למכירה: כדור עופרת ב-750 אלף דולר

הכדור היקר בהיסטוריה הוא, כנראה, כדור עופרת שהתפזר מתוך קליע תותח שנורה בטעות, החטיא את הצאר הרוסי ונחת פחות ממטר מרגלו.
ב-6 לינואר, 1905, השתתף הצאר ניקולאי השני בטקס הנוצרי המסורתי של "יום ההתגלות". הטקס התנהל כמדי שנה לגדת נהר הנווה אל מול ארמון החורף של הצאר. הצאר וחברים בסגל הדיפלומטי הבכיר צפו באירוע מביתן מהודר שנבנה לצורך כך, בעוד הצארינה בלוויית כמה מהאורחות החשובות, עקבו אחר הטקס מאחורי החלונות המוגפים של ארמון החורף.
האירוע המרכזי של הטקס, הברכה המלווה את הטבלת הצלב במי הנהר הקפואים, לוותה כמו בכל שנה על ידי מטח הצדעה של תותחים. אלא שהשנה הוסיפה הסוללה ה-17 של מסדר הארטילריה הרכובה נופך דרמטי לאירוע כאשר ירתה לפחות פגז אחד של תחמושת חיה יחד עם פגזי הסרק שהוכנו לאירוע מבעוד מועד. הפגז נחת מצדו הימני של הביתן הקיסרי, פצע שוטר אחד וניפץ ארבע שמשות בארמון החורף הסמוך. אחד מכדורי העופרת שבו נחת קרוב מאד לרגלו של הצאר.
האם היה זה ניסיון התנקשות שלומיאלי או רשלנות מטרידה, זאת לא נדע לעולם. הצאר עצמו לא הוטרד מהאירוע כפי שגילה יומנו מאוחר יותר, אך שני קצינים הועמדו לדין חודשיים לאחר המקרה והורשעו על הזנחה.
הדוכס הגדול ניקולאי ניקולייביץ' שעמד לצד הצאר כאשר נחת הפגז, לא התרגש, התכופף ואסף את כדור העופרת שהתגלגל לרגליו. את הכדור, 4 ס"מ' קוטרו, העביר מאוחר יותר לתכשיטאי החצר, קרל פברז'ה, כדי שינציח את האירוע. פברז'ה התקין את כדור על חותם זהב בגובה 6 ס"מ, שאותו הגיש הדוכס לצאר כמתנה. החותם הקיסרי, שהוברח מחוץ לרוסיה בתקופת המהפכה, נרכש לאחרונה על ידי סוחר תכשיטים ידוע מלונדון והוצע למכירה במרץ השנה ביריד האמנות החשוב במסטריכט שבהולנד. המחיר: 750,000 דולר, מחירם של חיים שניצלו.

פרט מעניין זה התפרסם באלכסון ב