לשחרר את ה-Gear VR, מכשיר שמיועד למפתחים ועולה 199 דולר: משתמשים שיכניסו אליו את הסמאטרפון שלהם יוכלו לחוות משחקים וסרטים בתלת ממד.

מדיה ספייק היא אחת החברות שמתכוונות לספק שירותים למותגים שרוצים לפרסם על הפלטפורמות החדשות האלה. בלייק קונמג'ר (Commagere), מייסד החברה והמנכ"ל שלה, אומר שהחברה החלה את דרכה לפני שנים אחדות בניסיון להביא תוכן ממומן למשחקים מבוססי סמארטפונים וטאבלטים. עכשיו היא מנסה להבין איך למקם שלטי פרסומות, סרטים וצורות אחרים של תוכן שיווקי בעולמות ממוחשבים, הן על מכשירים כמו ה-Gear VR, והן על מכשירים שעדיין לא ברור מתי ייצאו לשוק.

במבט מבפנים העניינים עדיין נראים פרימיטיביים למדי. לפני שעליתי לספינת האוויר נסעתי ברחבי העיירה הממוחשבת של מדיה ספייק, שהייתה שוממת לחלוטין חוץ מפרסומות לסרטים, ספינת האוויר ומסך ענק בכיכר מרכזית ריקה שהציג את הטריילר לסרט "המיניונים". זה גם עשה לי בחילה (תלונה נפוצה מאנשים שמשתמשים בטכנולוגית תלת ממד סטריאוסקופיות, בגלל הניתוק בין החוויה הוויזואלית והגופנית). אבל זה עדיין מעניין הרבה יותר מהבאנרים ומהמודעות הקופצות שאנחנו רואים בדרך כלל באתרי אינטרנט ובאפליקציות סלולריות.

השווי העצום של שוק הפרסום באינטרנט מצביע על פוטנציאל הרווחיות של הניסויים בתחום. לפי מגנה גלובל, חברת למחקר והשקעה בשוק המדיה, ההכנסות ממדיה דיגיטלית גדלו ב-17 אחוז ב-2014 והגיעו ל-142 מיליארד. הציפייה היא שהן יעלו ב-15 אחוזים נוספים השנה ויגיעו ל-163 מיליארד ברחבי העולם.

חברה אחת שכבר נחלה הצלחה מסוימת בחיבור בין מודעות וירטואליות לעולם האמיתי היא בליפר (Blippar). אתם יכולים להשתמש באפליקציה לסמארטפון של החברה כדי לצפות בתוכן ממומן במציאות רבודה, כמו שחקני פוטבול וירטואליים על פחיות של פפסי, או גווני לק וירטואליים של מייבלין.

חברות שינסו להביא את הפרסומות למציאות המדומה והרבודה צפויות להיתקל באתגרים רבים. מעבר לקושי הברור שבעבודה עם טכנולוגיות מתפתחות, הן יצטרכו להבין לאיזה סוג פרסומות אנשים מגיבים באופן חיובי, ומה ייראה להם מוגזם או בוטה מדי.

קונמג'ר מכיר בכך שבמוצרים וירטואליים, בדיוק כמו בתוכן שיווקי בסרטים, אפשר גם להגזים. (דוגמה אחת לכך התרחשה במהלך הטיסה שלי בספינת האוויר, כשהסתובבתי וראיתי פחית מפוקסלת של פפסי ליד לוח הבקרה). אבל הוא מקווה שצורת הפרסום הזו בכל זאת תהיה מציקה קצת פחות מהפופאפים ושאר הפרסומות הרגילות.

 

 © 2015 by MIT Technology Review. All rights reserved. Distributed by Tribune Content Agency.

מחשבה זו התפרסמה באלכסון ב על־ידי רייצ'ל מטס, MIT Technology Review.

תגובות פייסבוק