הרגש המסתורי מכולם

מהי התחושה החמימה, המצמררת, הנעימה הזאת המוכרת לנו כל כך? על אילו רגשות היא מעידה?
X זמן קריאה משוער: 6 דקות

יש רגשות שדומה שאנחנו מזהים ברגע שאנחנו חשים בהם – אתם יודעים כשאתם כועסים, מופתעים, מובכים או אחוזי קנאה. ואף על פי כן, סביר שאינכם מסוגלים לכנות בשם את אחד הרגשות הנהדרים ביותר בחיים (למעשה, אפילו הפסיכולוגים החלו לחקור אותו רק לאחרונה). הוא מסתתר לעיני כל: בלי שתדעו מה הרגשתם, בוודאי חוויתם את הרגש המסוים הזה במצבים שונים, כמו כששבתם להתאחד עם בני משפחה או אנשים אחרים שאתם אוהבים; במהלך תפילה ופולחן; בחתונה; כשהחזקתם בידיכם לראשונה את התינוק שזה-עתה נולד לכם; כשהקבוצה שלכם זכתה באליפות; או כשחתלתול טיפס אל חיקכם, ליקק את כף ידכם, התכרבל ונרדם בו במקום. יתכן שחשתם ברגש הזה כשצעדתם בהפגנה למען מטרה חברתית, או כשהשתתפתם במפגשים של קבוצת תמיכה.

האם בכיתם מאושר? האם נחנקתם מרוב שמחה? האם היה לכם עור אווז או צמרמורת של עונג?

וכעת, חשבו, היזכרו. האם באחת ההזדמנויות הללו הייתה בלבכם תחושה חמימה ונהדרת, תחושה מצמררת שכזאת? האם בכיתם מאושר? האם נחנקתם מרוב שמחה? האם היה לכם עור אווז או צמרמורת של עונג? האם הרגשתם התרוממות רוח כך שכמעט ריחפתם? אולי הנחתם כף יד על לבכם ואמרתם "הוווו!" אם הייתה לכם אחת התחושות הללו, ככל הנראה חשתם ברגש המסתורי הזה. מיד לאחר מכן, כנראה רציתם לחבק את כולם, להתקשר לסבא וסבתא שלהם כדי לומר להם כמה אתם אוהבים אותם.

על אף שאין מלה מדויקת בשפת היומיום לרגש הזה, מי שמבקשים להצמיד לו שם עשויים לכנות אותו (בתלות בהקשר): "להתרגש", "להרגיש שמשהו נגע בי", "גאוות יחידה", "פטריוטיות", "להרגיש שהרוח נגעה בי", "להרגיש חמימות" ועוד. וכשהרגש מתעורר בגלל זיכרון, אולי תכנו אותו "נוסטלגיה". אלא שאף אחד מהמונחים הללו אינו מבטא בדיוק את מהות הרגש הזה – והשימוש בכל אחד מהמונחים הללו יסתיר את העובדה שלמרות השמות הרבים, מדובר ברגש אחד ומיוחד. לכן, החלטנו לקבוע לו מונח מדעי, "קאמה מוטא" (kama muta), בהשאלה מסנסקריט, שם משמעותו הייתה "להיות נרגש מאהבה", והוא נכתב בכתב דֶּוַונַאגַּרִי הקדום והיפהפה, כך: काममूत.

כדור צמר, צמר

גם ואפילו משהו כזה. תצלום: Les Triconautes

אפשר לזהות "קאמה מוטא" באמצעות ששה מאפיינים המתרחשים בו זמנית:

  1. הרגש מתעורר על ידי התגברות פתאומית של שיתוף קהילתי, כלומר "אהבה" או אדיבות ורצון טוב פתאומיים
  2. הוא קצר (לרוב משכו פחות מדקה או שתיים, אם כי הוא יכול לחזור על עצמו באורח סדרתי ומהיר)
  3. הדבר גורם לתחושה טובה (אף כי היא עשויה להתרחש בקשר עם רגשות אחרים, שליליים);
  4. כשהרגש עז, לעתים קרובות הוא מלווה במכלול קבוע של תחושות גופניות: תחושה חמימה, מזמזמת במרכז החזה; עיניים לחות או דומעות; תחושה של מחנק (גוש בגרון); צמרמורות או עור אווז; ולעתים קרובות חיוך והנחת כף יד (או שתיים) על החזה, ולעתים קריאת "הוווו!"
  5. הרגש מניע התמסרות וחמלה במסגרת שיתוף קהילתי – מה שמוכר גם בשם "רגש רך ואוהב"
  6. בתלות בשפה ובהקשר, הרגש מתויג לעתים קרובות במונחים שהוזכרו לעיל

בשורה של ניסויים שבהם לקחו חלק יותר מ-10,000 משתתפים ב-19 מדינות וב-15 שפות, ניסויים שכללו תצפיות, ראיונות, בדיקות יומיות, אתנולוגיה השוואתית והיסטוריה השוואתית, הראינו שששת המאפיינים הללו נוטים לעתים קרובות להתקיים ביחד, בהקשרים הספציפיים שהזכרנו לעיל, וכן בהקשרים רבים נוספים שבהם ניצתת אהבה.

ערכנו מחקר באמצעות תצפיות בכנסיות, במסגדים, באולמות של מופעי שירה ובאתרי זיכרון, בתכניות של "אלכוהוליסטים אנונימיים" ובמסגרות סגורות לטיפול בהפרעות אכילה, במחלקות ליולדות ובקרב הורים חדשים. חקרנו מאות מקורות היסטוריים ומאות תיאורים אתנוגרפיים מתרבויות שונות ברחבי העולם.

אנחנו מרגישים קאמה מוטא כשאהבה חדשה פורצת (כמו בנשיקה ראשונה, או כשמישהו נוהג בכם בחמלה), או כשעולה בנו תחושה של שייכות, חיבור וזהות, למשל במהלך הפגנה או מצעד למען עניין מסוים

בכל מקום שבו הסתכלנו, באינספור הקשרים ותרבויות, מצאנו את אותה התבנית: קאמה מוטא וששת המאפיינים שלה מתעוררים בעקביות על ידי צפייה בסרטוני וידאו המראים התחברות פתאומית או התנהגות חומלת ואדיבה פתאומית, דבר המאשר שאכן מדובר ברגש אחד. כך, למשל, כשאנו מראים לנבדקים קטעי וידאו קצרים המציגים אהבה פתאומית הפורצת בין דמויות בדיוניות, הנבדקים נוטים להרגיש תחושות חמימות בלב, לעתים קרובות בליווי דמעות ועור אווז, בדיוק כפי שגילינו כשצפינו במשתתפים באירועים דתיים סופים או של הנוצרים פנטקוסטליים, כשהמאמין מרגיש לפתע אהבת-אל.

קאמה מוטא קשורה קשר הדוק לאהבה, אך אינה זהה לה. אהבה היא תחושה שמתמידה, בעוד שקאמה מוטא הוא הרגש הרגעי שמתרחש כשהאהבה ניצתת. כלומר, אנחנו מרגישים קאמה מוטא כשאהבה חדשה פורצת (כמו בנשיקה ראשונה, או כשמישהו נוהג בכם בחמלה), או כשאהבה קיימת הופכת פתאום לדבר בולט ושולט, או כשעולה בנו תחושה של שייכות, חיבור וזהות, למשל במהלך הפגנה או מצעד למען עניין מסוים. האהבה שנוצרת פתאום, או שמתעצמת פתאום, יכולה להיות רומנטית, אפלטונית או דתית. היא יכולה לערב אדם אחד, משפחה או קבוצה, או את כל כדור הארץ. היא יכולה להיות הוקרה על גילוי לא צפוי של חסד, או תחושה של חיבור ושייכות בתגובה לקבלת פנים חמה.

התחושה הזאת נמצאת סביבנו בכל מקום. פוסטים ברשתות החברתיות שגורמים לקאמה מוטא חזקה נוטים להפוך לוויראליים – למשל, חתלתולים וכלבלבים חמודים, וגם יחסי ידידות מיוחדים בין בעלי חיים. הפופולריות של סוגות ספרותיות מסוימות (במיוחד רומנים סנטימנטליים) וגם של סרטים (במיוחד קומדיות רומנטיות) נובעת, כך נדמה לנו, במידה רבה בשל הקאמה מוטא שהם מעוררים. קאמה מוטא היא לעתים קרובות הלוז של נאומים ושירה כמו בסונטות של שייקספיר ובהייקו של מטסואו באשו. סוגים רבים של מוזיקה מעוררים אותה בשפע של דרכים, וכך גם חוויות מסוימות של אחדות עם הטבע. נראה שמדובר ברגש אוניברסלי, המצוי בתרבויות שונות לאורך ההיסטוריה כולה.

מאסאי, מסאי, קניה, ריקוד

קאמה מוטא: ביחד, בהתעלות נפש, בצליל ובשירה. תצלום: פוואן שארמה.

נוהגים חברתיים רבים התפתחו בתרבות בזכות יכולתם לעורר את הרגש המושך והחזק הזה. ככל שצורת פולחן, סוג של מוזיקה או דרך סיפור מסוימת מעוררים קאמה מוטא, כן בני-אדם מרבים לבקש אותם, לספר עליהם לאחרים ולשחזר אותם. כשסרט של "פיקסאר", מנהג בטקס נישואין, קטע שירה או תצלום מעוררים קאמה מוטא, הם מתפשטים ברחבי העולם. מטיפים, נואמים, אנשי קריאייטיב בתחום השיווק וגם יועצים פוליטיים המסוגלים לייצר פניות שמיטיבות לעורר קאמה מוטא מצליחים יותר מעמיתיהם שאינם מסוגלים לכך. מנהגים דתיים המעוררים קאמה מוטא ככל הנראה מושכים מאמינים רבים יותר ומניעים את מי שחוו קאמה מוטא להפיץ את הבשורה לקהלים חדשים. קאמה מוטא מניעה את העולם.

אפילו גילוי קטן של חסד מעורר קאמה מוטא: מתנה שהושקעה בה מחשבה, חיבוק, הזמנה להצטרף לארוחה, ביקור לצד מיטת חולייך בבית החולים

כשבני-אדם מבודדים ופגיעים, מודרים ובמצוקה, קאמה מוטא יכולה לשוב ולחבר ביניהם. מטופלים שמרגישים קאמה מוטא עם הפסיכולוגים שלהם רוחשים להם אמון רב יותר ומגלים מחויבות רבה יותר לריפוי. נראה כי המוטיבציה של נשים שנמצאות בטיפול בגלל הפרעות אכילה להשתקם עולה כשהן מתחברות דרך קאמה מוטא. מכורים שחווים קאמה מוטא במפגשי תמיכה עשויים להיות מחויבים ביותר לגמילה. מהגרים שיש להם חוויות קאמה מוטא עם אנשים מהמדינה שאליה הם באו נוטים להרגיש רגש חזק יותר של שייכות והזדהות עם אנשי המקום החדש. אנשים שחווים קאמה מוטא עם מהגרים או עם להט"בים נוטים יותר לקבל אותם בזרועות פתוחות.

אפילו גילוי קטן של חסד מעורר קאמה מוטא: מתנה שהושקעה בה מחשבה, חיבוק, הזמנה להצטרף לארוחה, ביקור לצד מיטת חולייך בבית החולים. אנשים שסובלים מבדידות נוטים יותר לחלות וגם למות; לעומת זאת, קאמה מוטא מחברת, וככל הנראה מגבירה את תחושת הרווחה והבריאות.

אנו חוקרים את רגש הקאמה מוטא מזה שנים אחדות בלבד, וחידות רבות עדיין ממתינות לפתרון. עדיין איננו מכירים את הביוכימיה שביסוד הרגש וגם איננו יודעים אילו תהליכים נוירולוגיים מעורבים בזיהוי של התעצמויות פתאומיות של אהבה, או כיצד הללו מחוללות את התחושות ואת המאפיינים של הקאמה מוטא. אנחנו מתכננים מחקרים רבים נוספים בהקשרים מגוונים, מפסיכותרפיה ומתן צדקה ועד למסירות לטקסים דתיים. אתם מוזמנים להצטרף אלינו למסע הגילוי על ידי מעקב אחר המחקרים החדשים ביותר על קאמה מוטא באתר האינטרנט של המעבדה שלנו.

 

אלן פיסקה (Fiske) הוא פרופסור לאנתרופולוגיה פסיכולוגית באוניברסיטת קליפורניה בלוס אנג'לס (UCLA). ספרו האחרון עד כה הוא Kama Muta: Discovering the Connecting Emotion משנת 2019

AEON Magazine. Published on Alaxon by special permission. For more articles by AEON, follow us on Twitter.

תורגם במיוחד לאלכסון על ידי אדם הררי

תמונה ראשית: חתלתול. תצלום: קוטה פוארטו, unsplash.com

מחשבה זו התפרסמה באלכסון ב על־ידי אלן פיסקה, AEON.

תגובות פייסבוק

תגובה אחת על הרגש המסתורי מכולם