ללודוויג ויטגנשטיין עצמו הייתה לא מעט ביקורות על החיבור הנודע שלו ״המאמר הלוגי פילוסופי״ (״הטרקטט״), אבל ספק אם הוא דמיין שיום יבוא והחיבור יהפוך לטקסט של אופרה קומית. מאחורי היצירה עומד המלחין הפיני האוונגרדי מ.א. נומינן (M.A. Numminen) מייסד הלייבל החתרני הנודע Love Records.
נומינן אינו היחיד שהתרשם עמוקות מהטרקטט וכתב לו מוזיקה: המלחין ההונגרי טיבור סמסוּ (Tibor Szemző) כתב מוזיקה מדידטטיבית המבוססת על משפטיו של ויטגנשטיין, ואילו זמרת האופרה אנה מריה פאמר שרה את החיבור כאופרה סולו, על פי מוזיקה של המלחין האוסטרי המנוח בדוין סולצר (Balduin Sulzer) - האזינו כאן.
בתמונה הראשית: דיוקן ויטגנשטיין באלבום האופרה של סולצר.
תגובות פייסבוק
תודה זה הכול
דריוס פורוּאנחנו חיים בתקופה טובה, בטוחה וחופשיה מסכנות באורח יוצא דופן. שיעורי התמותה...
X 2 דקות
ילדי המחר כבר כאן
עמוס מיתרביחס המכבד, האיטי, שאינו נחפז לעבור לדבר הבא, צומחת ודאות פנימית, המאפשרת...
X 4 דקות
דברים קצרים
מאזינים ותיקים לפודקאסט (המצוין) 99%Invisable בוודאי מכירים את אייברי טרפלמן (Avery Trufelman), אחת הכתבות הבולטות שם, שיצרה מיני-סדרת-בת של הפודקאסט הוותיק בשם Articles of Interest (והיא כל כך מוצלחת שיש לה כבר עונה שלישית).
הסדרה עוסקת במה שאנחנו לובשים. לא באופנה, לא בתעשיית האופנה, לא בעיצוב אופנה, לא בכללי האופנה - ובכל זאת גם בכל אלה. אלא שכשדרכו של פודקאסט האב, גם כאן העניין הוא תרבותי, היסטורי, סוציולוגי, ומאיר לא מעט דברים הסמויים מן העין. אחרי פרקים שעסקו בבגדי ילדים, חולצות משובצות, כיסים, ג׳נס, חליפות, שמלות חתונה ואפילו בושם, עלה לאחרונה פרק ששואל ״איך להתלבש?״. אלא שלטרפלמן לא הייתה שם כוונה להפיק רשימת עצות בנוגע לאורך, רוחב, צבעים או גזרות. היא משוחחת בפרק הזה עם איימי סמילוביץ, שכתבה ספר שכותרתו ״המתלבשת הפרגמטית״, ובו היא אומרת, בין השאר, שאין כללים ואין צורך בכללים. מה שהיא בכל זאת מלמדת - או מייעצת, לכל הפחות - הוא כיצד להרגיש נוח בבגדים, ויש לה לשם כך רעיונות מפתיעים.