בגובה העיניים, בדרך לפסגה

האם כריזמה היא ערובה להצלחה בחיים? באחד התחומים, נראה שהיא יתרון גדול
X זמן קריאה משוער: 3 דקות

דומה שכל מערכת בחירות מספקת לנו עדות נוספת לכך שהכריזמה של המועמדים מהווה מרכיב מהותי ומרכזי בתהליך קבלת ההחלטות של כולנו. במקרים רבים, גם אם מועמד מסוים הוא מוכשר, חכם ובעל חזון שרבים עשויים להסכים איתו, הוא פשוט לא יצליח לסחוף את ההמונים כמו יריב כריזמטי שיודע כיצד לעורר רגשות, להתחבר אליהם ולייצר חיבור אמיתי עם הקהל שלו.

חשוב להבין כי הכריזמה אינה משפיעה רק  על ההחלטות שמקבלות קבוצות מסוימות באוכלוסייה. ההשפעה שלה מוטמעת בכל אחת ואחד מאיתנו – גם בלי שנהיה מודעים לכך. מחקרים מראים שמנהיגים כריזמטיים משפיעים עלינו יותר ומשאירים חותם משמעותי הרבה יותר מאלו שלא התברכו בתכונה החשובה הזאת ואינם שוקדים על פיתוחה.

במחקר שפורסם בכתב העת המדעי The Leadership Quarterly נכתב כי מנהיגים כריזמטיים מצליחים במקרים רבים להשפיע על מכלול האמונות, התפישות והרגשות בארגונים שבהם הם פועלים, בצורה שלעיתים מתקבעת גם שנים אחרי עזיבתם. התכונה הזאת חשובה לא רק לפוליטיקאים או מנכ"לים של חברות ענק. היא חיונית כמעט בכל תחום ולכל אדם שרוצה להשפיע על חייהם של אחרים – כדי להתקדם בסולם הדרגות, לרכוש כבוד והערכה או אפילו לגדל ילדים מוצלחים.

כריזמה: הטוב, הרע והמכוער

כריזמה מעודדת נאמנות של אנשים כלפי אנשים כריזמטיים וכלפי הארגון, היא מטפחת מנהיגים מוכשרים ועוזרת לעורר השראה באחרים

לכריזמה, בייחוד זו של אנשים בעמדות השפעה, יש יתרונות רבים. היא מעודדת נאמנות של אנשים כלפי אנשים כריזמטיים וכלפי הארגון, היא מטפחת מנהיגים מוכשרים ועוזרת לעורר השראה באחרים. לאנשים כריזמטיים יהיה קל יותר לעודד אנשים סביבם להיות פרודוקטיביים, יצירתיים וחיוביים יותר – אם ירצו בכך. רובנו נאמין בקלות רבה יותר לדבריו של אדם כריזמטי – והדבר עשוי להיות מצוין כאשר אנחנו זקוקים לדחיפה של מוטיבציה או למילה טובה שתשפר את ההרגשה שלנו.

מנגד, כריזמה עלולה גם להיות מסוכנת. לאורך ההיסטוריה ראינו אינספור מקרים של מנהיגים שהשתמשו בכריזמה שלהם כדי לעשות מעשים איומים. אדם כריזמטי יכול לשכנע אחרים לעשות דברים שמשרתים את האינטרס האישי שלו ולא את טובת הכלל. מחקרים מצאו כי אנשים כריזמטיים נוטים לקבץ סביבם "יס-מנים", כלומר, אנשים שיעשו כל מה שיגידו להם, בלי להטיל בכך ספק, במקום אנשים מוכשרים בעלי דעות נחרצות, שדעתם אמנם עלולה לעורר חיכוכים אך גם לעודד התקדמות.

בנוסף, כאשר אדם כריזמטי נמצא בעמדת מפתח בארגון כלשהו, רבים מאמינים כי כשיעזוב, "הכול יתפרק". הדבר פוגע בביטחון הסובבים אותו, פגיעה אשר במקרים רבים כלל אינה מבוססת על עובדות.

כל אחד יכול להיות יותר כריזמטי?

מאחר שכריזמה היא ערובה משמעותית ביותר להצלחה האישית של האדם וגם להצלחת מערכות היחסים שלו, מה יכול לעשות מי שמאמין שהוא לא התברך בה? בניגוד לדעה המקובלת, כריזמה אינה תכונה מולדת ובהחלט אפשר לפתח אותה. הנה ארבע דוגמאות:

הקשבה: אחת התכונות הבולטות ביותר של מנהיגים כריזמטיים היא היכולת לגרום לאחרים להרגיש שהדעה שלהם חשובה, שיש מי שמקשיב להם וגם פועל בנושא. אנשים נוטים לחשוב שמנהיג כריזמטי צריך לדבר כמה שיותר, אך זו טעות. עליו קודם כל להבין את הצרכים של הסביבה, ולגרום לאחרים להבין שהוא זה שיכול לספק אותם, טוב יותר מכל אדם אחר.

שפת גוף: אנשים כריזמטיים יודעים, כמובן, לדבר בצורה רהוטה, ברורה ומלאת ביטחון, אך גם מבינים כיצד להשתמש בגוף שלהם כדי לסחוף אחרים. שפת גוף כריזמטית היא בהחלט דבר שאפשר ללמוד, לפתח וגם לשפר.

שילוב בין עוצמה ורוך: מומחים מדגישים כי באנשים כריזמטיים מתקיים סוג של דיסוננס – מצד אחד, הם מאוד מחוברים לרגש. הם יודעים כיצד לגלות אמפתיה לרגשות של אחרים, לשלהב אותם וליצור הזדהות ברמות העמוקות ביותר. מצד שני, הם בדרך כלל אינם מביעים רגשות בגלוי – ובוודאי לא בעוצמות גבוהות.

יהירות ושחצנות: עוד תפישה שגויה אומרת כי אנשים כריזמטיים צריכים להיות יהירים ושחצנים. בפועל, ההיפך הוא הנכון. אנשים שמזהים את התכונות האלו במנהיגים עלולים לגלות בוז כלפיהם ולהיאטם למסרים שלהם. לכן, חשוב לגלות צניעות ומודעות עצמית.

בסופו של דבר הכריזמה, על כלל יתרונותיה וחסרונותיה, היא אחד הכישורים החשובים ביותר שיש לפתח כדי להשיג הצלחה, אהדה והערכה חברתית. מנהיגים כמו בנימין נתניהו, דונלד טראמפ ובוריס ג'ונסון מצליחים לשלהב את ההמונים לאו דווקא, או לא רק, בגלל יכולותיהם המקצועיות בניהול מדינה, אלא בזכות מה שהם מקרינים החוצה. חשבו לרגע האם כל אחד מהם היה נבחר אילו היה לו קול שקט ומבט מצועף – ותבינו עד מה רב כוחה של הכריזמה.

ליאור ברקן הוא מנהל בית הספר הישראלי ל-NLP ויוצר המסלול לפיתוח כריזמה ושכנוע.  

תמונה ראשית: הגנרל דאגלס מק'ארתור (1951), תצלום: Universal History Archive, אימג'בנק / גטי ישראל

מחשבה זו התפרסמה באלכסון ב על־ידי ליאור ברקן.

תגובות פייסבוק

> הוספת תגובה

4 תגובות על בגובה העיניים, בדרך לפסגה

01
סמדר זאבי

בס"ד
כריזמה איננה תנאי סופי להצלחה, קיימים פרמטרים נוספים ובראשם יכולת רטוריקה של מנהיג. ככל שהמנהיג מבטא במלל, מכניס נשמה בשפת הגוף ובתיאור העובדות ומכוון מחשבתו להצלחה בלבד ועוד...כך מקבל רושם עצמתי מהצופים בו.

אם תצפו בנבחרי המפלגות בטלוויזיה ותשתיקו עצמת הקול תוכלו לראות כיצד לשפת הגוף ישנה השפעה, אך פרמטר זה אינו מספק כקטליזטור להצלחה ישנם עוד מרכיבים.