איך נהיה גדולים?

חמש תובנות שעשויות לעזור לנו לגלות מה הייעוד האמיתי שלנו, במה להשקיע, עד כמה ומדוע
X זמן קריאה משוער: 6 דקות

״תראו, אי אפשר לתכנן את החיים. מה שצריך לעשות, זה קודם כל לגלות את התשוקה שלכם – את הדברים שחשובים לכם באמת״.

ברק אובמה

אם, כמו רבים אחרים, אתם מחפשים את ייעודכם בחיים – אולי עדיין אינכם בטוחים איזה מקצוע מתאים למה שחשוב לכם באמת – כדאי אולי שתשקלו את הממצאים מחמישה מחקרים עדכניים.

ראשית, יש הבדל בין תשוקה הרמונית לתשוקה אובססיבית. כבר ידוע וברור ממחקרים קודמים, כי אם תוכלו למצוא דרך מקצועית או יעד מקצועי שמדליק אתכם, יהיה לכם סיכוי רב יותר להצליח ולמצוא אושר בעבודה. אבל היזהרו – מאז פרסום המאמר החשוב של הפסיכולוג הקנדי רוברט וואלֶראנד (Vallerand) ועמיתיו, בשנת 2003, חוקרים מקפידים להבחין בין תשוקה הרמונית לאובססיבית. אם אתם חשים שהתשוקה או הייעוד שלכם יצאו משליטה, ושמצב הרוח שלכם והערכתם העצמית תלויים בהם, סימן שמדובר באובססיה, ותשוקות מסוג זה, שהן אמנם ממריצות, נקשרו להשלכות שליליות כמו שחיקה וחרדה. לעומת זאת, אם אתם חשים שאתם שולטים בתשוקה שלכם, והיא משקפת איכויות שאתם אוהבים בעצמכם ומשלימה פעילויות חשובות אחרות בחייכם, אז מדובר בתשוקה הרמונית, והיא מקושרת להשלכות חיוביות כמו חיוניות, ביצועים טובים יותר בעבודה, זרימה ומצבי רוח חיוביים.

ייעוד שאינו מוגשם הוא גרוע יותר מהיעדר ייעוד. אם כבר יש לכם שאיפה בוערת או מטרה, אל תניחו לה לגווע

שנית, ייעוד שאינו מוגשם הוא גרוע יותר מהיעדר ייעוד. אם כבר יש לכם שאיפה בוערת או מטרה, אל תניחו לה לגווע. לפני שנים מספר, חוקרים באוניברסיטה של דרום פלורידה ערכו סקר בקרב מאות אנשים וחילקו אותם לשלוש קבוצות: מי שחשו שאין להם ייעוד בחיים, מי שחשו שהגשימו את ייעודם ומי שחשו שיש להם ייעוד אבל מעולם לא פעלו להגשמתו. הממצאים העידו בבירור על כך שהנבדקים שחשו שיש להם ייעוד אך לא הגשימו אותו השיגו תוצאות גרועות בהרבה במונחים של עניין בעבודה, מחויבות לקריירה, סיפוק מהחיים, בריאות ולחץ. החוקרים אמרו כי הדבר משנה את האופן שבו חשבו על היתרונות שבמציאת ייעוד בחיים. הם הסיקו כי ״מציאת ייעוד בחיים מועילה רק אם הייעוד הזה מוגשם, אבל היא עלולה להזיק כשהייעוד אינו מוגשם, בהשוואה לתחושה של היעדר כל ייעוד״.

הממצא השלישי שיש לזכור הוא כי ללא תשוקה, מאמצים והתמדה הם בגדר עבודה קשה ותו לא. הרעיון שמאמצים והתמדה חיוניים להצלחה מקצועית קודם על ידי הפסיכולוגית אנג׳לה דאקוורת׳ מאוניברסיטת פנסילבניה, שטענה כי אנשים מצליחים ו״משקיענים״ מאוד מפגינים יכולת התמדה מרשימה. ״להיות משקיענים,״ כתבה דאקוורת׳ בספרה על הנושא שראה אור ב-2016, ״פירושו ליפול שבע פעמים ולקום שוב, בפעם השמינית״. מחקרים רבים אמנם מראים כי אנשים מצפוניים יותר – בעלי משמעת עצמית וחרוצים – מקושרים להצלחה רבה יותר בקריירה. אבל האם זו המשמעות היחידה של השקעת מאמצים בלתי פוסקת? דאקוורת׳ הדגישה תמיד כי ישנו מרכיב חיוני נוסף, המחזיר אותנו אל התשוקה – לצד ההתמדה העיקשת, היא אומרת כי משקיענים הם גם אנשים בעלי ״אכפתיות מוחלטת״ (דרך אחרת לומר לתאר תשוקה או ייעוד).

מטפס, סלע

מאמץ בדרך לכיבוש המטרה. תצלום: פטריק הנדרי

התמדה ללא הגשמת תשוקה אינה יותר מעבודת פרך, אבל התמדה משולבת בהגשמת תשוקה דוחפת אנשים קדימה

אולם על פי מאמר שפורסם בשנה שעברה, האופן שבו נהגו למדוד משקיענות לא כלל תשוקה (או ליתר דיוק, ״הגשמת תשוקה״) – וג׳ון ג׳קימוביץ׳ (Jon Jachimowicz) מבית הספר למנהל עסקים של אוניברסיטת קולומביה בניו יורק ועמיתיו סבורים כי הדבר עשוי להסביר מדוע המחקר בנושא הניב תוצאות שאינן עקביות (דבר שהוביל לטענות כי מדובר במושג מיותר, שאינו אלא דרך חדשה להצגת מצפוניות). הצוות של ג׳קימוביץ גילה כי כשמדדו ישירות את הגשמת התשוקה (כמה אנשים מרגישים שיש להם תשוקה מספקת לעבודה שלהם) ושילבו זאת במדידה של התמדה (עניין מתמשך ויכולת מתמשכת להתגבר על מכשולים), אז שילוב שני הגורמים אכן ניבא ביצועים טובים יותר בקרב עובדים בחברות טכנולוגיות ותלמידים באוניברסיטאות. ״מן הממצאים שלנו עולה כי התמדה ללא הגשמת תשוקה אינה יותר מעבודת פרך, אבל התמדה משולבת בהגשמת תשוקה דוחפת אנשים קדימה״, הם אמרו.

ממצא נוסף קובע כי כשאתם משקיעים די מאמץ, אתם עשויים לגלות כי העבודה שלכם הופכת לתשוקה שלכם. קל מאוד לקרוא על מציאת תשוקה או ייעוד בחיים, אבל אם אין לכם כאלה, איפה תמצאו אותם? דאקוורת׳ אומרת כי זו טעות לחשוב שאלה עשויים להופיע בחייכם ברגע של התגלות, או פשוט להתברר לכם במהלך הרהור רגוע. לדבריה, יש לבחון פעילויות ומטרות שונות, ולהיחשף לאתגרים וצרכים שונים בחברה. אם עדיין לא תמצאו דבר, אז אולי כדאי לשעות לעצתם של אחרים, הטוענים כי לא בכל מקרה האנרגיה והנחישות נובעות ממציאת התשוקה שלכם – ולעתים הדבר עשוי להיות הפוך, כלומר אם תשקיעו די אנרגיה בעבודה, התשוקה תגיע בעקבותיה. חשבו, למשל, על סקר מחזורי שנערך במהלך שמונה שבועות בקרב יזמים בגרמניה ופורסם בשנת 2014 – אשר ממנו עולה דפוס ברור: התשוקה שלהם למיזמים השונים שהקימו גדלה מדי שבוע, אחרי שהשקיעו מאמצים נוספים. מחקר שנערך בעקבות מחקר זה אישש את הטענה, ועולה ממנו כי האפקט הממריץ של השקעת מאמצים מתרחש כשמדובר בפרויקט שנבחר מרצון וכשישנה תחושה של התקדמות. ״תשוקתם של יזמים גדלה כשהם מתקדמים משמעותית במיזם שלהם וכשהם משקיעים מאמצים מרצונם החופשי״, אמרו החוקרים.

לבסוף, אם נדמה לכם שהתשוקה מקורה בכך שאתם מבצעים עבודה שאתם נהנים ממנה, אתם עתידים להתאכזב. שאלו את עצמכם מאיפה נדמה לכם שנובעת התשוקה. במאמר (שטרם פורסם בכתב עת אבל הוצג במאגר המאמרים PsyArXiv), ג׳קימוביץ וצוותו מבחינים בין אנשים שמאמינים כי התשוקה נובעת מכך שהם עוסקים במה שהם נהנים ממנו (כפי שלדבריהם הטיבה לנסח אופרה וינפרי בנאום משנת 2008 שבו אמרה כי תשוקות ״פורחות כשאנחנו עושים את מה שאנחנו אוהבים״), לבין מי שרואים את תשוקתם צומחת מתוך עשייה של מה שהם מאמינים בו או מייחסים לו ערך בחיים (כפי שמשתקף בדבריו של נשיא מקסיקו לשעבר פליפה קלדרון, שבנאום משנת 2011 אמר ״אתם חייבים לקבל בתשוקה את הדברים שבהם אתם מאמינים ואשר למענכם אתם נלחמים״).

החוקרים גילו כי אנשים שמאמינים כי התשוקה נובעת מעבודה מהנה, נוטים פחות לחוש שמצאו את תשוקתם (ונוטים יותר לרצות לעזוב את עבודתם) בהשוואה למי שמאמינים כי התשוקה נובעת מעשייה של מה שנראה לכם חשוב. אולי משום שיש איזו שטחיות וארעיות בעבודה לשם הנאה בלבד – ומה שמהנה אותנו חודש או שנה, עלול לא להיות מהנה לאורך זמן – ואילו עבודה לקראת מה שחשוב לנו הוא יעד על-זמני, שעשוי בהחלט לספק אותנו ללא מגבלת זמן. החוקרים אומרים כי תוצאות המחקר מראות כי ״מידת הגשמת התשוקה של יחידים בעבודה קשורה אולי פחות למה שהם עושים בפועל, ויותר לאמונה שלהם בנוגע לאופן שבו יש להגשים את התשוקה הזו״.

כריסטיאן ג׳ארט (Christian Jarrett) הוא עורך בכיר ב-Aeon ובימים אלה עסוק בהקמתו של האתר Psyche, שיוקדש לדיונים בשאלות מהותיות על חיינו בגישה רב תחומית. בהכשרתו הוא חוקר מוח, ומאמריו הופיעו בין השאר ב-Wired, BBC Future וניו יורק מגזין. בין ספרי: The Rough Guide to Psychology (2011)   ו-Great Myths of the Brain (2014). בשנת 2021 יראה אור ספרו העוסק בשינוי אישיות.

AEON Magazine. Published on Alaxon by special permission. For more articles by AEON, follow us on Twitter.

תורגם במיוחד לאלכסון על ידי דפנה לוי

תמונה ראשית: גולש בין תשוקה ומאמץ. תצלום: מייק ליבאד, unsplash.com

Photo by Mike Levad on Unsplash

מחשבה זו התפרסמה באלכסון ב על־ידי כריסטיאן ג׳ארט, AEON.

תגובות פייסבוק