נפילה חופשית

ארצות הברית והאימפריה הרומית. המקבילות מצמררות, מהחטא הקדמון ועד מה שעינינו רואות. האם הסוף אכן קרב ובא?
X זמן קריאה משוער: 5 דקות

לאחרונה ישנה מחשבה שאינה מרפה ממני: אם אמריקה התחילה כרומי החדשה, מדוע אנחנו מופתעים שהיא מסיימת באופן דומה עד אימה לרומי הישנה?

זה עומד להיות מאמר קשה לקריאה. אתם עשויים לחשוב שאני מגנה את אמריקה (והאמריקנים). אני רוצה לומר בעדינות שאני מאחל לאמריקה כל טוב, ואני רק מבחין, באופן כללי וחלקי במקבילות, ולא משכתב את ארתור גיבון [מחבר "שקיעתה ונפילתה של הקיסרות הרומית"] – בדיוק כדי שחלק גדול מהנפילה לא יהפוך להיסטוריה. אז, איך אמריקה הגיעה לאן שהגיעה? למה דעיכתה של אמריקה מזכירה כל כך את נפילתה של רומי?

אחרי הכול, הדינמיקה בשני המקרים דומה דמיון מצמרר. גל רב עוצמה של מנהיגים לא מתאימים, שכל אחד מהם גרוע מקודמו, " "Dubya [כפי שהאמריקנים מכנים את ג'ורג' וו. בוש], טראמפ, ומי יודע מי יבוא אחריהם – קליגולה, נירון, קומודוס. פרובינציות שוליות שמוזנחות עד התמוטטות. אינסוף מלחמות שאינן מנוצחות, ומתרחשות ללא סיבה. כלכלה קורסת. אי שוויון הולך וגדל. קיצוניות גוברת. עלייה בפגיעות, כך שגלי הדף קטנים מייצרים נזק הולך וגדל. אווירה כללית של השלמה מרירה.

אם שני דברים צומחים באותה צורה, הם נוטים גם לקרוס באותה צורה. וכך בעיניי, דעיכתה של אמריקה מזכירה את דעיכתה של רומי, משום שעלייתה של אמריקה דמתה לעלייתה של רומי, מבחינה כלכלית, חברתית ופוליטית – ומשום שאמריקה מזכירה את רומי באורח עמוק, בצורת המחשבה.

ממש כפי שרומי נבנתה תוך שימוש בעבדוּת, גם החטא הקדמון של אמריקה הוא העבדות

זה לא מקרה, כמובן: האבות המייסדים, מעריציהם ותלמידיהם, התכוונו ליצור באמריקה את רומי החדשה והזוהרת על גדות הפוטומק. אם כי אני סבור שהם לא חשבו מספיק על הבעיות שהם ניסו לפתור: אם רומי הייתה דגם הראוי לחיקוי – האם רומי החדשה לא תהיה נידונה לאותו סוף שהתרגש על רומי הישנה?

בואו נחשוב על זה ביחד, באופן כללי, לא מושלם, ונזכור שאנחנו רק מצביעים על מקבילות, ולא מבצעים חישובים מדויקים.

ממש כפי שרומי נבנתה תוך שימוש בעבדוּת, גם החטא הקדמון של אמריקה הוא העבדות. לא מדובר בהיסטוריה נושנה, אלא במעשים שתוצאותיהם עדיין ניכרים: לשחורים אין כמעט ערך, הם מבוזים כל העת בחברה וזוכים להזדמנויות מוגבלות בלבד. למנהיגים האמריקנים, כך נדמה, זה כלל לא משנה, אבל העבדות, והצלקות הקיימות שהותירה, מספרות לנו משהו משמעותי ביותר על החברה: שמושג החירות של החברה הוא מוגבל, שהאמנה החברתית שלה לוקה בחסר ושהשגשוג שממנו היא נהנית לא יכול לשרוד כל עוד הוא נסמך קודם כל על אומללות.

חברה הבנויה על גבי עבדות חייבת לכן להשתמש במלחמה, כיבוש או שיעבוד כדי לתחזק את העושר שלה, או להיות מוכנה להתמודד עם תקופה יקרה וקשה של בנייה מחדש – מה שלא קרה מעולם ברומי וגם לא באמריקה, ומשום כך האמנה החברתית של אמריקה נותרה עד היום מקולקלת, ועדיין תלויה בעבודה זולה לביצוע עבודות פשוטות, באמצעות ניצול והתעללות רחבי היקף – כמו "גימלאים" קשישים החיים במכוניות שלהם ועובדים רק בעונות הבוערות בעבודות זמניות במחסנים של ענקיות טכנולוגיה. ממש כמו רומי , אמריקה מעולם לא יצרה אורח חיים שמתאים לכולם, ובאופן כזה הדמוקרטיה – כפי שמיד נראה – אינה יכולה לשגשג.

וישנה האווירה האלימה, הבלתי משתנה והרווחת, שמגדירה את אמריקה – ממש כפי שהגדירה את רומי. לרומי היה הקולוסאום שלה, עם הגלדיאטורים ולאמריקה יש תוכניות ריאליטי בטלוויזיה וענפי ספורט שאין בהם חוקים. גם אלה מספרים לנו משהו על האידיאלים של האומה, על ערכיה – ועוד נחזור לזה. רומי האלילה את החזקים ובזה לחלשים, בצורה קיצונית ביותר – ממש כפי שנוהגת אמריקה.

הבעיה היא, שלא ניתן לבנות יסודות מוצקים של דמוקרטיה כשבזים לחלשים. רומי הסתפקה באמות מים ומזרקות ובפרוסת לחם אקראית. אמריקה מסתפקת בכלי נשק וחופש הדיבור. דמוקרטיה משגשגת באמצעות הרחבת השירותים לציבור – בהקשר המודרני, מדובר באספקת שירותי בריאות, חינוך, תחבורה, קצבת גמלאים וכדומה – ממש כפי שאלה זמינים לעשירים. למה? כי כשצרכי החיים הבסיסיים הללו מתקיימים, אנשים חופשיים לעסוק בעניין הקשה, התובעני, היקר וצורך-הזמן הזה, שלטון עצמי. אבל כשהם עסוקים מדי במלחמת הקיום, כיצד הם ייקחו חלק בשלטון? מתוך החלל הנואש הזה אנשים פונים לאוטוקרטים, בין אם מדובר בטריאומווירט ובין אם מדובר בטראמפ.

גם מבחינה פוליטית ישנן מקבילות בין רומי לאמריקה. רומי שאפה לתרבת את העולם, ולכפות עליו סדר – הכיבושים הצבאיים שלה הפכו למסעות צלב אידיאולוגיים, שבמהרה דחקו את גבולות האימפריה ואת העלויות הקבועות של הלחימה למרחקים וגבהים מוגזמים, והותירו את הרומאים עצמם ממורמרים ועניים. אמריקה עשתה בדיוק את אותו דבר: היא יצאה למסע צלב כנגד הקומוניזם, לטובת הניאו-ליברליות, הקפיטליזם או כל סיסמה שתבחרו, וכפתה סדר עולמי של "סחר חופשי". במקור מדובר היה בחנויות משפחתיות קטנות, אבל בפועל נולדו במקומם מונופולי ענק, כי ההסדר לא כלל זכויות יסוד.

אבל מסע הצלב הזה עצמו גם החריב את מעמד הביניים האמריקני, רושש את הצעירים והקשישים והביא להתמוטטות האמון בדמוקרטיה האמריקנית עצמה. המקבילות המצמררות נעוצות במלחמות האינסופיות הללו, במסע הצלב האידיאולוגי שמאחוריהן – עבור רומי, הציוויליזציה, עבור אמריקה, הקפיטליזם –ובמחירים הנוראים שאלה כפו, אשר בסופו של דבר הובילו למשטר סמכותני.

כיצד יכולים אנשים לעסוק בעיסוק התובעני והמאתגר הזה, דמוקרטיה, אם הם הולכים ונעשים עניים – כלכלית, רגשית, תרבותית וחברתית?

השפעת הגורמים הללו – האמנה החברתית הפגומה, אווירה של אכזריות, ומסע צלב שנועד לתרבת את העולם – על רומא, הייתה הרת אסון. בסופו של דבר, למרבה האירוניה, רומא לא הייתה צריכה לחשוש מפני הברברים שהטרידו אותה בלי די – האמונות המגבילות שלה עצמה פוררו אותה מבפנים. העידן הרומאי הסתיים משום שדרכה של רומא, תפישותיה בנוגע לכלכלה, חברה ותרבות, האפשרויות האנושיות או במילים אחרות תכלית החיים האנושיים, נכשלו. האם זה לא מה שקורה, כך נדמה, גם לאמריקה – שהפרדיגמה שלה נכשלת – בדיוק מאותן שלוש סיבות?

וזה מוביל אותי לסיבה האמיתית ביותר והנסתרת ביותר לכישלונה של רומי – לפחות בעיניי – שהיא גם סיבת כישלונה של אמריקה. כיצד יכולים אנשים לעסוק בעיסוק התובעני והמאתגר הזה, דמוקרטיה, אם הם הולכים ונעשים עניים – כלכלית, רגשית, תרבותית וחברתית? מי יתרום משהו לחברה שאמרה לו שלא ראוי לתת דבר, מאחר שדברים נועדו ללקיחה? אולי כעת תוכלו לראות את הסתירה שהביאה אז לנפילת רומי, ומובילה כעת לנפילתה של אמריקה.

דמוקרטיה תלויה בהסכמתם של הנתינים. הנתינים לא ממש מסוגלים להסכים למשהו, אם הם עסוקים במלחמה בעולם, מלחמה אלה באלה, מלחמה על הקיום, וברגעי הפנאי הבודדים שלהם, דעתם מוסחת למופעי ראווה שנועדו לאלחש את הכאב שכל זה גורם להם. דמוקרטיה, בסופו של דבר, היא מפעל אנושי קשה ויקר. אנחנו חייבים להיות חופשיים מספיק כדי להיות מסוגלים לעמוד בעלות שלה – ופירושו שיהיו לנו זמן ואנרגיה והשכלה ואכפתיות כדי לשלוט בעצמנו. זה, בעיניי, הלקח האמיתי של רומי – וגם של אמריקה.

 

עומייר חק הוא הוגה דעות, פרשן, בלוגר ודמות ציבורית, המרבה לכתוב על כלכלה, חברה, עסקים, חדשנות ותרבות עכשווית. הוא מחברם שלספרים אחדים ומחלק את זמנו בין לונדון וניו יורק.

תורגם במיוחד לאלכסון על ידי דפנה לוי

תמונה ראשית: נפילה. תצלום: אדו לאוטון, unsplash.com

Photo by Edu Lauton on Unsplash

מחשבה זו התפרסמה באלכסון ב על־ידי עומייר חק.

תגובות פייסבוק

> הוספת תגובה

16 תגובות על נפילה חופשית

01
Rvc1

הגישה שלך שמנוגדת לרעיון החופש והזכויות הטבעיות שעליהם מבוססת אמריקה היא הבעיה ממש לא הפיתרון. אני מסכים אתך בנוגע למחמות למרות שלקשור מלחמות לסחר חופשי זה רעיון עקום מאוד. סחר חופשי הוא סחר ללא אלימות! מלחמות הם שיא האלימות. הבעיה באמריקה היא הגדלת כוחה של המדינה. כלכלת ארצות הברית היא כלכלה מעורבת עם ממשלה אדירה. היא לא ניאו ליברלית או קפיטליסטית וככל שהממשלה גודלת הכלכלה והחברה מתדרדרת. כמה פעמים אפשר לשמוע את השטות שהבעיה של ארצות הברית היא שהממשלה לא גדולה מספיק כשמדובר על הממשלה הגדולה בהיסטוריה.

02
מייק

אתה מונה את בוש וטראמפ כנשיאים לא ראויים, במפשט סמוך אתה מדבר על מלחמות מיותרות.

ראוי לדעתי לא להשמיט את זה שאובמה (זוכה פרס נובל לשלום) העמיק את המעורבות המלחמתית של ארה״ב בזירות רבות בעולם ולא יצא מעיראק ואפגניסטן במהלך שמונה שנות כהונתו.

אם אתה חושב שיש החלטה לא טובה, אז אנא ממך, גנה אותה ללא קשר לשיוך הפוליטי של מבצע ההחלטה.

03
נאום כלב מת

לא כל הגיג ראוי לפרסום.
בואו נבחן את דבריו של העומייר היקר, החקוק:

א) מדוע אנו מופתעים שהיא מסיימת....
היא ממש לא מסיימת, ואני לא יודע מי הם אלה המופתעים או הבלתי מופתעים.

ב) זה עומד להיות מאמר קשה לקריאה.
זה לא.

ג) אני מבחין במקבילות.
כל הכבוד. כולנו הבחנו בכך, אבל שיהיה, גם אתה הבחנת.

ד) מנהיגים לא מתאימים..
מדלג קלילות על אובמה. (אנחת ייאוש כללית. החיים, היקום, וכל השאר)

ה) כלכלה קורסת.
60 אלף דולר לנפש. מייבאת, מייצאת, מפיקה נפט, חוקרת חלל, חוקרת זמן-מרחב, חוקרת אינטרנט, האוניברסיטאות הטובות ביותר. קריסה שחבל על הזמן.

ו) אי שוויון הולך וגדל.
מחד - אמירה ריקה שאין לה על מה לסמוך. מאידך, טומנת בחובה הנחה שאי-שיוויון זה דבר רע. אי שיוויון, עומייר יקר, זה המפתח לחיים. שיוויון הוא מוות, אי-שיוויון הוא חיים. חשוב על בטריה שקטביה שווים. אין שם אור. חשוב על בטריה שקטביה שונים, שיש ביניהם מפל ריכוזים. יש אור. אי-שיוויון זה טוב, עומייר. מאד.

ז) קיצוניות גוברת.
רק שם, נכון? רק באמריקה גוברת הקיצוניות. לא בגרמניה, לא בהונגריה, לא ברוסיה, לא בסין, לא בצרפת, לא בבריטניה, לא אצל מדינות ערב החביבות, לא כאן. רק שם קיצוניות גוברת.

ח) עלייה בפגיעות, כך שגלי הדף קטנים מייצרים נזק הולך וגדל.
תחושת בטן המוזנת תדיר על ידי גופי תקשורת מן הצד שלך.

ט) אווירה כללית של השלמה מרירה.
הו. ישמרני ה' מדברי הבל.

י) ממש כפי שרומי נבנתה תוך שימוש בעבדוּת, גם החטא הקדמון של אמריקה הוא העבדות.
- כל האימפריות הקדומות הסתמכו על עבדים. זה לא מאפיין של רומא, אלא של תקופות קדם.
- אירופה חטאה בעבדות לא פחות, היא רק לא עשתה מזה עניין גדול, משום שעבדיה היו במקומות אחרים, ולא בתוכם.

י"א) לשחורים אין כמעט ערך
נשיא, סנאטורים, חברי קונגרס, אנשי תקשורת משפיעים עד בלי די, אנשי צבא, ספורטאי-על, כלכלנים, שחקנים, סטודנטים. אין ערך. נכון.

י"ב) מושג החירות של החברה הוא מוגבל, שהאמנה החברתית שלה לוקה בחסר ושהשגשוג שממנו היא נהנית לא יכול לשרוד כל עוד הוא נסמך קודם כל על אומללות.
תראה לי חברה אחת בעולם כולו, שמושג החירות שלה איננו מוגבל או לוקה בחסר.
נסמך על אומללות? פסדר. ספר את זה למיליוני מהגרים המבקשים להגיע לארץ האומללות הבלתי מוגבלת.

י"ג) מדלג על כמה שורות מטומטמות עד כאב.

י"ד) דמוקרטיה משגשגת באמצעות הרחבת השירותים לציבור.
האיש סוציאליסט. הפתעה.
"הרחבת שירותים", כלומר גניבת כסף מאנשים שיש להם, והעברתו לאנשים שאין להם. אני מבין שיש צורך בזה, אפילו אלה שגונבים מהם מסכימים לכך, אבל עד גבול מסויים, שאותו חוצים הסוציאליסטים בלי להניד עפעף. שתי המלים הללו, "הרחבת שירותים", טומנות בתוכן כל כך הרבה אלימות. אלימות בעור של כבש. תשאל את סטאלין, את מאו, את תושבי ונצואלה. ואל תקשקש על הסוציאליזם של אירופה. הלוואי עלינו קפיטליזם שכזה.

ט"ו) מדלג מדלג מדלג.

ט"ז) מנסה להתאבד.

י"ז) מצליח.

ברוך ה'. אין עוד צורך לחזות בזוועה המתועבת הזו, להקשיב לקולות הזוהמה הקומוניסטית. בעלי חיים קטנים מעכלים את גופי, מפרישים אותו אל תוך האדמה, רוחי נישאת אל על, משתחררת, פוגשת ברוחו של ע"ח ומתאבדת שוב, הפעם באלכסון.

הלילה אני מת.
תודה לרוצחי, עומייר חק, הוגה, בעל בלוג, מפרסם, מחלק, מתגורר, הוגה, אופה, נביא, בולס שקמים, פולה כינים, מיישב, סוציאליסט נועז, בעל רחם נועז, אם לשניים, אב שכול, סב כשול, פרוטון, גרביטון, חלקיק היגס. אה, ואופק האירועים.

05
Mosheshy

מאמר מאלף ונכון.
עומייר חק הסביר ופירט במדוייק את תהליכי העומק המביאים אימפריות ומדינות חזקות לקריסה מבפנים.
ואוסיף.לחיזוק דבריו.
ההיסטוריון אבן ח'לדון דיבר על שלשה שלבים מחזוריים של חברה.בנייה, שגשוג, דעיכה.
ארה"ב ( לא אמריקה ) נמצאת בשלב השלישי.בשלב השלישי ,אומות חזקות נפלו,ואמפריות קרסו. יש הרואים את השלב השלישי,ויש שאינם רואים.

מוריס ברמן הוא אחד הטובים בניתוח הדעיכה של אמפרית הרשע.

Why America Failed - Morris Berman

https://www.youtube.com/watch?v=lZxMX7ZR6ng

06
sason goldberg

השמטת אובמה שמעשיו(או חוסר מעשיו) הובילו לאי יציבות עולמית חושפת את העובדה כי עפ"י הכותב ברגע שיבחר נשיא דמוקרטי, תשוב ארה"ב להיות אימפריית חסד לעדי עד.

07
Mosheshy

עומר חייק הסביר לעומק את נפילת האמפריה (ארה"ב ורומא הן תאומות זהות ) ,אבל שני מגיבים נטפלו לעניין של אובמה.אובמה ,שאיני מחסידיו,אובמה שבא מהעולם התאגידי של ארה"ב,דווקא רצה להאט את הקריסה ,ע"י גיבוש מדיניות שונה במקצת, אבל הכוחות השולטים בארה"ב כפו עליו ללכת בדרכי קודמיו.
תגובות שכתבתי על אובמה ,יומיים !!! לאחר הבחרו לתפקיד ב 2008.

https://irisya.wordpress.com/2008/11/06/%D7%90%D7%95%D7%91%D7%9E%D7%94-%D7%94%D7%A9%D7%95%D7%98%D7%A8-%D7%94%D7%98%D7%95%D7%91/#comment-2295

10
Rvc1

פספסתם את העניין לפי דעתי. אמריקה בדעיכה אבל זה משום שהיא לא מצייתת לחוקה שלה והיא כבר רחוקה מאוד ממדינה ליברלית וקפיטליסטית. דעיכת אמריקה נובעת מהממשלה הענקית שלה שממשיכה לגדול. הבעיה היא שהממשלה עושה יותר מדיי ולא שהיא לא עושה מספיק. איך זה שככל שארצות הברית נהיית פחות קפיטליסטית ומצבה הכלכלי נהיה גרוע יותר זו אשמת הקפיטליזם? באמת לא הבנתי

11
נחום

אני דומה לסבא שלי כמו שתי טיפות מים, הרבה יותר מארה"ב לרומי. האם זה אומר שגם אני אסיים את חיי בגיל חמישים עקב דלקת ריאות? לא השתכנעתי. נכון שגם אני אמות יום אחד אבל בשביל זה לא צריך להגיע עד רומי. ארה"ב כמו כל דבר בעולמנו לא תתקיים לנצח (כי נצח זה ממש הרבה זמן) אבל כפי הנראה בינתיים היא תשרוד הרבה יותר מרומא, עומייר וסבא שלי ביחד.

בקיצור, זו בכיינות פוליטית מטופשת ("בחרתם טראמפ, הרגתם את אמריקה") בכסות מלומדת.

קראתי בעבר מאמרים טובים יותר של עומייר חק. לא זה. אתה קורא ומחכך בראשך, כמה הבלים אפשר לגבב כדי להצדיק איוולת?!

אבל הכל היה שווה בשביל ההערה של הכלב המת. מזיגה מושלמת של חדות, פיקחות וסרקזם.

הו כלב, מי יתנני שטיחון למרגלותיך.

12
Mosheshy

לנצח ישרדו רק ישראל ,היהודים,ודת היהודים. :)
טראמפ מייצג חלק גדול מ ה Psychic של ארה"ב.חייק חשף הרבה מה Psychic הזה.
טראמפ נבחר בנקודה מאוד קריטית במצב הדעיכה של ארה"ב,וטראמפ,בכוח ההרסני שתמיד היה בו, מאיץ את הדעיכה מהר יותר.
גילוי נאות.
דווקא רציתי שטראמפ ינצח.:)
כי... ידעתי את כוחו ההרסני. טראמפ עוזר לי לממש את האג'נדה שלי.
אם הילרי הייתה מנצחת,כל הדברים שכתב עליהם חייק היו ממשיכים,רק בכסות " מהוגנת ".
מצרף בכיינות פוליטית "מטופשת" של אחד מבכירי התועמלנים הניאו שמרנים בארה"ב לגבי טראמפ ופועולו.

The speed with which we're recapitulating the decline and fall of Rome is impressive. What took Rome centuries we're achieving in months

Bill Kristol: US reliving decline and fall of Rome under Trump

http://thehill.com/blogs/blog-briefing-room/news/340443-bill-kristol-us-reliving-decline-and-fall-of-rome-under-trump

13
אלון קרפול

"נאום כלב מת".
קרעת אותי מצחוק. מעולה!
לצערי עמיר חייק נמצא בצד הפוליטי שאני גם נמצא בו. אנא אל תחשוב שכולנו נבובים כמוהו.
לשמחתי אתה בר פלוגתא נהדר, אנא המשך כך. בסופו של יום אני ואתה מצליח להביס את האווילים משני הצדדים

14
נירית סיון

נאום כלב מת. שווה היה לקרוא את ההבלים של כותב המאמר ולסבול את החשיבות העצמית שלו רק בשביל לקרוא לאחר מכן את התגובה השנונה והמצחיקה שלך. תודה.

16
מישו

דעיכה? התיאור במאמר מתאים לישראל יותר משמתאים לארה"ב.
ועוד מימרה: אחד הסממנים הבולטים לדעיכה של אימפריה הוא עיסוק מוגבר בענייני אוכל. כך ברומא, כך בארה"ב טכך בישראל (ראה ערך תוכניות בישול בטלוויזיה)