כל העולם כולו, בשלוש מילים

GPS, המערכת למיקום גלובלי, היא המצאה נפלאה ושימושית שרובנו משתמשים בה מדי יום. אבל היא פגומה - ולאחרונה הוצעה שיטה כל כך פשוטה וכל כך מהפכנית לתיקון הפגם הבסיסי של GPS, שאנחנו פשוט חייבים לספר לכם עליה.

אם תרצו לכוון כל מכשיר שהוא אל הבית הלבן בוושינגטון, למשל, תצטרכו להזין את הערך הבא:

38.8976094,-77.0367349

זו ה״כתובת״ של הבית הלבן. המספר הראשון (משמאל) מציין קו רוחב, והשני - קו אורך*. הבעיה עם שיטת נקודת הציון הזו היא שמדובר בערך ארוך ומסורבל, שכולל 18 ספרות.

קשה מאוד לזכור נקודת ציון כזו בעל פה, קל לטעות באחת או יותר מהספרות שלה, וקשה מאוד להעביר אותה בשיחה טלפונית או בתנאי תקשורת קשים, כמו בקריאה להצלה במקרה אסון, למשל.

הכירו את what3words, שיטה חדשה, שהיא מהפכנית כמעט במידה שבה היא פשוטה.

התקן שמציעה what3words (המקוצרת ל-w3w) הוא מילולי. ב-w3w חילקו את כל מפת העולם למשבצות של 3 על 3 מטרים. לכל משבצת כזו יש ערך מספרי של 18 ספרות כפי שראינו לעיל, אך בעזרת אלגוריתם קבוע כל ערך כזה מומר לשלוש מילים אקראיות בשפה האנגלית.

כך, מקבל כל מיקום ערך ייחודי וספציפי בדיוק כמו הערך המספרי - אבל את הערך החדש קל לזכור, קל לשדר וקל להגיד. הערך החדש של הבית הלבן, למשל, הוא:

swim.common.couch

אחרי חמש שניות של שינון, תוכלו לזכור את ה״כתובת״ הזו בקלות למשך ימים שלמים.

אגב, מכיוון שהבית הלבן הוא מבנה לא קטן, והכתובת הנ״ל מציינת רק משבצת אחת של 9 מ״ר, מדובר בנקודה אחת קטנה במרכז בית. אם תרצו לדייק ולכוון בדיוק לשולחן הכתיבה של אובמה, הנ״צ הוא:

rich.soup.noble

(איך הם ידעו שאובמה הוא עשיר וזכה בנובל? נשאר רק לברר את עמדתו לגבי מרק).

היומרות של w3w הן גדולות. הם מתכוונים להביא שינוי עולמי, שיציל מיליארדים מבעיות שנובעות מנקודות ציון פגומות: החל במשלוחים לבתים ללא כתובת, דרך ניווט בדרכים לא מסומנות ועד שירותי הצלה.

מתעניינים? קפצו לאתר של what3words לקרוא עוד. האפליקציה שלהם חינמית, ועובדת גם ללא חיבור לאינטרנט.

* כך לפי התקן הנוכחי, העשרוני. לפי התקן הישן, מתארים את הערך במעלות, דקות ושניות לכל ציר. למשל, הבית הלבן נמצא בקו אורך 38°53′52″ צפון, 77°02′11″ מערב

זיקוק זה התפרסם באלכסון ב

תגובות פייסבוק

> הוספת תגובה

5 תגובות על כל העולם כולו, בשלוש מילים

01
נריה דולב

זה מוזר...
היתרון של ייצוג ספרתי, מתבטא בכך שניתן להשוות בין שתי נקודות ציון, ולדעת, רק על סמך הייצוג שלהם, איזו צפונית יותר מהשניה, ואיזו מערבית יותר. לייצוג המספרי יש גם כיווניות משלו, הערך המספרי עולה, או יורד.
איך משווים בין שתי נקודות מילוליות?

04
יונתן

בפינת הקטנוניות להיום:
1. אין קשר בין noble לפרס nobel. noble זה אציל. nobel זה פרס על שם אלפרד נובל, מדען שוודי שהמציא את הדינמיט.
2. אין קשר בין GPS לבין שיטת הקואורדינטות הכתובה למעלה. GPS זה מנגנון לוויני שאומר לך איפה אתה נמצא, בלי קשר לשיטת הקואורדינטות. שיטת הקואורדינטות העשרונית המשמשת לתאר מיקומים של דברים על פני כדור הארץ הומצאה לפני ובלי קשר למערכת הזו.

05
אשר

המנגנון מתרגם את הכתובות המילוליות ברקע לכתובת הספרתית בשביל המחשב. השיטה מיועדת לשחמוש אנושי - בדיוק לפי הרציונאל שבגללו משתמשים בשמות של אתרי אינטרנט ולא בכתובות IP שהיא שקופה למשתמשים אבל לא למחשב.