מחקר חדש: אוכל אכן מזיק לבריאות

אפריל הוא אכן האכזר שבירחים. בראשית החודש שעבר -- בדיוק לפני המנגלים של יום העצמאות -- פורסם בניו יורק טיימס מחקר חדש אשר ביקש לשפוך אור על הנזק הנגרם לחולי לב מאכילת בשר אדום. המדגם כלל 6 (במלים: שישה) נבחנים, אשר אכלו בתנאי מעבדה סטייקים עסיסיים בשעת בוקר מוקדמת. אחד מהם היה צמחוני אשר לא אכל בשר אדום מזה זמן. החוקרים, מהמרכז הרפואי קליבלנד קליניק באוהיו, ביקשו לבדוק את השפעת האכילה על הרכב הדם של הנבחנים ביממה שאחרי ארוחת הבוקר החריגה.

השערת החוקרים היתה ששומן רווי וכולסטרול אינם הגורמים הראשיים בהתפרצות של מחלות לב. וראה איזה פלא, ההשערה שלהם הוכחה בזכות המחקר: הם מצאו את האשם האמיתי, חומצה אמינית בשם קרניטין המצויה בבשר אדום, ואשר פירוקה על ידי חיידקים במעיים מאיצה יצור של כימיקל נוסף המסכן את תפקוד הלב, חומצת טרימתילמין-אן, TMAO. חומצת TMAO מזיקה ללב בין השאר על ידי יצור גבוה של כולסטרול רע.

החוקרים חזרו על הניסוי בתנאים מצומצמים יותר עם 51 (במלים: חמישים ואחד) נבחנים, אשר קיבלו כדור סינתטי המחקה סטייק סינטה בינוני. התוצאות היו דומות לניסוי המקורי, ומכאן עד לעמודי הבריאות של מאות עיתונים בעולם היתה הדרך קצרה.

חלפו רק שבועיים, ומחקר נוסף הצביע על האפשרות שהקשר בין סיבה לתוצאה אולי מורכב משחשבנו: חומצת TMAO נוצרת באופן סיטואני בגוף גם ואולי בעיקר כאשר הקיבה סופגת לציטין, החומר העיקרי ממנו עשוי חלמון הביצה. "גם הביצים מזיקות ללב", זעק הניו יורק טיימס, אולם באותיות הקטנות של המחקר, שנערך גם הוא בקליבלנד, הוסבר שאצל הנבחנים אשר היו בטיפול אנטיביוטי לא נרשמה עלייה בחומצה המזיקה, מה שמעלה את הסברה שהאשם האמיתי אינו הלציטין -- ואולי גם לא הקרניטין -- אלא בקטריה כלשהי במעיים אשר הושמדה בזכות האנטיביוטיקה.

אפשר היה להמליץ להימנע גם מאכילת ביצים וגם מאכילת בשר אדום, אלמלא המחקר השני הדגים שהקשר בין הלציטין והקרניטין לבקטריות במעיים שלנו נוצר בתיווכו של חומר אורגני בשם כולין. טבעוניים גמורים בדרך כלל מקבלים תוספי מזון ויטמיניים הכוללים הרבה כולין,  וכשלעצמו כולין מצוי בשפע בחסה, בבוטנים, בגרעיני חמניה ובעיקר בפולי סויה. לו היינו קופצים למסקנות, יכולנו לקבוע שעל סמך המחקר, טבעוניים חשופים לכל הסכנות של אכילת בשר וביצים ממילא, ואולי אף יותר מאנשים החשופים לכולין במידה פחותה.

 אבל החיים במעבדה אינם כה פשוטים, ולכן הנה מתפרסם מחקר נוסף, שלישי בתוך חודש, והוא בכלל טוען שקרניטין דווקא מצויין לבריאות. המחקר בדק 16 ניסויים קליניים שנערכו על פציינטים אחרי התקף לב. אלה חולקו לשתי קבוצות, קבוצה שחבריה קיבלו תוספת יומית של קרניטין וקבוצת ביקורת שבה הנבחנים קיבלו פלצבו. הסיכוי למות אחרי ההתקף היה גבוה יותר בקבוצה השנייה, אלה שלא קיבלו קרניטין.

שני החוקרים התעמתו אתמול בתכתובת מייל שפורסמה באתר המקצועי Med-Page ותקפו זה את המתודולוגיה של זה.  החוקר התומך בקרניטין הסביר שהוא בדק בני אדם אשר אכן חולי לב, ולא רק עכברי מעבדה. החוקר האנטי-קרניטין השיב שעמיתו לא עסק במחקר ישיר אלא בבדיקת מחקרים של אחרים, וש"מטה-ניתוח של תוצאות בדרך כלל מייצר ממצאים סטטיסטיים אשר אינם עומדים בבדיקה מחקרית אמיתית".

 יש לנו מאות יצורים שונים ומשונים במעיים, ואת רובם אי אפשר לגדל בתנאי מעבדה. זו הסיבה שבגללה אי אפשר לסתור בקלות תזות בריאותיות הפורצות חדשות לבקרים בדבר השפעותיהם של חלקיקים אלה או אחרים במזון, מה גם שהמדגמים של המחקרים החדשים בדרך כלל קטנים עד כדי אי נוחות. ריבוי המחקרים הסותרים בתחום החשוב הזה יוצר בלבול אצל הקוראים, אולם בלבול זה רק משקף את מצב ידיעותינו.

אין ספק שאכילה תכופה של בשר אדום וביצים מזיקה לבריאות, אבל כך גם אכילה תכופה של דברים רבים אחרים. בכלל, החיים אינם דבר בריא כשחוקרים אותם יותר מדי, או כפי שהסביר זאת מרק טוויין: "מי שקורא יותר מדי ספרים על בריאות עלול למות משגיאת הגהה".  

מקורות:
הארץ: מחקר מגלה כיצד בשר אדום גורם לעלייה בסיכון למחלות לב
ניו יורק טיימס: מחקר נוסף טוען שגם ביצים מכילות את הגורם למחלות לב
המחקר המקורי על השפעת הקרניטין
המחקר על הקרנטין הסותר את המחקר הראשון
הדמיון בין יצור הבקטריות במעיים בעת אכילת בשר אדום ובעת אכילת דגנים
מחשבה זו התפרסמה באלכסון ב


תגובות פייסבוק

3 תגובות על מחקר חדש: אוכל אכן מזיק לבריאות

אין ספק שהאמת קשה אם לא בלתי אפשרית להשגה, אבל אני נוטה לא להסכים עם המסקנה שאליה נראה לי שאתה חותר בין השורות: לנהוג כבת יענה ולטמון ראשך בחול.
אני מעדיף לנקוט בגישה אחרת, לאמץ את המחקרים המדעים היותר מקובלים ולעדכן את תפיסתי עם התקדמות המדע.

ואגב, בתור טבעוני, אני מוכרח לציין שהתוסף היחיד שאני לוקח זה B12... לו הייתי חי במדינה קרה כנראה שגם הייתי לוקח ויטמין D. אבל זה למיטב ידיעתי כל מה שהמדע המעודכן ממליץ לטבעונים לקחת, אם אתה יודע משהו אחר אשמח לשמוע.