עשה ותשתנה

שינוי בהתנהגות יכול להביא לשינוי באישיות
X זמן קריאה משוער: 2 דקות

האם אתם מרגישים שאתם רוצים להיות יותר פרודוקטיביים בעבודה? שאתם רוצים להפסיק להיות מודאגים כל הזמן? לגלות יותר אמפתיה לזולת? אם התשובה היא כן, תדעו שאתם לא לבד, לפחות אם נשפוט לפי כמות הספרים והסמינרים לעזרה עצמית שמנסים למכור לנו דרכים לשינוי האישיות שלנו. אבל מה באמת דרוש כדי לשנות את האישיות?

במאמר שהתפרסם בשנת 2014 ב-European Journal of Personality, החוקרים מארי הנקה (אוניברסיטת ציריך), ויבקה בליידורן (אוניברסיטת קליפורניה בדייוויס), יאפ דניסן (אוניברסיטת הומבולדט, ברלין), ודסטין ווד (אוניברסיטת ווייק פורסט) הציגו סכמה המתארת שלושה תנאים מקדימים לשינוי אישיות עצמאי. לפי סכמה זו, כדי לשנות מאפיין אישיות כלשהו אדם צריך:

  1. להרגיש שהשינוי של מאפיין האישיות הוא רצוי או הכרחי
  2. לחשוב שהשינוי אפשרי
  3. לקבע את השינויים ההתחלתיים ולהפוך אותם להרגל

בשלב הראשון של הסכֶמה, שינוי המאפיין ההתנהגותי יכול להיות "רצוי" כשלעצמו (למשל, להפוך ליותר יציב מבחינה רגשית), או להיות אמצעי לקידום מטרה מסוימת (למשל, להפוך לחביב יותר על הבריות כדי להשיג קידום בעבודה).

עם זאת, אין די ברצון או בהכרח לשנות מאפיין אישיות כדי להצליח בכך; כדי לנסות ולשנות את ההתנהגויות שקשורות במאפיין האישיות, דרושה גם אמונה ששינוי כזה הוא אכן אפשרי. אם האדם מאמין שהשינוי אפשרי, הוא מתחיל לשנות את ההתנהגות שלו, ומחליף את ההתנהגויות הישנות והבלתי רצויות בהתנהגויות רצויות בסיטואציות הקשורות למטרה הספציפית שלו (לדוגמה, להפוך לידידותי וקואופרטיבי יותר בעבודה).

כדי שהשינויים ההתנהגותיים ההתחלתיים יתקבעו ויהפכו לשינויי אישיות יציבים, יש לחזור באופן עקבי על ההתנהגות הרצויה בקונטקסט המתאים. התאמה עקבית של התנהגות לסיטואציה תביא בסופו של דבר לכך שההתנהגויות החדשות, שבתחילה הצריכו מאמץ, יהפכו לתגובות אוטומטיות, כלומר שהקשרים מסוימים יהפכו לטריגרים שמעוררים את ההתנהגות הרצויה (לדוגמה, במקום שתצטרך לעשות מאמץ מודע כדי להיות נחמד לעמיתיך כשאתה פוגש אותם, עם הזמן תתנהג כך שלא במודע בסיטואציות כאלו).

האם סוג כזה של שינוי התנהגות, מוכוון מטרה, משקף שינוי אישיות של ממש? כותבי המאמר סבורים שכן וטוענים שאם כמה מקורות (למשל, דיווח עצמי, דיווח של חברים או עמיתים, תצפיות על התנהגות על ידי צד שלישי) מראים כולם שינוי התנהגותי יציב ועקבי לאורך זמן, אפשר להניח שהשינויים ההתנהגותיים משקפים שינויים ממשיים באישיות.

אנחנו עשויים גם לתהות אם לתכונות שלנו יש השפעה על המטרות שלנו או להפך – שאלת הביצה והתרנגולת הידועה. במאמר נטען כי המטרות שלנו יכולות להשפיע על התכונות שלנו ולהביא לשינוי בהן. מחקרי אורך שיבחנו, באמצעות שיטות מדידה שונות, את מידת הרְצִיּוּת של מאפייני האישיות, של מטרות אישיוֹת ושל שינוי אישיות לאורך זמן, יעמיקו את ההבנה שלנו בנוגע למערכת היחסים שבין מטרות לבין שינוי אישיות עצמאי.

מחשבה זו התפרסמה באלכסון ב על־ידי APS Observer.
§ מחשבה | # השראה
- דימוי שערבאדיבות: Sketchless Phorography

תגובות פייסבוק

> הוספת תגובה

4 תגובות על עשה ותשתנה