ההומור טוב לעוד כל מיני דברים

אמרו לנו שהצחוק טוב לבריאות, אבל האם הומור הוא כלי מועיל למערכת יחסים אינטימית טובה?
X זמן קריאה משוער: 4 דקות

חוש הומור הוא תכונה מושכת. יש שפע ראיות מתרבויות רבות המראות שכשאנחנו מצחיקים אנחנו נחשקים יותר כבני זוג, והתוצאות מובהקות במיוחד ביחס לגברים. אך לאחר תום שלב הפלירטוט הראשוני, כשאתם במערכת יחסים רומנטית, מה תפקידו של ההומור?

לזוגות שיוצאים ביחד, השימוש בהומור חיובי (למשל, כדי לעודד את בן הזוג לדייט) יכול לתרום תרומה חיובית לתחושת הסיפוק ממערכת היחסים. השימוש בהומור תוקפני, לעומת זאת (לגלוג והתגרות בבן הזוג) גורם לתוצאה הפוכה. הרגשות הללו יכולים להשתנות מיום ליום בהתאם  לשימוש שכל אחד מבני הזוג עושה בהומור.

במערכות יחסים ארוכות טווח, כמו נישואין, בני-זוג לרוב חולקים חוש הומור

במערכות יחסים ארוכות טווח, כמו נישואין, בני-זוג לרוב חולקים חוש הומור – אם כי קווי הדמיון בהומור אינם קשורים לרמה גבוהה יותר של סיפוק מהנישואין, וגם אינם מנבאים אריכות ימים לנישואין. יתכן שאין זה מפתיע שהמחקר שהגיע לממצא הזה גילה גם שזוגות שיש להם פחות ילדים צוחקים יותר, בהשוואה לזוגות עם מספר גדול יותר של ילדים.

במחקר אחר, שבו נבחנו 3000 זוגות נשואים מחמש מדינות, הן הגברים והן הנשים היו מאושרים בחברתו של בן זוג בעל חוש הומור, אך הסתבר שהתכונה הזו חשובה יותר לשביעות הרצון של הנשים מהנישואין מאשר לגברים. באורח מעניין, הן הגברים והן הנשים חשבו שהבעל מפגין הומור לעתים תכופות יותר. ללא קשר לכך, רוב מובהק של הזוגות הנשואים אומרים שלהומור יש השפעה חיובית על הנישואין שלהם.

פתרון קונפליקטים

אבל מה קורה כשהעניינים אינם מוצלחים במיוחד? הומור הוא כלי מצוין כדי לשבור את הקרח ולשמן חריקות במצבים חברתיים, אבל האם הוא יכול גם לסייע בפתרון קונפליקטים בחיי הנישואין? במחקר אחד, חוקרים התחקו אחר 60 זוגות של נשואים טריים כשאלה דנו בבעיות בנישואין שלהם. הם תיעדו באיזו מידהנעשה שימוש בהומור בשיחה. הזוגות גם מילאו שאלון המעריך את רמת המתח בחייהם. מה שהחוקרים גילו כשהם חזרו אל הזוגות כעבור שנה וחצי היה מפתיע למדי. בקרב זוגות שדיווחו על רמת מתח גבוהה, ככל שהבעל השתמש בהומור, כך גדל הסיכוי שהזוג ייפרד או יתגרש.

לעומת זאת, במחקר דומה שכלל 130 זוגות נשואים, כשהאישה השתמשה בהומור הדבר ניבא יציבות רבה יותר בנישואין על פני שש שנים, אך רק כשההומור גרם לירידה בקצב הלב של הבעל. במלים אחרות, אם ההומור מרגיע את הבעלים, הוא עשוי להועיל לנישואין.

עבור גברים, הומור עשוי לשמש הסחת דעת מהתמודדות עם בעיות במערכת היחסים

שני המחקרים הללו מראים את התפקיד השונה שיש להומור בקרב גברים ונשים. עבור גברים, הומור עשוי לשמש הסחת דעת מהתמודדות עם בעיות במערכת היחסים, אולי בניסיון להפחית את החרדה שלהם עצמם. נשים, לעומת זאת, עשויות להשתמש בהומור כדי ליצור אווירה נינוחה יותר שיכולה לסייע לפיוס.

לצחוק איתך, לא עליך

בשנים האחרונות, נעשו מחקרים רבים על נושאים הקשורים ב-gelotophobia (הפחד שיצחקו עליך), gelotophilia (ההנאה מכך שצוחקים עליך) ו-katagelasticism (ההנאה מלצחוק על אחרים). מחקר אחד שדגם 154 זוגות הטרוסקסואליים צעירים, שהיו ביחד בממוצע במשך שש שנים, בחן האם הנטיות הללו משפיעות על הסיפוק ממערכת היחסים. היינו מצפים שאדם שאוהב שיצחקו עליו הוא שידוך טוב לבן-זוג שאוהב לצחוק על אחרים, והחוקרים גילו שאכן זה כך, אם כי הקורלציה אינה חזקה במיוחד. בסך-הכול בני-זוג במערכות יחסים רומנטיות נטו להיות בעלי העדפות דומות – שניהם אהבו לצחוק על אחרים או שיצחקו עליהם, וברמות דומות.

כשנבחנה שביעות הרצון ממערכת היחסים, מי שזכו לציון גבוה ב-gelotophobia דיווחו על רמת שביעות הרצון הנמוכה ביותר ממערכת היחסים שלהם, והרגישו הכי פחות מושכים פיזית, פחות מסופקים מינית, וזאת בהשוואה למי שרמת ה-gelotophobia שלהם נמוכה. הממצא הגיוני, שכן מערכת יחסים אינטימית דורשת מאיתנו להיפתח ולהיות פגיעים יותר, מה שעלול להיות לא נוח לאדם שפוחד שישפטו אותו ויצחקו עליו.

ממצא מעניין הוא שעבור גברים, קשר עם בת-זוג בעלת gelotophobia מובהקת הפחית את רמת הסיפוק המיני שלהם במערכת היחסים, קרוב לוודאי כיוון שחוסר הביטחון העצמי של בת הזוג הפך אותה לפחות מושכת. לעומת זאת, נשים שאוהבות שיצחקו עליהן (בעלות gelotophilia מובהקת) נמשכו יותר לבן הזוג שלהן וחוו איתו רמה גבוהה יותר של סיפוק מיני. אפקט כזה לא התגלה בקרב הגברים. ממצא מעניין נוסף הוא שלא נמצאה התאמה בין ההנאה מלצחוק על אחרים ורמת הסיפוק במערכת היחסים.

הומור וסקס

נשים עם בני-זוג בעלי הומור גם יזמו מין לעתים קרובות יותר וקיימו יחסי מין בתדירות גבוהה יותר

מבחינה מעמיקה יותר של שאלת הסיפוק המיני, נראה שנשים נהנות מיתרון. נשים שיש להן בני-זוג בעלי חוש הומור נהנות מאורגזמות רבות יותר ובעלות עוצמה רבה יותר בהשוואה לנשים שיש להן בני-זוג מצחיקים פחות. נשים עם בני-זוג בעלי הומור גם יזמו מין לעתים קרובות יותר וקיימו יחסי מין בתדירות גבוהה יותר באופן כללי (ואכן, מסיבות טובות מאוד). אפקטים כאלו לא התגלו בקרב נשים שמייצרות הומור רב יותר (כלומר, שיש להן יכולת להעלות רעיונות מצחיקים בו במקום), אולי כיוון שכדי לספק את התשוקה המינית של גברים נדרש מאמץ קטן יותר.

התוצאה הזו עשויה להבהיר הבדלים במין בכל הקשור למנגנוני בחירה מינית, שכן עלויות ההתרבות הגבוהות יותר לנשים (הריון, הנקה וחלון התרבות קטן יותר) הופכות אותן לבררניות יותר לעומת גברים. לעומת זאת, יתכן שגברים בעלי חוש הומור טוב מאותתים שהם בעלי אינטליגנציה, יצירתיות, אישיות חמה וידידותיות – תכונות שיש להן חשיבות בכל מערכת יחסים, ובמיוחד במערכות רומנטיות, והן גם בעלות ערך רב יותר עבור נשים.

 

The Conversation

ד"ר גיל גרינגרוז הוא פסיכולוג אבולוציוני, המלמד באוניברסיטת Aberystwyth בוויילס. הוא בעל בלוג ב-Psychology Today.

תורגם במיוחד ל"אלכסון" על ידי אדם הררי

תמונה ראשית: קקטוס. תצלום: צ'רלס דלוביו, unsplash.com

Photo by Charles Deluvio ???????????????? on Unsplash

מחשבה זו התפרסמה באלכסון ב על־ידי גיל גרינגרוז.

תגובות פייסבוק