מטוסי הרפאים

מסע תגליות מפתיע ברחבי הגלובוס הווירטואלי, בעקבות דמויות זעירות וכמעט מהירות מדי
X זמן קריאה משוער: 9 דקות

וידוי: אני אוהב מאד לשוטט בעולם הפיזי, וכאשר אני לא, אני משתמש מידי פעם בטכנולוגיה, במקרה זה בתוכנת המחשב גוגל ארת' (גוגל ארץ) שמקלה עלי את ייסורי ההסתגרות ולוקחת אותי לשיטוטים וירטואלים במרחבי הפלנטה. נכון שהתוכנה איננה מושלמת, מאחר והיא איננה מאפשרת לראות את העולם במצבו העכשווי, ברגע הצפייה. אבל יש בה, בתוכנה, מגוון של כלים ועושר ויזואלי שמספקים חוויה גיאוגרפית, ואולי, אם תרצו, גם סיפוק מסוים לאותו אלמנט המציצנות המאפיין משוטטים אובססיביים וחסרי מנוח.

יכול להיות שחוסר המנוחה הזה הוא שהוביל אותי לא מכבר לכמה וכמה מנמלי התעופה הגדולים והצפופים בעולם. בכמה מהם, רזולוציית הצילומים הנלקחים מלווין, או ממטוסים מגביהי טוס, גבוהה מאוד ומאפשרת להביט בנעשה מלמעלה במבט קרוב במיוחד. מטוסי הנוסעים, בגדלים ובצבעים שונים ומשונים, שהונצחו ברגע הצילום, נראים כמטוסי צעצוע הקפואים במקומם, בין אם זה במקומות החנייה והתדלוק, או ממש על המסלול ברגע ההמראה או הנחיתה. לעיתים, התמונות חדות וברורות עד כדי כך שאתה יכול כמעט ולשמוע בדמיונך את אנחת הרווחה של עשרות ומאות הנוסעים במטוס בעת הנגיעה בקרקע.

וזה לא הכל. עם קצת עקשות ואורך רוח, ואולי גם טיפה מזל, אתה יכול בכמה מקומות לזהות דמויות זעירות של מטוסים שנלכדו להם בשמיים, אי שם לאורך הנתיב האווירי המוביל לנמל התעופה. זה קצת מזכיר צילומי טרנזיט, מונח השאול מלשון האסטרונומים והמתאר מעבר של כוכב לכת על פני השמש שלו. בצילומים אסטרונומים, הכוכב נראה כדיסק קטן הנע על רקע השמש. כאן נראים המטוסים על רקע ימים, יערות, או איזורים מאוכלסים.

תראו כאן, למשל, את המטוס הזה שנוחת בשדה התעופה הבינלאומי בקייפטאון בדרום אפריקה, אי שם בסביבות הצהריים של ה-6 ביולי 2012.

3

 

התמונה המוגדלת של המטוס האדמדם מטושטשת לא מעט, בין היתר בגלל העובדה שמדובר כנראה בצילום לווין מרוחק שמצלמתו מתמקדת בתוואי הקרקע, ולאו דווקא בגופים נעים. הגלובוס הנראה לנו על פי חברת גוגל איננו מושלם, בלשון המעטה. מפת העולם המצולמת של גוגל היא מעין פסיפס עצום ומורכב של קטעי צילומים שנעשו בזמנים שונים, מלווינים וממטוסים מגביהי טוס. המפה, במובן זה, היא פאזל שחובר לו יחדיו. אנחנו יכולים אמנם לצפות בפרטי פרטים של מכוניות הנוסעות בכבישים, בספינות או מטוסים המונחים בקרקע, אלא שבמקרים רבים התמונות מטושטשות ונפגמות במכוון על ידי החברה על רקע דרישת המדינות הנחשפות בצילומים.

בניסיון לשמור על פרטיות, נמחקים פרטים מזהים של אובייקטים הנראים בברור, למשל, מספרי רישוי של מכוניות או מטוסים. דוגמה מאלפת לכך קיימת באותם מבצעי טשטוש, הירואים צריך לומר, שאנשי גוגל עורכים בצילומים המתקבלים בתוכנת "מבט מהרחוב" (Street View) - שהיא חלק מגוגל ארת'. בצילומי התוכנה נחשפים לעיתים ברחוב אחד, הומה במיוחד, תווי פנים של עשרות ולעיתים מאות הולכי רגל ונהגים שעברו לתומם במקום, בדיוק במועד שבו הוא צולם. גם הזמן, על פי גוגל, חמקמק. המועדים בהם נעשו הצילומים של העולם, ומצויינים בסרגל הזמן של התוכנה, אינם בהכרח מדוייקים וחלקם נותן רק את המועד המשוער. מה שמשווה לתיירות בעולם של גוגל ארת', לפחות בעיני המדקדקים, סוג מסוים של אי וודאות.

אבל אפשר להסתדר עם זה, מה גם שאי ודאות הינה חלק בלתי נפרד ממסעות חקר ואקספלורציה. סדרת התמונות הבאה מראה ארבעה מטוסים (או שמא את אותו המטוס במיקומים שונים?) הנראים מתרחקים משדה התעופה בדנבר, ארה"ב. סרגל המדידה בתוכנה מלמד כי המטוס הרביעי נמצא במרחק של 4 ק"מ משדה התעופה, מן הסתם, בגובה של כמה מאות מטרים. על פי סרגל הזמן, הצילום נעשה בסביבות ה-8 לאוקטובר 2012.

5

6

החוויה כאילו שונה מהחוויה הפיזית, ובכל זאת, אני מנסה להגיע לרגע לשדה התעופה הבינלאומי הארטספילד (Hartsfiekd) באטלנטה, על מנת לנסות ולרענן, אולי לעורר חוויה אישית שהיתה לי כאן לפני שנים רבות. זה לא ממש קורה. אבל אני מקבל תגמול מסוג אחר. המציאות, לא צריך לומר, הינה עולם שונה לחלוטין. זה נראה אחרת כאשר אתה מגלגל את הגלובוס במסך המחשב, גומע אלפי ק"מ בתנועת אצבע קלה, ומבצע זומים מהירים בהיסט העכבר, מאשר לרדת אל הקרקע, ולהתנהל באולם הנוסעים בלוח זמנים דוחק וסביבה נכרית לחלוטין.

האמת היא שבאולם הנוסעים האמיתי אתה נקלע, לא פעם, למלחמת הישרדות קטנה. אני זוכר היטב את תחושת הפאניקה ואת המירוץ המבוהל שניהלתי לפני שנים באולם הנוסעים של הארטספילד בעקבות הטיסה הפנימית ההיא. המסע נערך במעין פרוזדור גדול העמוס בקולות כריזה בשפות שונות, אורות מרצדים של שלטים, ודמויות, הנחפזות ממקום למקום, מימינך ומשמאלך.

אירועים מן הסוג הזה, הנעשים לעיתים כאשר אתה עייף, לחוץ וחסר שינה, חורטים בך תמיד חוויות וזכרונות שלא מתפוגגים במהירות. מסעות וירטואלים, לפחות בטכנולוגיה בת זמננו, הם אמנם ארועים מרגשים ומעוררי דימיון, אבל כאשר אתה מנווט וחוקר את העולם בכף היד אין לך, כך נדמה, זכרונות עמוקים והחוויה יכולה להיות רגעית וחמקמקה.

לא ממש מפתיע. החוויה המתקבלת בעולמות התוכן הוירטואלים הינה חדשה יחסית, והגוף שלנו, לפחות בינתיים, נוטה לזכור טוב יותר אירועי קצה פיזיים. במהלך השוטטות בתוכנת גוגל ארת', או בתוכנות דומות אחרות, זירת האקשן האמיתית, לפחות בעין טכנולוגית, הינה מה שקורה בתוך קרבי המחשב, היכן שהמעבד הזעיר צריך להתמודד, "ולתרגם" בהבזקי שנייה, את כל אותן הקפריזות של הנוסע המדומה.

ובחזרה אל העולם עם הזכרון הקצר. הנה תמונה יפה של מטוסים שמתקרבים, ואוטוטו נוגעים באחד המסלולים של השדה, אולי בין העמוסים בשדות התעופה בעולם.

10

אנחנו בשמי ברזיל. הנה כאן מטוס נוסעים גדול שהמריא לו בסביבות ה- 8 באוגוסט 2013 , משדה התעופה סן פאולו, בברזיל אל יעד לא ידוע. המטוס נמצא ברגע הצילום לא רחוק משדה התעופה. אני מחליט בצורה ספונטנית לרדת לרגע לקרקע בסיוע תוכנת "סטריט ויו", ממש לאותו איזור המצוי מתחת למטוס. ברוכים הבאים לרחוב לרחוב קנדל (Rua Candel) . עם קצת דימיון, ובעיקר, תזמון נכון, אותה אשה המהלכת כאן בתמונה עם תינוקה הייתה בקלות יכולה לראות וגם לשמוע היטב את רעם המנועים שמלמעלה.

12

13

ואם להמשיך את ההתפרעות, הנה עוד ספקולציה ויזואלית הלקוחה היישר משמי קנדה. בסביבות התאריך 6 ביולי, 2012 יצא מטוס נוסעים משדה התעופה "פירסון", בטורונטו. הוא נראה כאן כשהוא טס מעל לאוטוסטראדה גדולה. לידו , תמונה מהכביש, בה ניתן לראות את חלקת הרקיע שבה חלף המטוס.

15

16

 

ככל שאני משוטט בשמי העולם הגוגליאני אני פוגש יותר ויותר בפאנטומים ומטוסי רפאים. הגחמות של האלגוריתם של גוגל, יחד עם המרחק הרב בין המצלמה לאובייקט המצולם, תנאי האור, האובך ושכבות האוויר, ובעיקר העובדה שהגוף המצולם נע במהירות יחסית גבוהה, גורמים לצילומים להיראות לעיתים משונים, בלשון המעטה.

ראו את המטוס הזה שצולם בנמל התעופה של ברזיליה במהלך אוגוסט 2013. הוא נראה כמו כלי טיס שהשתכפל בצורה שגוייה.

18

 

אי שם מעל מימי מפרץ טוקיו אני מזהה בתמונה דמות זעירה של מטוס. הדמות, כך נראה, הולכת ומתרחקת מ-האנדה, נמל התעופה הבינלאומי של טוקיו. זום מהיר מגלה את סמלה של חברת התעופה על גוף המטוס, במקרה זה, חברת התעופה היפנית, אנה (All Nippon Airways). עוד טיפה התקרבות ואני יכול לראות, על כנף המטוס, את מספר הרישום שלו, JA8290.

מספר הרישום של מטוס הינו סוג של תעודת זהות. מה שאומר בעצם שכעת יהיה אפשר להתחקות אחרי המטוס גם באמצעים אחרים, בעיקרם רשת האינטרנט! הרעיון להפוך נקודה קטנה, כמעט סתמית, שנלכדה לה בצילום לווין(?) לסיפור אנושי, נשמע מרתק. אולי זה הזמן לצאת להרפתקה קטנה.

20

21

 

שיטוט מהיר ברשת חושף לפני את סיפור חייו של המטוס. מדובר בבואינג 767 בן כ-24 שנים שמשמש את חברת אנה בעיקר לטיסות פנים בתוככי יפן. אבל זו כמובן רק ההתחלה. לכלי הטיס הציבוריים בעולם, בדיוק כמו למכוניות, ספינות, אופנועים, ומה לא? יש ברשת האינטרנט קהלים גדולים של חובבים ומעריצים. חלקם נוהג לנהל ברשת פורומים מיוחדים המתעדים את הגיבורים החביבים עליהם. אני מאתר בלי בעיה מיוחדת עשרות צילומים ייחודיים וגם כמה קטעי וידיאו של הבואינג שלנו, במצבי המראה, או נחיתה, או סתם חנייה באחד מנמלי התעופה הפזורים ברחבי יפן.

תראו כאן את ה- JA8290 שלנו ממריא בערב יפה אחד משדה התעופה של טויאמה (Toyama), עיר חוף במערב יפן.
(אפשר לראות מהדקה-2:30)

אני חוזר למימי מפרץ טוקיו ומביט שוב בדמות הבואינג. נראה כי הוא המריא רגעים ספורים קודם לצילום מהמסלול הדרומי של נמל התעופה האנדה בטוקיו. להיכן היו מועדות פניו? סרגל הזמן של גוגל ארת' מלמד כי הצילום נעשה ב- 10.4.2012. השעה המדוייקת אינה ידועה, אולם בהנחה כי התאריך מדויק, האם ניתן יהיה לאתר את תוכנית הטיסה ולגלות לאן טס?

Flightradar24 הינה אפליקציה שיודעת להתחקות בזמן אמיתי אחר תנועת המטוסים ברחבי העולם. היא עושה זאת באמצעות זהוי אות שידור מסוים המשודר מהמטוס, יחד עם כמה מקורות מידע אחרים. המשמעות היא שאתה יכול לעקוב אחר תנועתו של מטוס ספציפי על רקע מפת העולם, כולל נתוני טיסה ופרטי זהוי. אני עובר לסביבות שדה התעופה ומנסה לעקוב בעזרת האפליקציה אחר מטוסים הנעים, פחות או יותר, בנתיב הטיסה ובמיקום בו נתפש המטוס של חברת אנה. המעקב מלמד כי הגיבור שלנו מצוי באותו הנתיב (בערך) המשמש את הטיסות הפנימיות היוצאות מטוקיו לרחבי האיים. בתמונה למטה, צילום מסך האפליקציה של מסלול התעופה הדרומי בנמל התעופה האנדה. המטוס הנראה בצילום הינו בואינג 737 הטס אל העיר Naha בדרום יפן.

Clipboard

הניסיון ללכת לאחור, ולאתר ברשת את לוח הטיסות המדויק של המטוס באותו היום, לפני קרוב לשנתיים, לא צלח. חברות התעופה לא מספקים פרטים כגון מספרי הרישום של המטוס, וגם המועדים של הטיסות ניתנים אך ורק מ-ההווה קדימה, לכיוון העתיד. יש להן מן הסתם סבות משלהן. כך או כך, הפתרון מגיע מכיוון אחר.

בקשה שאני שולח במייל לאנשי יחסי הציבור של חברת התעופה היפנית, נענית כמעט מיד. אני מקבל בחוזר טבלת אקסל המפרטת את לוח הטיסות של בואינג JA8290 לאותו היום. מסתבר כי המטוס שלנו הוא סוס עבודה של ממש. אני למד כי ב-10 באפריל, 2012 הוא טס מטוקיו לשני יעדים, הלוך וחזור -בסך הכל 7 טיסות. הוא החל את היום בטיסת בוקר מוקדמת (6:55) מטוקיו לעיר טויאמה, וסיים אותו בטיסה מטוקיו לעיר קוצ'י (Kochi) באי שיקוקו בדרום יפן, בה נחת בשעה 20:35. שתי טיסות הלוך, שנעשו מטוקיו לשתי ערים הללו מסקרנות במיוחד מאחר והן בוצעו באור יום מלא. האם ה-JA8290 שנראה בתמונה שם פעמיו לעיר טויאמה? עיר, לפחות על פי גוגל, אולי אפורה מעט? או אולי לקוצ'י? קשה לדעת. כמו שאמרנו, אנחנו בעידן של אי וודאות.

אישית אני מבכר את קוצ'י. אני למד כי העיר (והמחוז) מתהדרת בהיותה אחד המקומות הראשונים ביפן בהם מתחילה פריחת עצי הדובדבן. מדי שנה, בסוף מרץ- תחילת אפריל, נפתחים הפרחים ופורחים בפארק גדול המכונה: Kagamino Koen הנמנה על אחד מ-100 אתרי פריחת הדובדבן היפים ביפן. אני רוצה להאמין שחלק מהנוסעים שהיו בתוך אותה "נקודה" שנתפשה בגוגל ארת', אי שם מעל מפרץ טוקיו, כוונו פעמיהם אל המקום ההוא. אולי. לכו תוכיחו שלא.

מאמר זה התפרסם באלכסון ב
§ מאמר | # השראה
- דימוי שעראנחנו רגילים לראות מטוסים ממבט-על רק כצלליות. השינוי קטנוטן ועצום גם יחד. צילום: תומאס ג׳קסון, ״מראות אימג׳״

תגובות פייסבוק

> הוספת תגובה

8 תגובות על מטוסי הרפאים

תודה על רשימה מקסימה. המרחב הגוגליאני שבו אתה משוטט הוא תווך מקביל חדש, מעין מציאות אלטרנטיבית שהיא גם קפואה וגם רב-מימדית וצופנת הפתעות מרתקות למי שמוכן להתעמק בה. כתוב מהודק ופואטי.

05
עמי ב.ב

תודה למגיבים..

שמעון, מסכים במיוחד עם המשפט הזה.. "מציאות אלטרנטיבית שהיא גם קפואה וגם רב-מימדית וצופנת הפתעות מרתקות" ..תודה. ממך זה כיף ומחמיא

07
יונדב פרי

נהניתי מהרצאה זאת הערב.

לגבי המטוס המלזי - לדעתי הוא התרסק במפרץ מלאקה- סמוך למלזיה, ורחוק מאוד מהאזור שבו מנסים למצוא אותו.

08
עמי ב.ב

תודה נדב.
מקווה שקראת הטקסט כאן כי בהרצאה לא היה לי ממש זמן לפתח.

לגבי המטוס המאלזי..מעבר לטרגדיה העצומה יש דבר אחד שבודאי בודאי לא מנחם אבל שווה איזכור, וזו העובדה שגם בתחילת המאה ה-21 יש לנו עדיין, תודה לאל, תעלומות גדולות.