הסתכלו לעצמכם בידיים

מה כפות הידיים שלנו יכולות ללמד אותנו על העתיד?
X זמן קריאה משוער: 4 דקות

כבר אלפי שנים שקוראים בכף היד בוחנים כפות ידיים במטרה לחזות את העתיד. מתברר שהייתה מידה של צדק בכפם, ושהיד האנושית אכן מכילה שפע של אינפורמציה. מאחר שכפות הידיים מתפתחות בשלב מוקדם של ההיריון, חוקרים אוהבים לומר שהן מהוות "תיעוד מאובן" של ההתפתחות המוקדמת, ושתיעוד מעין זה עשוי לספק לנו רמזים לגבי מצבו הבריאותי של אדם בהמשך חייו.

לדוגמה, מאות מחקרים הראו שיחס האורך בין האצבע המורה לקמיצה מקיים קורלציה עם תכונות רבות. רוב החוקרים מאמינים כי הסיבה לכך היא שאורך הקמיצה קשור בחשיפה לטסטוסטרון בזמן ההיריון, דבר שידוע כבעל השפעה ארוכת טווח. בהשוואה לגבר בעל קמיצה קצרה מהאצבע המורה, גבר בעל קמיצה ארוכה מהאצבע המורה אמור להיות נאה יותר 1, אתלטי יותר 2, בעל פין ארוך יותר 3, וייתכן שזה לא מקרי שגם צפוי שיהיו לו יותר ילדים 4. לגברים בעלי אצבע מורה ארוכה יותר מהקמיצה, לעומת זאת, יש יותר סיכוי לחלות בסכיזופרניה 5, ובמחלות לב בגיל צעיר 6, אבל גם פחות סיכוי ללקות באוטיזם 7 ובהפרעות קשב 8. יחס האורך בין אצבעות עשוי אפילו לגלות לנו משהו על הנטייה של אדם לשליטה עצמית: במחקר שנעשה בעקבות "מחקר המרשמלו" המפורסם – שבו נמדדה יכולת דחיית הסיפוקים של ילדי גן – נמצא כי לילדים בעלי אצבע מורה ארוכה יותר מהקמיצה הייתה יכולת דחיית סיפוקים גבוהה יותר 9.

חלקכם בוודאי כבר שמעתם על כך שככל שפניו וגופו של אדם סימטריים יותר, כך הוא נחשב למושך יותר, אולי בגלל שסימטריה מרמזת על גנים טובים. ואכן, סימטריה בין שתי כפות הידיים היא תכונה מבשרת טובות: הזרע אצל גבר שאצבעות שתי ידיו תואמות יהיה שופע ומהיר יותר מאשר אצל גבר שאצבעות ידיו אינן תואמות 10. במחקר נוסף נמצא כי גברים בעלי ידיים לא סימטריות נוטים יותר ללקות בדיכאון 11.

הקווים שעל כפות הידיים עשויים גם הם לספק רמזים על שלבי ההתפתחות המוקדמת. ידוע שבכפות ידיהם של הלוקים בתסמונת דאון ובתסמונת אלכוהול עוברית, כמו גם של אלה שאמם חלתה בחצבת בזמן ההיריון, קיים סיכוי גבוה יותר כי יימצא קו "סימיאני"– קו אופקי לכל רוחב כף היד. בנוסף, על אף שהממצאים אינם חד משמעיים, עולה ממחקרים מסוימים כי דפוסי טביעות אצבעות חריגים או אנורמליים נפוצים יותר בקרב חולי סכיזופרניה 12 ובקרב אנשים שמפתחים סוכרת בגיל העמידה 13 מאשר בשאר האוכלוסייה. הדבר עשוי להעיד על הפרעה במהלך ההיריון, דוגמת מחלה שבה לוקה האם. כמו כן, דפוסי טביעות אצבעות אנורמליים נפוצים יותר בקרב גברים מאשר בקרב נשים – מספר חוקרים הציעו שהסיבה לכך היא שעוברים זכרים מושפעים יותר מגורמים סביבתיים 14.

אם בטביעות אצבעות עסקינן, נזכיר כי במחקר אחד נמצא שאנשים שצורכים כמויות גדולות יותר של מלח וחומרים משמרים, משאירים אחריהם טביעות אצבעות לחות ומלוחות יותר. ההסבר לכך הוא שהלחות והמליחות עשויות לגרום לקורוזיה רבה יותר במתכות מסוימות, ומכאן שהן קלות יותר לאיתור על קליע, למשל 15. עבור עבריינים חובבי ג'אנק פוד, הממצא הזה מנבא את העתיד בצורה הטובה ביותר – לפחות בכל הנוגע למקום שבו הם הולכים לגור בחמש עד עשר שנים הקרובות.

מחשבה זו התפרסמה באלכסון ב על־ידי אלינור סמית', Atlantic.

תגובות פייסבוק