כל מה שעושה טוב

תרופות "טבעיות" לוקות בחוסר מדעיות ובסתירה עקרונית, אך הן מציעות משהו שהרפואה המודרנית אינה מסוגלת לתת
X זמן קריאה משוער: רבע שעה

להלן רשימה של ״תרופות טבעיות״, המוכרות לכל מי שיש לו יותר מעניין חולף ברפואה טבעית בת זמננו. ברשימה הורכבה במיוחד באפריל 2020, כפרוטוקול לטיפול בקורונה, על ידי כריסטינה קואומו (Cuomo) המייסדת של כתב העת Purist, לאחר שהיא ובעלה, המגיש ברשת סי אן אן כריס קואומו (אחיו של מושל ניו יורק, אנדרו קואומו) לקו במחלה:

* נשימת הדהוד

* מדיטציית פרנאיאמה

* משקה לניקוי הכבד: שן שום טרייה, תפוז אחד, לימון אחד, כפית פלפל קאיין, כף שמן זית, ג׳ינג׳ר טרי וכורכום טרי

* אבץ

* Alka C – 3000 מ״ג ביום

* ויטמין B

* ויטמין D

* אבקת גלוטתיון

* קוורסטין

* שני פרחי מרפא: קסנטיום ומגנוליה

* תערובת ויטמינים ומינרלים Viracid

* אינפוזיה של ויטמינים״ מגנזיום, ויטמין C עם ליזין, N-Acetylcysteine, חומצת אמינו פרולין וקומפלקס ויטמין B, חומצה פולית, גלוטתיון, סלניום וקפאין

* אמבטיות במים ואקונומיקה

*  מטען גוף (המעביר בגוף זרמי חשמל כדי לטעון את הדם בחמצן)

* מכשיר טיפולי נייד ליצירת שדות אלקטרומגנטיים (PEMF)

* מזון איורוודי

Ashwagandha

למה הוא טוב? תכירו: צמח ה-Ashwagandha, בשמו המדעי Withania somnifera, ובעברית ויתניה משכרת. משמש ברפואה האיורוודית. אומרים שהוא מטפל בשורה של מחלות: דלקות מפרקים, אין-אונות, אמנזיה, חרדה, סרטן, ניוון נוירולוגי, מחלות לב וכלי דם. כנראה. תצלום: בנקים דסאיי.

בעיני מי שאינם מכירים את התחום, המגוון והניגודים בוודאי מדהימים: מדיטציה הודית לצד ״מטען גוף״, מיץ טרי לניקוי האיברים הפנימיים ואחריו אמבטיות אקונומיקה לניקוי חיצוני. וישנה גם ההתעקשות החוזרת בכל דיון ברשימה הזו, על כך שכל אלה ״טבעיים״ לגמרי. שן שום טרייה היא כנראה טבעית למדי, וכך גם תרגילי הנשימה, אבל מכשיר PEMF? ויטמינים ומינרליים שעובדו וזוקקו לאבקות וגלולות וטיפות? ומה זה בכלל Viracid? ישנן הגדרות אפשרויות רבות ל״טבעי״, אבל קשה לדמיין הגדרה רחבה מספיק כדי להתאים לכל הרשימה הזו.

מדהים עוד יותר השימוש בתואר ״טבעי״ בהקשר של כל מה ש״אינו מערבי״, כתווית הכוללת לא רק רפואה הודית וסינית, אלא גם גישות רפואיות ילידיות מכל הסוגים (ובכלל זה גם את המסורות של האומות הראשונות ושל הילידים האמריקנים), הקורפוס ההיפוקרטי (שמקורו ביוון), הומיאופתיה (שהיא המצאה גרמנית) ואפילו כירופרקטיקה (שפותחה במדינת איווה, בשלהי המאה ה-19).

הגישה הזו לריפוי, גישת כור ההיתוך האנטי-ממסדית, היא תופעה כלל עולמית, שאחד ממופעיה הבולטים הוא זה של הנטורופתיה, שיטת ריפוי פופולרית שהופיעה לראשונה בגרמניה של שלהי המאה ה-19. כפי שעולה משמה, הנטורופתיה משתמשת ב״טבעיות״ כדי לכרוך יחד את מה שהם בעצם הליכים שונים בתכלית. במרפאה לרפואה נטורופתית ״עמנואל״ בשכונת צלנדורף בברלין, למשל, מוצעות למטופלים אפשרויות רבות במיוחד: תוספי תזונה, תמציות עשירות בוויטמין C, ריפוי בעלוקות, כוסות רוח יבשות ורטובות, וצמחי מרפא רבים – וכל אלה לקוחים מן האיורוודה, הרפואה הסינית המסורתית, הידרותרפיה שוויצרית ומסורות ״ילידיות״.

השיטות הרבות מתקיימות זו לצד זו בשמחה, מאוחדות אך ורק על ידי הטבעיות לכאורה, היעילות וההתנגדות למה שמכונה בלעג הרפואה המיינסטרימית או הרפואה המערבית המקובלת.

השיטות הללו, יש לציין, מבוססות באופן מהותי על מערכות מטפיזיות שונות ועל תאוריות שונות לגמרי בדבר גורמי המחלות. המיאזמות הפתולוגיות של ההומיאופתיה וחוסר האיזון בין הין והיאנג של הרפואה הסינית, הצ׳י, הצ׳קרות, הסימנים בעמוד השדרה, הומרוס, ״האנרגיה״ המתחדשת באמצעות מטען הגוף של קואומו או, אם תעדיפו, האנרגיה המאוזנת על ידי מטפלים ברייקי – מתקיימים זה לצד זה בשמחה, מאוחדים אך ורק על ידי הטבעיות לכאורה, היעילות וההתנגדות למה שמכונה בלעג הרפואה המיינסטרימית או הרפואה המערבית המקובלת.

לפני מאתיים שנה, כריכתם של כל אלה יחדיו הייתה נראית שטותית. כל אחת מייצגת מערך טענות שונה על אודות אטיולוגית המחלות, כל אחת התפתחה בתרבות שונה ובתקופות שונות וכתוצאה עיצבה שיטת ריפוי שונה לגמרי. אף שהצ׳י של הרפואה הסינית הקלאסית וה- Erzeugungskraft של ההומיאופתיה נראים דומים כשהם מתורגמים ל״אנרגיה״ או ״כוח החיים״, הן אינם קרובים זה לזה יותר מכפי שהאינרציה קרובה ל״כוח״ (ה-"Force") של מלחמת הכוכבים. טיפולים המבוססים על צ׳י התפתחו הרבה לפני תאוריית הפתוגנים; הומאופתיה עוסקת אך ורק בפגיעתם של מיקרובים.

בעולם היווני או הסיני העתיק לא היה שום היגיון להנגדה בין טיפולים כימיים וניתוחיים לא טבעיים לבין צמחי מרפא טבעיים. היות שהם מטפלים במחלות בלי להישען על הסברים קסומים או דתיים, ניתוחים וגם תרופות היו נחשבים טבעיים לגמרי

בעיני חוקרים של ראשית הרפואה, הניסיונות לאמץ מסורות עתיקות באמצעות הכינוי ״טבעי״ הם אנכרוניסטיים לחלוטין. אמנם הקורפוס ההיפוקרטי ביוון (בסביבות 400 לפני הספירה) ו״הרפואה הקלאסית של הקיסר הצהוב״ בסין (בסביבות 300 לפני הספירה) – טקסטים המצוטטים מתוך הערצה בחוגי הרפואה הטבעית – מייצגים מעבר מכריע לעבר הרפואה הטבעית. אבל ״טבעית״ בהקשר זה מתייחס בעיקר לדלייה של אטיולוגיות על-טבעיות כמו שדים, רוחות, אלים ואבות מתים, ביחד עם טיפולים שנועדו לטפל באלה כמו גירוש שדים או תפילות. כיום, טיפולים טבעיים מוצבים על פי רוב כניגוד לניתוחים או תרופות הנחשבים לא טבעיים (״לחתוך, להרעיל ולשרוף״, הם המונחים המשמשים את אנשי הקהילה בדיבור על טיפול בסרטן באמצעות ניתוחים, כימותרפיה והקרנות). בעולם היווני או הסיני העתיק לא היה שום היגיון להנגדה בין טיפולים כימיים וניתוחיים לא טבעיים לבין צמחי מרפא טבעיים. היות שהם מטפלים במחלות בלי להישען על הסברים קסומים או דתיים, ניתוחים וגם תרופות היו נחשבים טבעיים לגמרי.

היפוקרטס מסרב למתנות של קיסר פרס,

"היפוקרטס מסרב למתנות של קיסר פרס ארתחששתא השני המבקש של שרותיו" (1792), אן-לואי ז'ירודה. תצלום: ויקיפדיה

במילים אחרות, עד לאחרונה, ההפכים המקובלים לא היו ״טבעי״ ו״לא טבעי״, אלא ״טבעי״ ו״על-טבעי״, אותה הנגדה המאפיינת את הנטורליזם המדעי החילוני ואת מה שקרוי הרפואה המערבית המיינסטרימית, שאינה מתייחסת לעל-טבעי. תפישת העולם של הריפוי הטבעי המודרני, לעומת זאת, מקבלת לתוכה גם מגוון של גישות רוחניות, מטקסים שמאניים ועד תפילות. ההצעה שהעלה הדלאי לאמה בינואר 2020 ולפיה מזמורי מנטרות לאלה טארה עשויים לעזור להגביל את התפשטות הנגיף COVID-19 הייתה בוודאי מתקבלת על ידי כריסטינה קואומו בשמחה רבה יותר מאשר על ידי מבקריה. בטוויסט מוזר, כיום הטבעי כולל – ואינו דוחה – את העל-טבעי.

הכללת הריפוי העל-טבעי התאפשרה על ידי הפניית ביקורת וספקנות כמעט אך ורק אל טיפולים שאינם טבעיים. הטענות על יצרניות תרופות ענקיות המונעות על ידי רצון ברווח כספי מתקבלות בהתלהבות, ואילו היעילות והבטיחות של תוספים טבעיים לרוב אינן מוטלות בספק – וכמוהן גם למעלה מ-100 מיליארד דולרים הנגרפים מדי שנה על ידי חברות הרפואה הטבעית והגורואים שמקדמים אותן.

קחו למשל את האמירה הזו של היפוקרטס, ״הניחו למזון להיות התרופה, ולתרופה להיות לכם מזון״, הנפוצה מאוד בפרסומים של רפואה טבעית (למשל בגיליון אביב 2019 של Purist). אלה שטויות, לדברי הלן קינג, חוקרת העולם הקלאסי ומומחית להיפוקרטס. כשדיברתי איתה, היא הביעה תסכול על כך שגורואים של רפואה טבעית מאמצים טקסטים של היפוקרטס, אף שברור כי אין להם עניין במקורות האמיתיים של הטקסטים. ״הטקסט שממנו האמירה הזו לקוחה לכאורה, כמעט אינו ניתן להבנה״, היא אמרה לי. ״כתוב בו רק מזון-תרופה-תרופה-מזון, ואיש אינו יודע בדיוק איך לתרגם אותו. ברור שלא בנוסח שמצוטט״.

קל להרים ידיים (כפי שעשיתי בעבר) מול ההחלטה המוזרה לכנות את האקופונקטורה ״טבעית״. מה טבעי בנעיצה של מחטים דקות עשויות פלדת אל חלד בגוף?

קל להרים ידיים (כפי שעשיתי בעבר) מול ההחלטה המוזרה לכנות את האקופונקטורה ״טבעית״. ״מה טבעי בנעיצה של מחטים דקות עשויות פלדת אל חלד בגוף?״ התסכול הופך מהר מאוד לזעם, כששומעים על הטרגדיות שקרו במהלך הריפוי הטבעי – מקרי מוות מיותרים של ילדים, בני משפחה המוציאים סכומי כסף עצומים בתמורה לתקוות שווא.

לא ראוי לגלות חמלה כלפי שרלטנים של ריפוי טבעי התורמים למותם של ילדים, ממש כפי שלא ראוי לגלות חמלה כלפי יצרנים של אופיואידים שהרסו את חייהם של אינספור בני אדם על ידי שיווק בלתי נלאה של מוצריהם. אבל יצרניות של תרופות אינן הרשע הטהור, ומצדדי הרפואה הטבעית אינם הזויים לגמרי. למדתי להזדהות עם אלו אשר, בדומה לקואומו, פונים לרפואה טבעית, בעיקר בזמני משבר. ואני בטוחה שיועיל לרפואה ״המיינסטרימית״ אם היא תיקח ברצינות היבטים מסוימים של הריפוי הטבעי – ולכן העל-טבעי, במקום להתעלם משוחריו כאילו היו פתיים או נבערים.

חולי סרטן מתארים שוב ושוב את חווייתם כבגידת הגוף. תסמיני המחלה מייצגים קריסה של מערכת יחסים אינטימית, שבר באמון

בספרו The Illness Narratives (משנת 1988), הפסיכיאטר והאנתרופולוג האמריקני ארתור קליינמן (Kleinman) טוען כי חוויית הסבל מעלה בהכרח שתי שאלות: למה אני? (התימהון), ומה אפשר לעשות? (שאלת הסדר והשליטה). אלה אינן שאלות פילוסופיות בלבד, אלא קיומיות. בני אדם חולים אינם רק מכונות מקולקלות. כשהגוף מתקלקל, לא חפץ הוא מה שנשבר, אלא אתם והאהובים עליכם. משום כך, חולי סרטן מתארים שוב ושוב את חווייתם כבגידת הגוף. תסמיני המחלה מייצגים קריסה של מערכת יחסים אינטימית, שבר באמון. ההשלכות של השבר הזה בגוף, הופך את עולמנו, שהיה קודם לכן מקום בטוח יחסית – ברגעים מסוימים אפילו סוג של גן עדן – לגיהינום.

רופאים, חדר ניתוח

גם כשהם יודעים מה צריך לעשות, הם לא יודעים לענות על השאלה "למה דווקא אני?" או לתת תמיכה. תצלום: המכון הלאומי לסרטן של ארה"ב

מטבעו, מדע הרפואה המודרני מסרב להציע תשובות קיומיות. לשאלה ״למה אני?״ התשובה הכנה היחידה היא לעתים קרובות ״אנחנו לא יודעים״ אפילו כשישנה תשובה ברורה – ״סרטן הריאות נגרם כתוצאה מעישון״ – חולים עדיין תוהים מדוע דווקא הם חלו, כשכל כך הרבה מעשנים אינם חולים. אין טעם להרחיב את התשובה אל תחומי הגנטיקה והסביבה, משום שכל אלה אינם יכולים להסביר את קיומם שלהם. אני עדיין תוהה למה דווקא אני קיבלתי את הגנים העלובים האלה בסביבה העלובה הזו.

מדע הרפואה המודרני מגביל את עצמו למחלה עצמה, ולא למשבר האמון. כשאתם חולים, אתם רוצים להחלים, אבל זה לא הכול. אתם רוצים גם להרגיש בטוחים, להרגיש שגופכם ועולמכם לא יבגדו בכם שוב, ושיש לכם השפעה כלשהי שבאמצעותה תוכלו למנוע בגידות נוספות

בדומה, תשובות לשאלה ״מה אפשר לעשות?״ הן לעתים קרובות בלתי מספקות, כי מדע הרפואה המודרני מגביל את עצמו למחלה עצמה, ולא למשבר האמון. כשאתם חולים, אתם רוצים להחלים, אבל זה לא הכול. אתם רוצים גם להרגיש בטוחים, להרגיש שגופכם ועולמכם לא יבגדו בכם שוב, ושיש לכם השפעה כלשהי שבאמצעותה תוכלו למנוע בגידות נוספות. ברגעים חשובים אלה של צורך ומשבר, מדע הרפואה המודרני אינו ממש מעצים. הוא לא מספר לנו סיפורים על עולם הרמוני והכוח שלנו לפעול בתוכו. להפך: כשאנו חולים, אנחנו מושלכים אל תוך עולם זר ונלקחת מאיתנו כל שליטה. אורות ניאון בוהקים, מתכות מבריקות, קירות לבנים, טפסים, שאלות, בדיקות, המתנה אובדת עצות, אינסוף כניעות לאחר שהעולם כבר לקח מאיתנו כל תחושה של שליטה – מה שברברה ארנרייך מכנה בספרה Natural Causes  (משנת 2018) בשם ״טקסי השפלה״. כשרופאים כתבו את המרשמים ביד, הכתב שלהם היה ידוע לשמצה כבלתי קריא – סמל לכך שאין צורך בשקיפות. תאגידים חסרי פנים מייצרים תרופות ומשתמשים בשיטות בלתי ניתנות להבנה. התרופות פועלות, או לא, על פי עקרונות הביולוגיה שכולנו מבינים חלקית. אפילו השמות נשמעים זרים – אברקסן, טקסוטר, קסלודה, טיופלקס – ואף אחת מאלה אינה זמינה ללא מרשם יקר.

בשלב מסוים, הנרטיבים והפולחנים הקסומים-דתיים טיפלו בדאגות שמעבר לגבולות מדע הרפואה. ככל שמרחב הסמכות של הדת מצטמק, קשה יותר ויותר להעניק תשובות שהן על-טבעיות במפורש – או, אם תרצו, קיומיות – לשאלות ״למה אני?״ ו״מה אפשר לעשות?״ שאלות של מחלה. הפרדיגמה של הנטורליזם המדעי שבתוכה פועלת הרפואה המודרנית אינה מסוגלת למלא את הפער הזה, ולכן אנשים מגיבים לבגידה הקיומית של המחלה באמצעות חיפוש במקומות אחרים. ואז מופיעים הטבע והטבעיות.

הריפוי הטבעי של ימינו צמח באורח אורגני מתוך צרכים אנושיים בסיסיים, שצירפו יחדיו את כל מה שעשוי לעזור לאנשים במצוקה להתמודד עם כאב שחורג מתחומי הביולוגיה

במובן חשוב, ״טבעי״ הוא פשוט קיצור למשהו כמו ״מחוץ לשיטה השלטת״, וזהו ההסבר למגוון המעורר השתאות של טיפולים ברשימה של קואומו, שרבים מהם הם טכנולוגיים ולקוחים מערבוביה חסרת היגיון של שיטות מטפיזיות. הקטגוריה ״ריפוי טבעי״ לא נועדה להגדיר מערך של טיפולים שנבחרו על פי קריטריונים עקביים. להפך – היא צמחה באורח אורגני מתוך צרכים אנושיים בסיסיים, שצירפו יחדיו את כל מה שעשוי לעזור לאנשים במצוקה להתמודד עם כאב שחורג מתחומי הביולוגיה.

ירקות

זמינים, טבעיים, לא דורשים הסברים ובידינו. תצלום: דן כריסטיאן פדורט

כתשובות לשאלות של קליינמן (למה אני? ומה אפשר לעשות?), מכשיר ה-PEMF, הוויטמינים, אמבטיות האקונומיקה, הריפוי באמצעות אנרגיה והמזון האיורוודי נשמעים הגיוניים. הם מעניקים לחולים יכולת פעולה עצמאית. כולם זמינים לאדם הפשוט. ההסברים הגיוניים, או לפחות נשמעים כאלה, בלי צורך בהבנה מעמיקה של ביולוגיה או כימיה. תרגילי נשימה עוזרים לנו לכוון את ״זרימת אנרגית החיים הרוטטת". ניקוי רעלים מטהר את הגוף ממרכיבים מסוכנים. ויטמינים מחדשים את המחסור ואינם מטפלים במחלה מסוימת אלא בכל סוג של מצוקה קיימת או אפשרית. מה אפשר לעשות? הרבה מאוד, כך מתברר, והדבר בשליטתכם. אתם יכולים לתקן את הגוף שלכם, לגרום לו להיות מאוזן, טהור ומחודש באמצעות מצרכים מהמזווה שלכם ומכונות אנרגיה שניתן לקנות ברשת. אין צורך בביטוח רפואי או במרשם.

חטא כבר אינו נתפש כגורם סביר למחלה, אבל פעילות בלתי טבעית – חטא שעבר חילון – עדיין כן

מבחינה מטפיזית, ״ריפוי טבעי״ הוא דבר והיפוכו. עם זאת, המילה ״טבעי״ אינה ניתנת להחלפה, כי היא מכילה תשובה קיומית מספקת לשאלה ״למה אני?״ רוב שיטות הרפואה העתיקות רואות בגוף האנושי הפועל באורח תקין מיקרוקוסמוס של שלם הרמוני גדול יותר. האיזון של הין והיאנג שמאפשר בריאות אנושית משקף את האיזון הקוסמי הטבעי ששולט בבריאותן של אומות ובעולם הטבעי. הסבל הוא תמיד תוצאה של חריגה מסדר הדברים הטבעי. ניתן להימנע ממנו על ידי איזון מחודש, השבת הסדר שהוא בו זמנית גופני ומטפיזי. חטא כבר אינו נתפש כגורם סביר למחלה, אבל פעילות בלתי טבעית – חטא שעבר חילון – עדיין כן.

הגוף האנושי כאתר של נזק לא טבעי הוא הסבר מפתה במיוחד משום שאנחנו מתמודדים כל העת עם נזקים שהטכנולוגיה גורמת לעולם הטבעי. מיני בעלי חיים, שהתפתחו במהלך מיליוני שנים, נעלמים כהרף עין. נתיבי מים עתיקים מזוהמים בפסולת. האדמה מרוקנת ממשאביה ונשרפת, האדים מלהיטים את כדור הארץ. הטרגדיות הללו – שהן תוצאה של טכנולוגיה בשימוש רחב היקף – מאיימות באותה מידה על גופו של כדור הארץ ועל גופם של בני אדם יחידים. מיליונים חולים מאחר שהם גרים ליד בתי חרושת, חקלאות מתועשת וסמלים אחרים של המודרניות הלא טבעית. ״הרפואה המערבית״ נדחית על ידי הריפוי הטבעי כביטוי של העולם המערבי המודרני.

למה אנחנו? כי אנחנו פגענו במערכות הטבעיות. מה אפשר לעשות? לתקן אותנו ואת העולם, באמצעות השבת האיזון הטבעי

את מגפת הקורונה קל להסביר באמצעות המסגרת הרואה בה השחתה של מערכות טבעיות על ידי המודרניות הלא טבעית. מגפות הן העונש שלנו על ניצול של הטבע: כריתת יערות שבהם עטלפים מקננים, מסחר בחיות אקזוטיות, חקלאות מתועשת. נוכח החלוקה הבינרית הזו, למה לא להילחם במחלות הנגרמות כך באמצעות משהו טבעי, במקום להשתמש בגישות ״מלאכותיות״ שנולדו מתוך אותה מערכת שגרמה את הבעיה מלכתחילה. למה אנחנו? כי אנחנו פגענו במערכות הטבעיות. מה אפשר לעשות? לתקן אותנו ואת העולם, באמצעות השבת האיזון הטבעי.

טרקטור, מחרשה, חרישה, תירס

לנצל על סנטימטר לגידול של תירס מתועש שיאכילו בו בהמות מתועשות למאכל וחוזר חלילה. תצלום: לורן קינג

מול משבר בתחום הבריאות, אנחנו עשויים להידרש ל"תקווה תרפויטית״, טיפולים רפואיים אשר בנוסף ליעילותם המובטחת, גם מעניקים משמעות

הסבר קיומי, דרך לישועה עבור האנושות וביתה – לכן התרגום השגוי של היפוקרטס חייב היה להיכתב בלשון כאילו תנ״כית. משום כך כתב העת של כריסטינה קואומו קרוי Purist (טהרנית). ריפוי טבעי מאשש את קיומו של כוח אלוהי טוב לב ששואף לקדם חיים ולשמור על בריאותנו. מול משבר בתחום הבריאות, אנחנו עשויים להידרש למה שאיש הביו-אתיקה אינסו היון (Insoo Hyun) מכנה בשם ״תקווה תרפויטית״, טיפולים רפואיים אשר בנוסף ליעילותם המובטחת, גם מעניקים משמעות.

עדשה כזו, ולא ״טבעיות״, היא הדרך הנכונה לבחון באמצעותה את פרוטוקול הטיפולים של ה-Purist, אשר המייסדת שלו כותבת שמקורו בנטורופטית לינדה לנקסטר. לנקסטר היא המייסדת של Light Harmonics, שיטת ריפוי ״המבוססת על פילוסופיות של יוגה, איורוודה, אנתרופוסופיה, רפואה סינית מסורתית, נטורופתיה והומיאופתיה״. לנקסטר והשיטה שלה מלמדות את החולים ״להגיע ולטפל בגופם״ באמצעות ״כוח החיים החיוני... להפעיל את יכולת הגוף שלנו לשמור על בריאותו בעולם של כוחות מאתגרים ולעזור לגופנו להחלים כשאנחנו חולים. הכוח הזה קיים בתוך כל אחד מאיתנו, בלי קשר לגיל, מצב בריאותי נוכחי או אמונה״.

רופאים צריכים זמן להאזין לחולים, לא בהכרח משום שכך מתאפשר להם לאבחן ולרפא אותם בקלות רבה יותר – אלא בגלל שההזמנה לספר את סיפורם, הוא חלק חיוני בתהליך הריפוי של החולים

האתיקה הרפואית אוסרת על תקווה תרפויטית לטעת תקוות שווא או לפזר שקרים, ופירושו שמדע הרפואה מחויב למגבלות אפיסטמולוגיות, ולכן עליו לנהוג ביושר בכל הקשור למגבלות כוחו והתשובות שהוא יכול לספק. אבל קליינמן ורופאים אחרים הראו, כשאנשים חלו, או פחדו לחלות, שמנהיגים דתיים ומרפאים טבעיים – שכיום הם לעתים קרובות אותו אדם עצמו – אינם בהכרח המפלט הטוב ביותר מפני חששות קיומיים הנולדים ממחלה או טיפול רפואי. כששוקלים שינויים ברפואה, אסור שעלויות ויעילות יהיו הקריטריונים העיקריים, גם אם את אלה הכי קל לכמת. במקום זאת, עלינו להתמקד יותר באנושיותם של החולים. רופאים צריכים זמן להאזין לחולים, לא בהכרח משום שכך מתאפשר להם לאבחן ולרפא אותם בקלות רבה יותר – אלא בגלל שההזמנה לספר את סיפורם, הוא חלק חיוני בתהליך הריפוי של החולים. הרפואה המיינסטרימית אינה צריכה להחליף את הנטורליזם המדעי בעגלת הקניות המלאה בסתירות של הרפואה הטבעית, המקבלת לחיקה כל מה שהוא אנטי-ממסדי. אבל כדאי לה לטפל בצורך בנחמה מטפיזית המסבירה מדוע חולים מחפשים את הרפואה הטבעית על אף הסתירות הללו.

אלן ג׳יי לוינוביץ (Alan Jay Levinovitz) מלמד פילוסופיה ודת באוניברסיטת ג׳ימס מדיסון בווירג׳יניה. ספריו האחרונים הם: The Gluten Lie: And Other Myths About What You Eat (משנת 2015) ו- Natural: How Faith in Nature’s Goodness Leads to Harmful Fads, Unjust Laws, and Flawed Science (משנת 2020).

AEON Magazine. Published on Alaxon by special permission. For more articles by AEON, follow us on Twitter.

תורגם במיוחד לאלכסון על ידי דפנה לוי

תמונה ראשית: תבלינים, עשבים, צמחים ותרופות: איפה הגבול? תצלום: Mediterranean, אימג'בנק / גטי ישראל

מאמר זה התפרסם באלכסון ב על־ידי אלן ג׳יי לוינוביץ, AEON.

תגובות פייסבוק

2 תגובות על כל מה שעושה טוב

01
איש חופשי

לא ראוי לתגובה אתב בכל זאת, כדאי שכל הפתאים של השיטות הללו ידעו כמה עובדות בסיסיות.
תוחלת החיים של התקופות שהשתמשו בכל הדברים הללו היתה 40 שנים.
חצי מן הילדים היו מתים לפני גיל 5.
בהצלחה.

02
ד"ר פנינית צפורי-בקנשטיין

גם סמים וגם אנטיביוטיקה מקורם בטבע. ואולם המדע מאפשר סטנדרטיזציה וכימות של תרופות גם אם הן מופקות מהטבע. ובכלל יותר תרופות באות מן הטבע מאשר מהסינטזה הכימית במעבדה. לפיכך כל ההפרדה בין מה שטבעי למה שרפואי מדעי היא מלאכותית וחסרת הגיון. אנשים חושבים שאם הם לועסים צמח כלשהו הם מתמזגים עם הטבע ועכשיו חייהם יהיו טובים יותר. זאת אשליה שאין לה שום בסיס במציאות לאור העובדות .