לחייך כל הדרך לכאב

פנטזיות חיוביות אודות אירועים עתידיים יכולות לשפר את מצב הרוח כאן ועכשיו, אך למעשה הן עלולות להוביל לתסמיני דיכאון מוגברים בטווח הארוך, כך טוען מחקר שפורסם ב- Psychological Science, כתב עת של APS.

"הממצאים שלנו מראים כי אף שפנטזיות יכולות להיות מהנות ומועילות באותו הרגע הן עלולות להיות בעייתיות ומכבידות לאורך זמן" טוען החוקר הראשי גבריאל אוטינג'ן (Oettingen) מאוניברסיטת ניו יורק.

בסדרה של ארבעה מחקרים מצאו אוטינג'ן ועמיתיו דוריס מאייר מאוניברסיטת המבורג וסם פּורטנאו מאוניברסיטת וירג'יניה שככל שהנבדקים דמיינו באופן חיובי יותר את העתיד כך נמצאו אצלם פחות תסמיני דיכאון באותו הרגע אך הם הפגינו יותר תסמיני דיכאון בהמשך המחקר.
דפוס התוצאות הזה התגלה גם בקרב ילדים וגם בקרב מבוגרים במבדקי המעקב שנערכו בין חודש לשבעה חודשים לאחר המבדק הראשון.

באחד המחקרים התבקשו 88 סטודנטים לדמיין את עצמם ב-12 תרחישים אפשריים שונים. הנבדקים התבקשו לדמיין כיצד התרחישים יגיעו לסיומם. הנבדקים כתבו כל מחשבה או תמונה שעלתה בדעתם ואחר כך דרגו באיזו מידה הפנטזיות הללו היו חיוביות או שליליות.

אוטינג'ן ועמיתיו מצאו כי ככל שהתרחישים שהסטודנטים דמיינו היו חיוביים יותר כך הם קיבלו ציון נמוך יותר במדד הבוחן תסמיני דיכאון – כלומר באותו רגע הם היו פחות מדוכאים מעמיתיהם במחקר. עם זאת במדידה חוזרת שבוצעה לאחר חודש ימים הם הפגינו תסמיני דיכאון רבים יותר מעמיתיהם שדמיינו תרחישים שליליים.

החוקרים מצאו תוצאות דומות במחקר שנעשה עם 109 ילדים בכיתות ד'-ה'. הם מצאו שילדים שדמיינו תרחישים חיוביים היו בעלי פחות תסמיני דיכאון במבדק הראשון אך במבדק שנערך שבעה חודשים מאוחר יותר הם התגלו כבעלי יותר תסמיני דיכאון מחבריהם שדמיינו תרחישים שלילים.

ממצאים נוספים מצביעים על כל שמידת המאמץ שמשקיע האדם יכולה להסביר לפחות חלק מהקשר בין פנטזיות חיוביות ותסמיני דיכאון. סטודנטים שדיווחו על פנטזיות חיוביות דיווחו גם על נטייה להשקיע פחות מאמץ בלימודיהם; הנתון התקשר בתורו עם ציונים נמוכים יותר ותסמיני דיכאון גבוהים יותר.

בהתחשב באופי המִתאמי של מחקרים אלו, מחקרים עתידיים ידרשו לקבוע האם קיים קשר סיבתי בין פנטזיות חיוביות ותסמינים דיכאוניים המופיעים בטווח הארוך. אך עם זאת ממצאי החוקרים מצביעים על כך שפנטזיות חיוביות הן גורם סיכון למצב רוח שלילי בטווח הארוך.

לתוצאות אלו יכולות להיות משמעות חשובה לאור ההתמקדות הפופולארית בחשיבה חיובית המשמשת כנתבך מרכזי בתעשיית העזרה העצמית הנפוצה כל כך:"העידן המודרני מתאפיין בעידוד החשיבה החיובית, ושוק העזרה העצמית המונע ונסמך על חשיבה חיובית מוערך ב-9.6 מיליארדים והוא ממשיך לצמוח" טוענים אוטינג'ן ועמיתיו במאמר. "הממצאים שלנו מעלים שאלות באשר למחיר וההשפעה שיכולה להיות לשוק הזה על תחושת הרווחה האישית של אנשים ושל החברה בכללותה".

השקעה בפנטזיות חיוביות, טוענים החוקרים, עלולה למנוע מאתנו להבחין במכשולים העומדים בפנינו ולאמץ אסטרטגיות מתאימות שיסיעו לנו להתגבר על המכשולים בבואנו להשיג את מטרותינו.

"פנטזיות חיוביות צריכות לבוא בהשלמה לתפיסה טובה של המציאות" אומר אוטינג'ן.

מחשבה זו התפרסמה באלכסון ב על־ידי APS Observer.

תגובות פייסבוק