איך סקס עושה אותנו חכמים

מחקר חדש טוען כי פעילות מינית יכולה להוביל ליצירת תאי מוח חדשים. לשמור עליהם זה כבר סיפור אחר
X זמן קריאה משוער: 3 דקות

אפשר לשכוח ממדיטציה מודעת, תוכנות לתרגול זיכרון העבודה ונגינה בכלי מוזיקלי – כולן שיטות שמדענים הוכיחו לאחרונה שמגבירות את רמת האינטליגנציה. ייתכן שהתשובה פשוטה יותר – מסתבר שסקס יכול לעשות אותנו חכמים יותר.

חוקרים ממרילנד ודרום קוריאה גילו לאחרונה שפעילות מינית בעכברים ועכברושים משפרת את הביצועים המנטאליים ומאיצה את תהליך הנוירוג'נסיס (היווצרותם של תאי עצב חדשים) בהיפוקמפוס, שבו נוצרים זיכרונות ארוכי טווח.

קבוצת חוקרים מאוניברסיטת מרילנד דיווחה באפריל כי סימנים לביצועים קוגניטיביים ותפקוד היפוקמפוס משופרים נצפו אצל עכברושים בגיל המעבר שהניחו להם לעשות סקס. בנובמבר, קבוצת חוקרים מאוניברסיטת קונקוק בסיאול הגיעה למסקנה שפעילות מוחית סותרת את ההשפעות השליליות על הזיכרון שיש למתח כרוני בעכברים. "אינטראקציה מינית עשויה להועיל," כתבו החוקרים, "כדי להגן על הנוירוג'נסיס בהיפוקמפוס אצל בוגרים ועל תפקוד זיכרון הזיהוי (recognition memory) כנגד ההשפעות המדכאות של מתח כרוני."

אם כך, נראה שאכן יש בעובדות המדעיות תימוכין כלשהם לטענה שאפשר ליצור תאי מוח באמצעות סקס. אבל דיון אחר נסב על השאלה אם לסקס מזויף – פורנוגרפיה – יכולה להיות השפעה מזיקה. מדעני מוח מאוניברסיטת טקסס טענו לא מזמן כי צפייה מוגזמת בפורנו, כמו התמכרויות אחרות, עלולה להוביל לשינויים "אנטומיים ופתולוגיים" קבועים במוח. חוקרים מאוניברסיטת קליפורניה, לוס אנג'לס, מיהרו לערער על הטענה הזו. לדבריהם, הטקסנים הציגו "מעט ראיות משכנעות, אם בכלל, שיכולות לתמוך בהשקפתם. במקום זאת, הם לוקחים לעצמם חירות מוגזמת ומשתמשים בפרשנויות מטעות של מחקר מדע המוח כדי לטעון כי צריכה מוגזמת של פורנוגרפיה יכולה לגרום לנזק מוחי."

בין אם "התמכרות" לפורנו משפיעה על המוח ובין אם לא, אפילו חשיפה קצרצרה לדימויים פורנוגרפיים משפיעה על זיכרון העבודה שלנו, כלומר על היכולת לשים לב לאובייקטים מרובים ולתמרן ביניהם. מחקר שפורסם באוקטובר האחרון ב-Journal of Sex Research בחן את זיכרון העבודה של 28 מבוגרים בריאים שהתבקשו לעקוב אחר גירויים ניטרליים, שליליים, חיוביים או פורנוגרפיים. "מן התוצאות עולה כי זיכרון העבודה הגרוע ביותר הודגם אצל אלה שנחשפו לדימויים פורנוגרפיים," אמר מתיאס ברנד, ראש המחלקה לפסיכולוגיה קוגניטיבית באוניברסיטת דיסבורג-אסן, גרמניה.

אחד המיתוסים לגבי סקס – או שזו רק בדיחה? – טוען ש"הרעלת טסטוסטרון" הופכת גברים צעירים לטיפשים. מחקר מ-2007 שהתפרסם בכתב העתNeuropsychologia מדד את רמת הטסטוסטרון ברוק של בנים לפני גיל ההתבגרות. בין הנבדקים היו כמה ילדים מחוננים, עם מנת משכל גבוהה מ-130, ילדים בעלי אינטליגנציה ממוצעת, ונבדקים הסובלים מפיגור – מנת משכל נמוכה מ-70. החוקרים הסיקו כי "אצל בנים בעלי אינטליגנציה ממוצעת, רמת הטסטוסטרון הייתה גבוהה משמעותית הן מהבנים המאותגרים מנטלית והן במחוננים, ואילו לא נצפה הבדל משמעותי בין שתי הקבוצות האחרונות."

אבל גם אם סקס יכול להפוך אנשים לחכמים יותר, ההפך אינו נכון: אנשים חכמים יותר לא עושים יותר סקס. למעשה, בני נוער חכמים מתחילים את הפעילות המינית שלהם מאוחר יותר. מחקר מ-2012 שנערך על-ידי חוקרים מאוניברסיטת פנסילבניה מצא כי לבני נוער בעלי זיכרון עבודה מעל לממוצע יש סיכוי נמוך יותר להתחיל בפעילות מינית בגיל ההתבגרות המוקדם. חלק מהחוקרים ייחסו את העובדה הזו ל"כשירות" כללית גבוהה יותר אצל בני נוער חכמים.

אולם מחקר מ-2010 מצא כי הן בני נוער בקצה העליון של התפלגות האינטליגנציה והן בקצה התחתון שלה יש סיכוי נמוך יותר לעשות סקס. מנגד, ייתכן שאינטליגנציה כלל אינה העניין - מחקר שנערך על 536 זוגות תאומים בני אותו מין טען לאחרונה כי הקשר הוא למעשה בין הישגים בבית הספר, ולא רמת המשכל עצמה, והגיל שבו התרחשה ההתנסות המינית הראשונה.

גם בזקנה, היכולות הקוגניטיביות שלנו משפיעות על הסיכויים שלנו במיטה. מחקר שפורסם בחודש שעבר מצא כי לקשישים עם הפרעה קוגניטיבית קלה (MCI), שיכולה להיות סימן מקדים לאלצהיימר, היה בערך חצי מהסיכוי לעסוק בפעילות מינית לאחרונה, בהשוואה לבני גילם הבריאים מבחינה קוגניטיבית. – 32.5% אחוזים מהסובלים מההפרעה קיימו יחסי מין לאחרונה, בהשוואה ל-62.3%.

אבל ייתכן שהחלום להפוך לחכמים יותר באמצעות סקס אינו אלא פנטזיה. טרייסי ג'. שורס, פסיכולוגית במרכז למחקר משותף במדעי המוח, באוניברסיטת ראטגרס, דיווחה כי פעילויות רבות אמנם יכולות להגביר את קצב ההיווצרות של תאי מוח חדשים, אך רק למידה מאומצת ומוצלחת מגבירה את רמת ההישרדות שלהם.

בכנס בנושא "מגבירי קוגניציה" שנערך במסגרת החברה למדעי המוח ב-2012, היא אמרה: "אפשר ליצור תאים חדשים באמצעות פעילות גופנית, פרוזאק וסקס. אם אתם עוסקים ב"אימון מוח", תשמרו יותר תאים ממה שייצרתם. אם תעשו את שניהם, תיהנו משני העולמות – תייצרו יותר תאים ותשמרו אותם."

מחשבה זו התפרסמה באלכסון ב על־ידי דן הארלי, Atlantic.

תגובות פייסבוק