מי חולם את מי ומדוע

עדיין איננו יודעים מה הם, ואיננו מבינים כיצד הם משתבצים בחיינו. אבל החלומות מכירים את כול-כולנו, וכנראה שהם מגיעים לידיעות שמעבר למדע
X זמן קריאה משוער: 6 דקות

מצבי חלום אמנם נבדלים באורח קיצוני ממצבי הערות, בכל הקשור לתכנים ולתחושות, אבל הם מורכבים לא פחות. אם נבחן אותם לאורך חיי האדם, נגלה כי חלומותיהם של ילדים שונים מאוד מחלומות של מבוגרים. ילדים נוטים לחלום על אינטראקציות רגשיות עם בני משפחה, חברים וחיות מפחידות ואילו מבוגרים חולמים על מבוגרים אחרים. חלומות של מתבגרים מלאים במגעים חברתיים בין החולמים ובין חברים ואנשים משמעותיים אחרים בחייהם. חלומותיהם של גברים שונים מהותית מאלה של נשים – נשים חולמות באותה תדירות על גברים ועל נשים, ואילו גברים חולמים יותר על גברים אחרים. אנשים מבוגרים נוטים לחלום יותר על עבודה יצירתית, מורשת ונושאים המעסיקים אותם לאורך זמן, ואילו חלומותיהם של הנוטים למות מלאים בסוגים שונים של גורמים על-טבעיים, אירועים המתרחשים בעולמות אחרים ודימויים של מפגש מחודש עם אוהביהם שמתו. החלומות, המובילים את הילד אל העולם החברתי של מטפליו בשלבי החיים הראשונים, מלווים בעדינות את החולים אל זרועותיהם של אהוביהם כשהחיים מתקרבים לקיצם. חלומות מלווים אותנו ממש מן העריסה אל הקבר.

אם נסיט את המבט ונתמקד בחלומות המופיעים לאורך לילה בודד, עדיין נמצא שונות רבה. במהלך השינה, אנו עוברים בין שנת REM (שנת החלום המאופיינת בתנועות עיניים מהירות) לבין מצבי שינה אחרים (המכונים non-REM  או NREM) ובחלוף שעות הלילה, מצבי ה-NREM מתקצרים ומצבי ה-REM מתארכים. אנחנו עשויים לבלות 45 דקות בשנת חלום ממש לפני שאנחנו מתעוררים בבוקר. חלומות הנחווים בשנת החלום שלפני היקיצה שונים מאוד מחלומות נחווים במהלך שנת NREM. הראשונים תוקפניים מאוד ולא כך האחרונים. חלומות המתרחשים בראשית הלילה (שבו אנחנו נמצאים רוב הזמן במצב של שנת NREM) נוטים להבליט נושאים רגשיים מטרידים שממשיכים להיות מעובדים בחלומות נוספים בהמשך הלילה. זיכרונות רגשיים מועברים הלוך ושוב בין מצבי NREM למצבי REM לאורך כל הלילה, עד שהם מאוחסנים לבסוף במאגרי הזיכרונות לטווח ארוך בקליפת המוח. המוח החולם שולף, כנראה, עוד ועוד זיכרונות ישנים יותר ממאגרים אלה במהלך הלילה. חלומות REM המתרחשים מוקדם בבוקר מכילים מספר רב יותר של התייחסויות לסצנות מהילדות המוקדמת ולזיכרונות, לעומת אפיזודות של REM המתרחשות בראשית הלילה.

גרגויל, נוטר-דאם, פריס

מראה מקתדרלת נוטר-דאם בפריס. תצלום: פדרו לסטרה

חלומות שונים אלה מאלה לא רק בתקופות חיים שונות ובמהלך לילה בודד, הם גם שונים דרמטית לאורך תקופות בהיסטוריה. החלומות של היוונים והרומאים העתיקים, וכמובן גם של מרבית אנשי העולם העתיק, נחשבו לשערים ישירים אל עולם הרוחות ואל מחוזותיהם של מי שהלכו לעולמם ושל האלים. העמים העתיקים (ועמים מסורתיים בימינו) חוו לעתים קרובות את החלומות כמקום שבו נערכות עסקאות עם ישויות רוחניות שיכולות לסייע או לפגום באופן ניכר בענייני היומיום.

מצבי חלום נבדלים גם מבחינת עוצמתם: ככל שהעוררות הגופנית עזה יותר במהלך שנת REM, כך תוכנו של החלום משונה יותר. למשל, חלומות שגרתיים הם עוצמתיים פחות מחלומות "גדולים" ודרמטיים. החלומות הדרמטיים הללו מכילים על פי רוב סדרות של סצנות המתארות עולמות דמיוניים שהחום מבקר בהם לעתים קרובות, שוב ושוב במהלך תקופות חלום אחדות. לעומת זאת, החלום השגרתי הפשוט, מכיל כנראה תוכן גנרי סטריאוטיפי שבו החולם אינו עושה הרבה פרט למפגשים חברתיים עם דמות מוכרת אחת או שתיים.

נדמה שלחלום ישנה גישה לחולם כולו, שהוא אישיות שונה מהאדם שניצב בבסיס המודעות הערה

גרסה קצת יותר עוצמתית של החלום השגרתי מכילה דמויות מוכרות לצד דמויות שאינן מוכרות. הדמויות שאינן מוכרות הן, בדרך כלל, גברים זרים מאיימים למדיי, והם מתחילים להופיע בחלומות כשאלה הופכים לאינטנסיביים יותר. ברמה גבוהה עוד יותר של אינטנסיביות, החולם וכל שאר הדמויות נסחפים לאירועים ולמעשים הכרוכים בנראטיב מכוון מטרה כלשהו. דמויות מוטלות יחדיו אל תוך עלילה המתפתחת מהירות. כל זה דרמטי מאוד, כרוך בשינויי עלילה מהירים ובהרבה עימותים רגשיים. ככל שרמת האינטנסיביות עולה, תמונות ביזאריות עוד יותר פולשות אל החלום. מרכיבים כמו סביבות זרות ובלתי אפשריות, יצורים על-טבעיים ושינויים מטפוריים של דמויות ואובייקטים חודרים אל החלום.

בעוד שהעוצמה עשויה להסביר מגוון של חלומות שונים, היא אינה מסבירה חלק ממצבי החלום המעניינים ביותר. למשל, קטועי גפיים חולמים לעתים קרובות חלומות שבהם גופם שלם. הם עשויים שלא לחוות את אובדן הגפיים שלהם בחלום שנים רבות לאחר הקטיעה, אפילו אם הנכות שלהם היא מולדת. בדומה לכך, חלומות של חרשים-אילמים מלידה או של אנשים המשותקים מלידה, אינם נבדלים מחלומותיהם של מי שאינם בעלי מוגבלויות. נדמה שלחלום ישנה גישה לחולם כולו, שהוא אישיות שונה מהאדם שניצב בבסיס המודעות הערה. דיווחי חלומות מאנשים חרשים אילמים כוללים תיאורים שלהם מדברים ושומעים כרגיל. אנשים הסובלים מדרגות שונות של שיתוק בגפיים מספרים כי הם חולמים את עצמם עפים, רצים, הולכים ושוחים. החלום נוגע באישיות אחרת, השונה מהאדם החולם אותו.

בד, פנמה, חלום, אינדיאנים, mola

תמונת חלום של ילידים מפנמה, מבוצעת על בד. תצלום: ריטה וילרט

דמויות בחלומות אינן רק שונות מאלה במודעות הערה של החלום, הן גם יכולות להשתלט על המודעות הזו. חלומות של אנשים המאובחנים כבעלי הפרעה של ריבוי אישיויות או הפרעת זהות דיסוציאטיבית עשויים לכלול מופעים של האישיויות האחרות של החולמים. דמות חדשה כזו מופיעה לעתים קרובות לראשונה בחלום, ורק לאחר מכן משתלטת על מגוון ההתנהגויות של האדם והופכת לאישיות מובחנת במהלך שעות הערות. החולם חווה לעתים קרובות מעבר בין האישיות המרכזית שלו לזו האחרת במהלך החלום. במקרה כזה, מי חולם את מי?

שיתוק שינה, שבמהלכו האדם אינו יכול לזוז או לדבר לאחר שהתעורר, מתרחש כשחלק ממוחו של החולם ער אבל חלק אחר נותר במצב של שנת REM. החלום שנגרם כתוצאה מכך עלול להיות מבעית למדי: האדם הוזה נוכחות של דמות זדונית, שמנסה ליצור איתו קשר כלשהו. בדרך כלל, כוונתו של השד המופיע בחלום היא להשתלט עליו או להרוס אותו.

מגוון העצום של מצבי חלום מעלה את האפשרות כי החלימה חשובה לבריאותנו הביולוגית לא פחות מחיינו הערים, וכי היא כרוכה כנראה במגוון רב של תפקודים ומנגנונים גנרטיביים

חלומות המתרחשים במצב של ערות מדומה, לעומת זאת, כרוכים בחוויה סובייקטיבית של ערות בעוד שבעצם האדם נותר במצב של חלימה. החולם מרגיש כאילו התעורר, וממשיך את שגרת חייו: הוא מתלבש, מצחצח שיניים וכדומה. בעודו מבצע את המטלות השגרתיות הללו, החולם מתעורר באמת! לעתים חלומות-בתוך-חלומות כאלה מכילים התייחסויות לסצנות ודמויות מחלומות קודמים, ולא לחוויות מחיי הערות. החולם עשוי להתעורר באותה סביבה שבה התרחש החלום בזמן הערות המדומה. החולם עשוי לחוות מספר התעוררויות מדומות עד שהוא מסוגל להתעורר באמת.

ישנן עדיין דמויות שבהם אנחנו מסוגלים לפגוש רק בחלומות. המתים, למשל, לעולם אינם מופיעים במצב של מודעות ערה, אבל עם זאת הם עשויים לבקר אותנו בחלומות ולהיראות חיים ובריאים, ולהביא עימם מסרים עבור החולם. חלומות כאלה הם על פי רוב צלולים, מלאי חיוּת ורבי עוצמה, ונחווים כאמתיים לגמרי.

למה כל זה חשוב? המגוון העצום של מצבי חלום מעלה את האפשרות כי החלימה חשובה לבריאותנו הביולוגית לא פחות מחיינו הערים, וכי היא כרוכה כנראה במגוון רב של תפקודים ומנגנונים גנרטיביים. למשל, חלימה על אודות איומים מפחידים כנראה מסייעת לנו להימנע מאיומים כאלה במהלך שעות היום, וחלומות נשנים על מפגשים קודמים עם דמויות חלומיות או סביבות חלומיות מסייעות לנו, כנראה, להסתגל, לשמר או לשנות את המבנים הקוגניטיביים של החלימה עצמה. מצבי חלום מתרחשים ללא קשר למה שמתרחש במצבי הערות, ופעמים רבות הם מתייחסים למשהו בתוך מצב החלום שהמדע רק החל להכיר בקיומו.

 

פטריק מקנמרה (McNamara)  מלמד נוירולוגיה ופסיכיאטריה בבית הספר לרפואה של אוניברסיטת בוסטון ובאוניברסיטת נורת'סנטרל. מאמרים רבים שלו התפרסמו בכתבי עת מדעיים, והוא מחברם של מספר ספרים העוסקים בחקר השינה והחלומות וכן בפסיכולוגיה ונוירולוגיה של הדת. הוא ממייסדי המכון הביו-תרבותי לחקר הדת, והוא עומד בראשו.

AEON Magazine. Published on Alaxon by special permission. For more articles by AEON, follow us on Twitter

תורגם במיוחד לאלכסון על ידי דפנה לוי

תמונה ראשית: אישה רדומה. תצלום: אלכסנדר מילס, unsplash.com

Photo by Alexander Mils on Unsplash

מחשבה זו התפרסמה באלכסון ב על־ידי פטריק מקנמרה, AEON.

תגובות פייסבוק

תגובה אחת על מי חולם את מי ומדוע