זיכרונות מהעגלה

מדוע רבים מאיתנו משוכנעים שיש להם זיכרונות מגיל שנה או שנתיים? המדע מטיל בכך ספק
X זמן קריאה משוער: 3 דקות

בסקירה רחבת היקף של הזיכרונות הראשונים של אנשים, כמעט 40% מהמשתתפים דיווחו על זיכרון ראשון שסביר כי הוא בדיוני. כך עולה מממצאים שהתפרסמו ב-Psychological Science, כתב העת של האגודה למחקר פסיכולוגי (Association for Psychological Science). לפי מחקרים שנעשו בעבר, נראה כי הזיכרונות הראשונים של בני-אדם הם מסביבות גיל 3 עד 3 וחצי. יחד עם זאת, המחקר החדש, פרי עבודתם של חוקרים מאוניברסיטאות לונדון, ברדפורד ונוטינגהם טרנט, גילה כי 38.6% מ-6641 המשתתפים במחקר טענו שיש להם זיכרונות מגיל שנתיים או מגיל צעיר עוד יותר, ו-893 אנשים טענו שיש להם זיכרונות מגיל שנה או קודם לכן. הטענות הללו היו נפוצות במיוחד בקרב אנשים בגיל העמידה או בגיל מבוגר יותר.

כדי לחקור את הזיכרונות הראשונים של בני-אדם, החוקרים ביקשו מן המשתתפים לפרט את הזיכרון הראשון שלהם וכן לציין את גילם באותה עת. למשתתפים נאמר במיוחד שהזיכרון עצמו חייב להיות כזה שהם בטוחים שהם זוכרים אותו, ושאסור לו להיות מבוסס, למשל, על תצלום משפחתי, סיפור שהם שמעו במשפחה או כל מקור אחר פרט לחוויה ישירה.

עם קבלת התיאורים, החוקרים בחנו את התוכן, את השפה, את מהות הדברים וכן את הפרטים שהרכיבו את התיאורים של המשתתפים ביחס לזיכרון הראשון שלהם, ומתוך כך הם העריכו את הסיבות האפשריות לכך שאנשים טוענים שיש להם זיכרונות מגיל שעל פי המחקר ועל פי כל הידוע לנו כיום נראה כי אין אפשרות לגבש בו זיכרונות כאלו.

היות שרבים מן הזיכרונות הללו היו מגיל שנתיים או קודם לכן, החוקרים סבורים שיתכן שהזיכרונות הבדיוניים הללו מבוססים על קרעי זיכרון בעקבות חוויה מוקדמת – כמו עגלת תינוקות, יחסים במשפחה או תחושה של עצב – וכן על עובדות או ידע כלשהו על אודות הגיל המוקדם ביותר או על שנות הילדות, שיתכן שנגזרו מתצלומים או משיחות במשפחה.

"לדעתנו, מה שיש לאדם הזוכר במוחו כשהוא מעלה זיכרונות בדיוניים, זיכרונות מוקדמים באורח בלתי סביר, הוא ייצוג מנטלי הדומה לזיכרון אפיזודי הכולל שברים של דברים הזכורים מחוויה מוקדמת וכן מספר עובדות או ידע המתייחס לתחילת חייו או לילדותו המוקדמת", כך אמרה שזיה אח'תר (Shazia Akhtar), החוקרת המובילה במחקר ועמיתת מחקר בכירה באוניברסיטת ברדפורד.

"בנוסף לכך, יתכן שפרטים נוספים מושגים על ידי היסק או שהם נוספים באורח לא מודע. למשל: העובדה שלבשת חיתול כשעמדת בעריסה", הוסיפה אח'תר. "ייצוגים מנטליים כאלו, הדומים לזיכרון אפיזודי, הופכים, עם הזמן, לחוויות שנחוות כזיכרון כשהם עולים בדעתנו, ולכן עבור האדם עצמו, הם אכן פשוט 'זיכרונות' המצביעים במיוחד על הילדות המוקדמת".

אחת'ר ועמיתיה גילו שזיכרונות בדיוניים מוקדמים ביותר נפוצים יותר בקרב מבוגרים בגיל העמידה או בגיל מאוחר יותר, וכן שלכארבעה מכל עשרה נבדקים מהקבוצה הזאת יש זיכרונות בדיוניים מהילדות המוקדמת ביותר.

"כשבחנו מקרוב את התשובות שקיבלנו מן המשתתפים גלינו שהרבה מה'זיכרונות' הראשונים הללו היו קשורים במיוחד לגיל הינקות, ודוגמה אופיינית לכך היא זיכרון הקשור לעגלת תינוקות", הסביר מרטין קונוויי (Martin Conway), מנהל המרכז לזיכרון ולחוק באוניברסיטת לונדון ואחד מכותבי המאמר.

"עבור אדם כזה, זיכרון מהסוג הזה יכול להיווצר מכך שמישהו אמר משהו כמו 'לאמא הייתה עגלת תינוקות גדולה בצבע ירוק'. האדם מדמיין כיצד נראתה העגלה. עם הזמן הפרטים המפוזרים הללו הופכים לזיכרון ולעתים קרובות אדם יתחיל להוסיף דברים, כמו מחרוזת של צעצועים בחלק העליון".

"וחשוב במיוחד: האדם הזוכר את כל זה, אינו יודע שמדובר בבדיון", העיר קונווי. "למעשה, כשאומרים לאנשים שהזיכרונות שלהם בדיוניים, לעתים קרובות הם אינם מאמינים שזה אכן כך. אחת הסיבות לכך היא שהמערכות באפשרות לנו לזכור דברים הן מורכבות ביותר, ורק כשאנחנו מגיעים לגיל 5 או 6 אנחנו יוצרים זיכרונות כמו של מבוגרים, בגלל האופן שבו המוח מתפתח ובגלל ההבשלה של האופן שבו אנחנו מבינים את העולם".

 

המאמר פורסם במקור ב-Association for Psychological Science. כל הזכויות שמורות לאלכסון.

תורגם במיוחד לאלכסון על ידי אדם הררי

תמונה ראשית: עגלות תינוקות. תצלום: ריץ' ברוקס

מחשבה זו התפרסמה באלכסון ב על־ידי APS Observer.

תגובות פייסבוק

תגובה אחת על זיכרונות מהעגלה

01
ד.

זכרונות ילדות הם חוויות אישיות ומוזר מאוד בעיני שיש אנשים שחושבים - ללא כל הוכחה שהיא - שהם יודעים טוב יותר מה היא או מה הייתה חווייתו של אחר.

כל מה שהכתבה אומרת הוא ש"סביר מאוד" שאדם שזוכר משהו מגיל שנתיים לא באמת זוכר. הכל הוא "לדעתנו", "החוקרים סבורים" ו-"ייתכן מאוד". הוכחה? מה פתאום!
וה"סביר מאוד" הזה מוכתר בתואר "מדעי" - וסוף פסוק.

נכון יותר לומר: אנשים שיש להם זיכרונות מגיל שנתיים אינם מתאימים לדעות הקדומות ולהשערות של "מומחים" המקבלים משכורת כדי לפרסם מאמרי סרק. באמת חוצפה מצדם של אנשים סתם להתווכח עם מומחים דגולים שכאלה.