אז מתי להביא לעולם תינוק?

מתי להביא ילד לעולם? להיעזר במדע כדי להחליט? ואולי פשוט נעשה את זה?
X זמן קריאה משוער: 8 דקות

ריטה לא תכננה להפוך לאמא לפני שתשלים את ההתמחות. כשנושא הילדים עלה לראשונה, היא ובעלה עדיין היו מתמחים באוניברסיטת יוטה – היא בכירורגיה, הוא בנוירולוגיה. כלומר הם עבדו שעות ארוכות וישנו מעט בלילות. הם החליטו שיהיה מוגזם להוסיף תינוק לקלחת. נוסף לכך, ריטה (זהו אינו שמה האמתי) עמדה לסיים את התוכנית בגיל 31 בלבד. לפי הגישה המדעית המקובלת, זה היה מותיר לה זמן רב להקים משפחה. עלי לציין שריטה ואני היינו חברות לעט זה זמן רב – נפגשנו במחנה קיץ בגיל 11, התחלנו להתכתב באופן קבוע והמשכנו אפילו בזמן הלימודים באוניברסיטה. תמיד הייתה לה מוטיבציה רבה יותר, היא הייתה המתוכננת יותר מבין שתינו.

בתוך תוכי רציתי לגלות מה יכול לשכנע אישה להביא ילד לעולם מוקדם הרבה יותר משתכננה

אך כשהיינו בנות 28 קיבלתי מריטה אימייל ובו תמונה המראה שני זוגות של מגפי בוקרים עומדים על גדר עץ וביניהם זוג מגפיים סרוגים זעירים. "קאובוי חדש רוכב העירה..." הודיע הכיתוב שבתחתית התמונה.

כתבתי בחזרה לריטה ושאלתי מה קרה. היא ענתה: "הלכתי לגינקולוגית שלי בינואר, ואחרי הבדיקה היא שאלה אם יש עוד משהו שאני רוצה לדעת. עניתי בצחוק, 'לא, אלא אם את יכולה לומר לי כמה שנים נשארו לי להיכנס להיריון!' והיא אמרה, 'האמת... יש איזו בדיקה'".

הרופאה הסבירה לה שמדובר בהליך ניסיוני שנקרא anti-Müllerian hormone test (בדיקת ההורמון האנטי-מילרי, או בדיקת AMH בקיצור). זהו ניתוח של חומרים בדם, בדיוק כמו בבדיקת כולסטרול, אבל הוא מודד את שיעור ההורמון AMH בזרם הדם של האישה. שיעור נמוך עשוי להעיד על חלון פוריות קצר מהרגיל, וייתכן כי האישה תרצה לפעול מיד – להיכנס להיריון או להקפיא ביציות לשימוש עתידי.

 

נעליים סרוגות לתינוקות.

נעליים סרוגות לתינוקות. תצלום: Jackie K

אז מה שהתחיל כבדיחה הוביל לתמונה של מגפי בוקרים זעירים על צג המחשב שלי. ועבורי זו הייתה רק ההתחלה: החלטתי לעשות בדיקת AMH בעצמי, וגם ערכתי תחקיר וכתבתי את הכתבה הזו. לעמיתיי אמרתי שאני סקרנית לגלות עד כמה הבדיקה יעילה. אבל בתוך תוכי רציתי לגלות מה יכול לשכנע אישה – רופאה; חַברתי המתוכננת והשקולה – להביא ילד לעולם מוקדם הרבה יותר משתכננה. לבטח היא לא עשתה זאת בגלל איזו בדיקה שתקפותה עדיין לא אוששה?

קשה לומר בדיוק מה מספר הרופאים שמציעים למטופלות הבריאות והצעירות שלהם בדיקות AMH, כפי שקרה לריטה. רוב המטופלות שעוברות את הבדיקה הן נשים שסובלות מבעיות פוריות; הן ניסו ללא הצלחה להיכנס להיריון במשך חצי שנה או יותר והחליטו להתחיל בתהליך של הפריה חוץ-גופית. בכל הקשור למקרים האלה, יש כעת עוד ועוד ראיות המעידות על כך שהבדיקה אכן חוזה כיצד תגיב האישה לטיפולי שאיבת ביציות.

אך אנו עדיין לא יודעים אם הבדיקה מספקת מידע מהימן לנשים שמעולם לא ניסו להיכנס להיריון. רמות ה-AMH הן מדד ישיר למספר הביציות של האישה, וזהו חלק חשוב מהפוריות שלה. אבל מדענים רק מתחילים לבחון לעומק אם יש מתאם בין תוצאה נמוכה בבדיקת AMH לקושי להיכנס להיריון. יתר על כן, הרופאים צריכים לבצע שורה של פעלולים לוגיים כדי לקחת תוצאה של בדיקת AMH ולחלץ ממנה עצה עבור אם לעתיד.

ובכל זאת, אם זה מעניין אתכם, הבדיקה קיימת. התקשרתי למרפאות פוריות בסיאטל, סולט לייק סיטי וקונטיקט, וכולן אמרו שהן עורכות את הבדיקה גם לנשים צעירות, לעתים קרובות רווקות, שחלקן הגדול מעולם לא ניסו להיכנס להיריון וכלל לא יודעות אם יש להן בעיית פוריות. "אנחנו עושים את זה כל הזמן", אומרת אנג'לה תייר, ממקימות מרכז Seattle Reproductive Medicine. "אנחנו בעצם אומרים שזאת הערכת פוריות".

בדיקת ה-AMH של ריטה הניבה תוצאה "נמוכה להחריד" (כך היא עצמה אמרה), ולכן "החלטנו שכדאי להביא ילד כמה שיותר מהר". היא נכנסה להיריון באביב 2013, במהלך השנה השלישית להתמחות. למרות התוצאות הנמוכות בבדיקה, היא לא התקשתה להרות.

נשים מחכות לבדיקה כזו כבר זמן רב. אף על פי שיש לא מעט ראיות מדעיות לגבי הגילאים שבהם קשה יותר לנשים להיכנס להיריון, החוקרים מבינים היטב שנשים רבות מעדיפות לקבל לוחות זמנים אישיים. בעבר ניסו מדענים ליצור בדיקות דומות מכמה הורמונים שונים. ההורמון AMH, אומר חוקר הרבייה ריצ'רד אנדרסון מאוניברסיטת אדינבורו, הוא פשוט "המוביל הנוכחי במרוץ".

כדי להבין את יתרונותיה ומגבלותיה של בדיקת ה-AMH, עליכם לדעת מעט על הבסיס המדעי שלה. ההורמון AMH מיוצר על-ידי הזקיקים הגדלים שבשחלות. הזקיקים האלה הם קפסולות זעירות מלאות בנוזל שבתוכן מתפתחות ביציות. מספר הזקיקים הגדלים – או כמות ה-AMH שהם מייצרים – הם מדד לכמות הביציות שנותרו לאישה. למה הדבר דומה? לניסיון להעריך כמה פרחי שן-ארי עירומים יש בשדה לפי מספר העלים המרחפים באוויר.

חוקרים חושבים שדעיכת שיעורי הפוריות עם הגיל נובעת מירידה בכמות ובאיכות הביציות גם יחד. כלומר עם הזמן אישה נעשית פורייה פחות, בין היתר כי לא נותרים לה די זקיקים לייצור ביציות. היא מתחילה עם מעט פחות מחצי מיליון בראשית גיל ההתבגרות ואז מאבדת בסביבות 10,000 מדי שנה, עד שבשלב מסוים היא מגיעה למנופאוזה. בה בעת, נשים נעשות פחות פוריות עם הגיל גם כי הביציות הנותרות הספיקו לצבור יותר נזקי דנ"א עם חלוף הזמן. בדיקת ה-AMH מטפלת בחצי הראשון של המשוואה הזו.

הבדיקה היא מדד ישיר למדי לעתודות הזקיקים של האישה. ישנה רק אפשרות אחת ישירה יותר, והיא ללכת היישר למקור – לעשות בדיקת אולטרסאונד בתלת-ממד (הליך מורכב ויקר), המאפשרת לרופאים לספור את הזקיקים הנותרים בשחלות האישה.

אבל צריך לדעת מספר דברים. בניגוד לאולטרסאונד, בדיקת ה-AMH אינה אומרת לרופאים כמה זקיקים יש לאישה כיוון שהחוקרים עדיין אינם יודעים כיצד להמיר את שיעור ה-AMH בדם למספר זקיקים. לכן הרופאים מבצעים מעקף: הם משווים את רמות ה-AMH של האישה לטבלה של רמות AMH ממוצעות לפי גיל. כלומר תוצאות "נמוכות" ו"גבוהות" הן יחסיות לנשים אחרות בנות אותו גיל.

מרפאות שמציעות בדיקות AMH ככלי לחיזוי פוריות מציגות תוצאות נמוכות כראיה לכך שכדאי לאישה להקפיא את הביציות שלה בקרוב. אבל גם כאן יש בעיה: אין לנו בעצם מחקרים שמסבירים מה רמות ה-AMH הנוכחיות של האישה אומרות על עתידה, אף על פי שמדענים החלו כבר לבדוק את הסוגיה הזו.

גיל האישה הוא עדיין הגורם המנבא האמין ביותר לשנות הפוריות הנותרות לה. החוקרים שעמם שוחחתי הבהירו לי זאת באופן גורף. אך השונות האנושית היא גדולה מאוד, ובהחלט ייתכן שמצבה של אישה מסוימת יחרוג מהממוצע. והרי אתן לא רוצות לדעת מתי אוזל זמנה של האישה הממוצעת. אתן רוצות לדעת כמה זמן נותר לכן.

למה בדיקת ה-AMH פופולרית כל כך למרות חוסר הוודאות? למה לא לחכות עד שיהיו לנו ראיות מוצקות?

כי "זאת האפשרות הכי טובה שיש לנו", אומרת ריטה. לפחות היא נותנת לנו איזושהי תשובה.

נדמה שהבדיקה צברה פופולריות בעקבות התפשטותו של הליך הקפאת הביציות (ב-2012 הכריזה האגודה האמריקנית לרפואת פוריות שההליך אינו נחשב עוד "ניסיוני"). אבל לא כולם תומכים בקישור תוצאותיה של בדיקת AMH להקפאת ביציות. "אין הרבה נתונים שאומרים למישהי אם כדאי לה לעשות את זה", אומרת אן סטיינר, רופאת פוריות ומרצה בבית הספר לרפואה של אוניברסיטת קרוליינה הצפונית. "אנחנו לא יודעים [איך לענות על שאלה כמו] 'אוקי, רמות ה-AMH שלי הן כך וכך, האם עליי להקפיא את הביציות שלי כי בעוד שנתיים לא יישארו לי ביציות בכלל?'. אני לא חושבת שאנחנו יודעים מה הולך לקרות לנשים בעוד שנתיים או שלוש".

דיברתי עם אישה בשם אליסה ספּרבּר שעשתה את הבדיקה – והחליטה להקפיא ביציות – כשהייתה בת 34. היא שאלה את הגינקולוג לגבי מצב הפוריות שלה לאחר שקראה כתבה האומרת כי רוב הנשים מתקשות להיכנס להיריון אחרי גיל 35. ספרבר הייתה רווקה בזמנו, ללא "שותף פוטנציאלי בעתיד הנראה לעין".

הגינקולוג שלה הפנה אותה ל-Reproductive Medicine Associates בקונטיקט (RMA), קבוצה של חמש מרפאות פוריות. קבוצת RMA מקפידה לעדכן גינקולוגים בשירותי הערכת הפוריות שלה. היא עורכת גם ירידים רבעוניים שבהם היא מציעה לתושבים מקומיים בדיקות AMH בחינם.

בנוסף לבדיקת AMH עשתה ספרבר בדיקת הורמון מעורר זקיקים ואולטרסאונד שחלות. בבדיקת ה-AMH ובאולטרסאונד התקבלו תוצאות מדאיגות. "שיעור [ה-AMH] שלי היה כמעט בלתי ניתן לאבחון, עד כדי כך הוא היה נמוך". היא כבר שקלה להקפיא ביציות קודם לכן; התוצאות דרבנו אותה ואת הרופא שלה ללכת על זה. "מרגע שקיבלתי את תוצאות בדיקת ה-AMH עשיתי כל מה שיכולתי כדי להוציא את הביציות האלה מתוכי כמה שיותר מהר", היא אומרת.

מרי קסאט (1844-1926): "אם וילד, חיבוק לילה טוב".

מרי קסאט (1844-1926): "אם וילד, חיבוק לילה טוב". תמונה: WikiCommons

זמן קצר לאחר שריטה ילדה את בנה, עשיתי גם אני בדיקת AMH. בשלב זה כבר השלמתי את התחקיר לכתבה הזו והספקתי לכתוב את רובה. הרגשתי שאני חייבת לעשות את הבדיקה. הסקרנות הכריעה אותי.

ההליך היה קל ומהיר. בזמן שהאחות לקחה ממני בדיקת דם, פטפטתי אתה. היא סיפרה לי על בתה בת ה-31. עדיין רווקה, אמרה לי באנחה. האחות החלה לעודד את בתה לשקול הקפאת ביציות.

חמישה ימים לאחר מכן התקשר אלי הרופא. לפני הבדיקה הנחתי שלא אתרגש אם אקבל תוצאה נמוכה, כזו שהרופא שלי כינה "חולשה, או פגיעוּת בשחלות". עם זאת אחרי שניתקתי חשתי הקלה אדירה. אני עדיין לא רוצה ילדים, לא בשנים הקרובות בכל אופן, ואיני יכולה להרשות לעצמי להקפיא ביציות.

אף על פי שמעולם לא אמרתי לריטה שאני שוקלת לעשות את הבדיקה בשביל הכתבה הזו, היא שלחה לי אזהרה. היא כתבה לי באימייל, "אם לא היינו שוקלים להביא ילד, ואם לא היינו במצב שמאפשר לנו לעשות את זה (קרי לא במערכת יחסים ארוכת-טווח, לא נשואים – אם זה משנה לכם), לא היה טעם לעשות את הבדיקה (טוב, אולי רק כדי להבהיל אותך?)"

ייתכן שבעתיד המצב יהיה שונה, אם מחקרים יעניקו תוקף אמפירי לבדיקת ה-AMH, או לבדיקת הורמונים אחרת. נכון לעכשיו, הדבר היחיד שהבדיקה הזו אומרת לכם זה אם להיבהל ולפעול בצורה דרסטית. אבל לאור חוסר הוודאות שאופף את הבדיקה, גם במקרים האלה לא תוכלו לדעת אם פעלתם על-פי מודיעין איכותי.

ריטה ואליסה ספרבר אינן מטרידות את עצמן בחששות מהסוג הזה. "תמיד אומרים שאין זמן טוב להביא ילדים, וזה נכון", אומרת ריטה. "ונכון גם שאף פעם לא מרגישים מוכנים לילד. בסוף החלטנו שמפסיקים להתלבט ועושים את זה".

 

פרנסי דיפ (Francie Diep) היא עיתונאית הכותבת על מדע ועל הקשר בין תרבות ומדע. היא כתבה בין השאר עבור Scientific American, Popular Science, ו-Smithsonian

Pacific Standard הוא כתב עת מקוון העוסק בבעיות הגדולות של החברה האנושית, הן המבוססת והן המתפתחת, ומספר על בני האדם המנסים לפתור אותן. אפשר לקבל את כתב העת בדואר אלקטרוני, ולעקוב אחריו בטוויטר.

מאמר זה התפרסם באלכסון ב על־ידי פרנסי דיפ, Pacific Standard.

תגובות פייסבוק

> הוספת תגובה

4 תגובות על אז מתי להביא לעולם תינוק?

01
יעל

הבדיקה הזו ממש לא מנבאה פוריות... כל הרופאים מאוד חד משמעיים בנוגע לזה. זה רק עוד צ'ופצ'יק קטן שמוסיף לתמונה מאוד לא ברורה עדיין של פוריות האישה. עשיתי את הבדיקה הזו ולא היה שום קשר בינה לבין מצבי בפועל. והרופאים גם לא הופתעו, כי כאמור, כולם אמרו לי חד משמעית: זו עוד בדיקה קטנה שטרם אפשר להפיק ממנה מידע משמעותי.