האינטרנט הוא ראי הנפש

סקירה של מיליוני סטטוסים ומסרים דיגיטליים מציעה מבט מרתק (ומטריד) על אישיות הכותבים
X זמן קריאה משוער: 2 דקות

כל מסר שמפורסם ברשתות החברתיות הוא כמו מעין טביעת אצבע – רמז דק לגבי המפרסם של אותו מסר. חוקרים מראים שניתוח מדוקדק של טקסטים אלה יכול להעשיר את ההבנה שלנו את זהותם ומהותם -- המקוונות כמו גם האמיתיות -- של המשתמשים. צוות של חוקרים נבר לאחרונה במיליוני סטטוסים בפייסבוק במטרה להגיע להבנה טובה יותר לגבי האופן שבו אישיות מתבטאת בכתב. כלומר, באילו מילים וצירופי מילים נוטים להשתמש אנשים בעלי טיפוסי אישיות מסוימים, למשל נוירוטי-קודר או נעים ונוח, כשהם מתקשרים עם חבריהם? כדי לגלות זאת, הם הצליבו בין הסטטוסים של אלפי משתמשי פייסבוק לבין תוצאות מבחן אישיות שעשו אותם משתמשים באפליקציית MyPersonality.

"התוצאות מאפשרות לנו לראות איך מתבטאים גורמי אישיות כגון מצפוניות בחיי היומיום", אומר גרגורי פארק, פסיכולוג באוניברסיטת פנסילבניה וחבר ב-World Well-Being Project, קבוצה של פסיכולוגים, מדעני מחשב וסטטיסטיקאים. בניתוח נמצאו גם כמה תוצאות מפתיעות. מצפוניות, למשל, קשורה בתכנון ובנטייה לביצועיות, אך חלק גדול מהשפה שאנשים מצפוניים משתמשים בה קשורה במנוחה ורגיעה. "הייתי מופתע למדי לראות שם מילים כמו 'סוף שבוע' ו'מרגיע'". אומר פארק.

באחד מהמחקרים, הצוות של פארק יצר מודל מהיר מבוסס-מחשב שמנבא את תוצאות מבחני האישיות של משתמשים ביחס לחמש התכונות הגדולות המשפיעות על אישיות האדם (The Big Five). הניבויים של המודל היו קרובים יותר לתוצאות המבחן שלהם משהיו קרובים הניחושים הטובים ביותר של חבריהם. בעוד שהמודל לא אמור לנתח אישיות של יחידים, הוא יכול להיות כלי יעיל בהערכה של תכונות ממוצעות בקבוצות גדולות של אנשים לאורך זמן – ובאופן היפותטי, אפילו באוכלוסייה של עיר שלמה.

הרשתות החברתיות מציעות דוגמאות טבעיות של אינטראקציה אנושית שיכולות לשמש לניתוח והערכה של משתנים אנושיים כאישיות, בריאות או גישות פוליטיות. לפי מולי איירלנד מאוניברסיטת טקסס טק, "השפה שאנחנו מנתחים משקפת, באופן אותנטי יותר ויותר עם הזמן, את מה שאנשים חושבים ומרגישים במשך היום".

להלן דוגמאות לתוכן טיפוסי (1) ולא טיפוסי (2) לכל אחד מחמשת גורמי האישיות העיקריים:

מוחצנות:
(1) "לא יכולה לחכות כבר לחגוג עם היפות שלי בים בסופשבוע!!! ;)"
(2) "כל הלילה ציירתי דמויות מנגה וחיפשתי מנגה חדשה ברשת ^_^"

נעימות:
(1) "תודה אלוהים שבירכת אותי במשפחה כזאת אדירה. אוהב אתכם."
(2) "שילכו להזדיין הזונות האלה והחרא שלהם."

יציבות רגשית:
(1) "הזעתי קצת בבייסבול, עכשיו מסתלבט עם המשפוחה... אחלה יום."
(2) "נמאס לי להיות מדוכא ובודד כל הזמן."

פתיחות:
(1) "גיליתי פה מוזיקה אלקטרונית מהזן המעיף... עולם חדש מופלא. אכתוב על זה בקרוב."
(2) "לא יכול לחכות כבר למשחק הערב, מתי אתם הולכים כולם?"

מצפוניות:
(1) "למדתי כל היום... מרגיש מוכן לחופשת הקיץ. נשארו רק שתי בחינות: יאללה אני חוזר לעבודה!"
(2) "מת משעמום. אני חוזר לפוקימון נראה לי."

REPRINTED FROM PSYCHOLOGY TODAY. Distributed by Tribune Content Agency, LLC.

מחשבה זו התפרסמה באלכסון ב על־ידי מאט הסטון, Psychology Today .

תגובות פייסבוק

תגובה אחת על האינטרנט הוא ראי הנפש

01
ניצן יער

מעניין. אבל אלה תכונות אישיותיות. ניתן ללמוד הרבה גם מניתוח מבני של המסרולהסיק על הפן הקוגניטיבי. כמו למשל, יכולת לבטא רעיון מרכזי בצורה בהירה, מול ארכנות ומלל דיפוזי. יכולת לחשיבה מופשטת, סמלית ועוד.