כיצד אגרוף ביד שמאל יכול להציל קריירה?

באחת הסצנות המפורסמות בקומדיה משנות ה-80 Caddyshack, בכיכובו של צ'בי צ'ייס, אומר מאמן הגולף לתלמידו: "דני. אתן לך עצה. יש כוח ביקום שגורם לדברים לקרות וכל שעליך לעשות הוא להתחבר אליו. תפסיק לחשוב, תן לדברים לקרות, ותהיה הכדור".
אחד הנושאים שמרתקים פסיכולוגים של ספורטאים הוא הרגע הזה שבו כוכב עולה, צעיר ובשיא הכושר, עולה על מגרש הכדורגל, הכדורסל, הבייסבול וכו, ופשוט "מאבד את זה". הוא אינו מצליח לתפקד כפי שהצליח במיונים לקבוצה או באימונים. מכיוון שהסיבה אינה אי יכולת פיזית לבצע את הפעולות שעליהן התאמן יומם וליל, ההנחה המקובלת היא שמדובר בתסמין של לחץ. מדוע זה קורה דווקא לאנשים מסוימים? זו כבר שאלה אחרת. אך כעת, במקום לשכב על ספת הפסיכולוג במשך שנים או לגדוע קריירה מבטיחה באיבה, חוקרים גרמנים חושבים שאפשר לנטרל את המחשבות המשתקות בעזרת פעולה פיזית פשוטה - לקמץ את יד שמאל לאגרוף.
מדוע? ההצעה מבוססת על ההנחה שההמיספרה הימנית של המוח אחראית לפעולות המכניות של הגוף ושולטת בצד שמאל של הגוף. זאת בעוד שההמיספרה השמאלית של המוח אחראית לתופעות היותר "נפשיות" של לחץ. לכן, החוקרים הניחו שאם יצליחו ללמד ספורטאים לעורר את ההמיספרה הימנית, הם יצליחו להסיט בזמן אמת את המיקוד של המוח מהמחשבות המלחיצות בשמאל לפעולה פיזית בימין. בשלושה ניסויים שונים, החוקרים יצרו עבור ספורטאים ממגוון ענפי ספורט סיטואציה מלחיצה. הם אמרו לחלקם לקמץ את ידם השמאלית לאגרוף ברגעי לחץ, ולאחרים לעשות את אותה פעולה ביד ימין. בשלושת הניסויים, ביצועיהם של הספורטאים שיצרו אגרוף בידם השמאלית היו טובים יותר. החוקרים אף מאמינים שמסקנותיהם אינן תקפות רק לספורטאים ויכולות לסייע לכל אחד ברגעי לחץ.

 

פרט מעניין זה התפרסם באלכסון ב