מוסדות תרבות גדולים וטובים בכל העולם פתחו בשבוע האחרון את האפשרות ליהנות מיצירותיהם ברשת, בחינם.
אספנו עבורכם מבחר קישורים לאתרים של אמנות גדולה, שבימים כתיקונים כדי ליהנות ממנה יש לחצות ימים ויבשות, או לשלם הרבה מאוד כסף.
בבקשה:
- לפילהרמונית של ברלין יש אולם קונצרטים דיגיטלי, וכעת ניתן להתחבר אליו מכל מקום ומכל מכשיר, לשמוע קונצרטים ולראות את מיטב הסרטים מארכיון התזמורת.
- האופרה של פריז חוגגת 350 שנה, ומאפשרת צפייה ברשת בכל המופעים הגדולים שלה.
- Paris Musées, אסופת 14 המוזיאונים של פריז, מציגים ברשת למעלה ממאה אלף יצירות שעד כה הגישה אליהן הייתה מוגבלת למבקרים בלבד.
- הרויאל שייקספיר קומפני מעניק 30 יום של צפייה חינם במיטב מחזותיו. יש להוריד אפליקציה. כל ההוראות כאן.
- לסיור וירטואלי במוזיאון הבריטי, היכנסו לכאן.
- המטרופוליטן אופרה הניו יורקית תזרים שידורים חיים של יצירות מדי ערב בשעה שבע וחצי, שעון ניו יורק, והם יחכו באתר עשרים שעות לאחר מכן. אפשר גם להוריד את האפליקציה של האופרה, ולצפות בזמנכם.
- עכשיו אפשר להיכנס לרייקסמיוזאום באמסטרדם, בלי התור הנורא שמחכה בפתח.
- וכנ״ל בלובר הפריזאי, המציע מבחר סיורים וירטואליים בתערוכותיו.
- ניל יאנג מעלה מדי פעם הופעות חיות, מול האח הביתי שלו, בחברת הכלבים. אשתו מצלמת, ופרטים אפשר למצוא אצלו באתר.
- הגלריה הלאומית האמריקנית בוושינגטון מציעה סיורים וירטואליים בין אוספיה, כאן.
- מתי בפעם האחרונה הייתם באופיצי בפרינצה? זו ההזדמנות.
- הספריה הציבורית של ניו יורק, גוף אדיר ממדים ורב אוספים, מאפשרת הורדה של עשרות אלפי ספרים בחינם. נדרשת אפליקציה. הפרטים כאן.
- 16 סרטים של היצ׳קוק. לצפייה חינם, כאן, ו-36 זוכי אוסקר, לצפייה ברשת כאן.
- רשת של גלריות עצמאיות אמריקניות (Tiger Strikes Asteroid) מציעה החל מהשבוע, בכל שבת בשעה 12 בצהריים (שעון ניו יורק) מפגשי אינסטגרם לשאלות ותשובות עם אמנים עכשוויים. תחת ההאשטאג #AskTigerStrikesAsteroid.
תגובות פייסבוק
תגובה אחת על תרבות בחינם, בלי לצאת מהבית
נראה מרתק!
לכתוב פילוסופיה באהבה
קאס ר' סאנסטיןהאם יש קשר בין רומנטיקה לליברליות? מכתבי האהבה שהחליפו הפילוסוף ג׳ון סטוארט...
X רבע שעה
של מי התערוכה הזאת?
לתיבת הדואר האלקטרוני הגיעה הודעה ממשרד יחסי ציבור, מידיו של יחצ"ן, ובה פרטים על תערוכה חדשה. התערוכה מציגה עבודות של אמנית. העובדה שמדובר באמנית ולא באמן, התחוורה לי לא תודות לבדיקת שמה, שיכול להתפרש ביותר מדרך אחת, אלא מכך שההודעה הגדירה את התערוכה כ"תערוכת יחידה".
כלומר, התערוכה מציגה עבודות של אותה אמנית ושלה בלבד, כולה מוקדשת לה. מבחינת הממצאים הלשוניים, היה לי ברור שהדוגמה אמנם מעניינת, אך שאין לקפוץ למסקנות על פי מקרה יחיד. כלל ידוע בבלשנות הסטרוקטורלית הוא שדוגמה בודדת יכולה להיות כל דבר, החל בטעות דפוס וכלה בעניין רב משמעות. שתי דוגמאות ראוי להניח בצד, ביחד, לעיון נוסף, אולי לאחר שיופיע מקרה שלישי, ואילו שלוש דוגמאות כבר מצדיקות התייחסות. בעודי מהרהר בממצא היחידאי, מבחינתי, וכן בכלל הקטן והמועיל הזה, שיש בו גם מידה של איפוק וענווה, מכונת יחסי הציבור חסרת המנוח המשיכה לפלוט את תוצריה.
אכן: לתיבת הדואר האלקטרוני הגיעה הודעה נוספת, ממשרד יחסי ציבור אחר, מידיו של יחצ"ן, ובה פרטים על תערוכה חדשה. שורת הנושא הכריזה: "תערוכת יחיד", ואחריה בא שם התערוכה ומיד לאחר מכן "האמנית...", עם ציון שמה, שהוא שם מקראי שמקובל לתת לבנות ולא לבנים, מזה מאות שנים.
לפני שננסה להעלות קווים לתופעה שככל הנראה מתגלה לעינינו, ולפני הגעתה של דוגמה שלישית (שאחריה לא יאחרו להגיע עוד ועוד), יש טעם להתעכב על הצירוף "תערוכת יחיד". בלשון המקובלת בעולם האמנות, "תערוכת יחיד" עומדת בניגוד ל"תערוכה קבוצתית". כלומר, האבר השני בצירוף מציין את סוג התערוכה. כלומר, התואר "יחיד" מציין שמדובר בתערוכה שכל המוצג בה הוא פרי היצירה של אדם אחד. אם ננסה לפרש את "תערוכת יחיד" כתערוכה של יחיד, יעמוד לנו הצירוף "תערוכה קבוצתית" כמעקש: הרי "תערוכה קבוצתית" אינו ביטוי של שייכות, אלא של ציון הסוג, ולכן יש טעם וסיבה להבין את "תערוכת יחיד" באורח דומה. מצד אחר, ב"תערוכת יחיד" אנו רואים את "תערוכה" בצורת הסומך, "תערוכת", ולא כן המצב ביחס ל"תערוכה" בצירוף "תערוכה קבוצתית".
האם נכון יותר לראות את הזוג "תערוכת יחיד" ו"תערוכה קבוצתית" כזוג מבחינת המשמעות אך לא מבחינת התחביר? יתכן בהחלט. בכזה מקרה, נתרכז, לצורך הניתוח המבני, ב"תערוכת יחיד". אם "יחיד" מציין את סוג התערוכה, נוכל מיד להיזכר ב"תערוכת סיום", שבו "סיום" מציין גם הוא את סוג התערוכה, והצירופים בנויים באורח זהה. ובכל זאת, אי-אפשר להתכחש לכך שיש הבדל בין שני הביטויים. בעוד שב"תערוכת סיום" התואר "סיום" אומר לנו רק מהו סוג התערוכה ומה מקומה בין תערוכות אחרות, ממשיות או אפשריות, שהיו או שיכלו להיות, הרי שב"תערוכת יחיד" המצב שונה. אמנם נכון ש"יחיד" מציין את סוג התערוכה, אך הוא גם מעיד על זיקה בין התערוכה ובין "יחיד", כלומר איזשהו אדם שהתערוכה עוסקת בו, מוקדשת לו, ובעצם, במובנים רבים, שייכת לו.
באורח דומה, יכולנו לעיין בצירוף "דן יחיד", המקובל בתחום המשפט, והמציין מצב שבו בהרכב שיפוטי אדם אחד בלבד משמש בדין. האם העברית העכשווית עומדת להפיק "דנה יחידה" במקרה שבו האדם היחיד שמשמש בדין הוא שופטת? יתכן, והדוגמאות, אם וכאשר הן יופיעו, יאמרו לנו את שלהן.
אלא ש"דן יחיד" שונה מ"תערוכת יחיד" בסוג הקשר שמתקיים בין שני חלקי הצירוף. "דן יחיד" עומד בניגוד לדיון בהרכב של שלושה שופטים (או שלוש שופטות או כל צירוף אפשרי אחר, ואולי של יותר משלושה דנים). הוא דומה ל"נתיב יחיד", בהקשר של דרך רב-נתיבית שבה יש נתיב יחיד לפנייה ימינה, למשל. הצירוף "נתיב יחיד" אינו אומר דבר על האדם שישתמש בו, אם הוא ממין זכר או ממין נקבה, ולא נבחר להשתמש ב"נתיב יחידה" כל אימת שנדע שנהגת נוסעת בו ברכבה.
דווקא השימוש ב"תערוכת יחידה" חושף בפנינו דקות תחבירית: לא תמיד מתקיימת הפרדה חדה ונקיה בין צירוף סמיכות וצירוף של שם עצם ותואר המסווג אותו. בינתיים, לא מן הנמנע ש"תערוכת יחידה" יתפשט, אם לא קרה כבר הדבר, ויהפוך לביטוי שישמש כדי לומר לנו, שוב ובדרך נוספת, שהתערוכה עוסקת בעבודות של אמנית, ולא של אמן ממין זכר. שוב, יהיו אלו הדוגמאות החיות שיגיעו ויעמדו לניתוח, ומהן נוכל ללמוד. בינתיים, אין גם לשלול את האפשרות שכששמה של האמנית מעיד עליה בוודאות גבוהה שהיא אישה אפשר להותיר את המונח "תערוכת יחיד", ואילו כששמה אינו מעיד שמדובר דווקא באישה, "תערוכת יחידה" מוסרת לנו את המידע המגדרי בדרך אחרת. כאמור, שתי דוגמאות הן רק מקור להשערות. היח"צנים והיחצ"ניות יגידו.
בְּסוֹפֵנוּ
תמר וייס-גבאיתריסר פעמים בשנה בא העצב אל הנערות, והיה עצב קשה ולעוס מפני...
X 2 דקות