זה מדעי: כיצד לנצח בפוקר

האם זה משחק של מזל? שואל צעיר ממושקף את השחקן ו"ס פילדס בקומדיה מ-1930, ופילדס משיב בלי לעפעף: "לא בדרך שבה אני משחק".

השיטה לנצח במשחק הפוקר נחשבה במהלך המאה ה-20 כאמנות בעלת מימד פיסי מובהק: או שהשחקן המנצח הוא רמאי, או שהוא יודע לקרוא תווי-פנים או תנועות לא רצוניות של יריביו, ולכן מנחש מתי יש להם קלפים חזקים, ומתי הם רק מנסים לטעון שיש להם קלפים חזקים.

אבל המעבר ההמוני למשחק וירטואלי שינה לגמרי את אופי המשחק ואת הכישורים של המנצחים בו. ראשית, הוא הביא להרמוניזציה בין הגירסאות השונות, והסטנדרט שנקבע הוא הטקסאני, No-limit hold'em poker . בגירסה הזאת, הנהוגה מאז ומעולם בלאס-וגאס אך השונה משמעותית מהפוקר בין חברים כפי ששיחקו אותו בארה"ב, באירופה וגם בישראל, כל שחקן מקבל בחלוקה הראשונה רק שני קלפים, וצריך להלים את החמישיה החלומית שלו מקלפים הגלויים לעיני כל במרכז השולחן.

ה"וול סטריט ג'ורנל" מנתח בגיליון סוף השבוע שלו את הסיכויים של המשחק החדש, ומצביע בין השאר על העלייה החדה בחשיבות של הבנת תבנית המשחק של היריב. לא עוד ניתוח חד-עין של טיקים עצבניים, עוויתות פנים, תנועות של שקרנים ושאר יסודות של קריאת שפת הגוף של השחקנים. הפוקר עובר למתמטיקה, ולמען הדיוק מפסיכולוגיה התנהגותית לפסיכולוגיה מתורת המשחקים.

הבדל נוסף הוא ירידת קרנו של המשחק המיתולוגי, רגע שבו במהלך הטורניר שחקן מסוים הצליח לגבש חמישיה שכולם ידברו עליה: רוייאל פלאש, רביעיית אסים, כל אלה הם חשובים אבל לא מביאים באמת לרווח גבוה. הצלחתו של השחקן תלויה דווקא ביכולתו להפיק את המירב מקלפים בינוניים בהחלט.

ניקח כדוגמה מצב נפוץ שבו אתם מקבלים זוג שביעיות, ולשחקן היריב יש זוג שישיות. בחלוקות הנוספות של קלפים לא השתפר מצבכם, ואתם צריכים אם כן להמר על זוג שביעיות. לפי תורת ההסתברות, ב-81% מהמקרים שחקן עם זוג שביעיות ינצח שחקן עם זוג שישיות. אבל כאן נכנס החישוב של התבניות לפעולה. כיצד עליכם לפרש את התעקשותו של היריב להעלות שוב ושוב את ההימור: אולי יש לו קלפים מאוד טובים? אולי הוא מבלף? לו הייתם מקדישים זמן במהלך הסיבובים הקודמים לנתח את התנהגותו של היריב על-פי תבניות, הייתם יודעים לפרש זאת.

בדוגמה שמביא התאורטיקן הגדול של המשחק, פיל גלפונד, אתם כמובן לא יודעים שליריב יש זוג שישיות, ועלולים להניח שיש לו, נניח, זוג תשיעיות. שחקן עם זוג שביעיות מנצח שחקן עם זוג תשיעיות רק ב-21% מהמקרים, ואין לכם מושג באיזו קבוצה סטטיסטית אתם כרגע נמצאים. לפיכך אתם אמורים לשחק בדיוק על-פי המתמטיקה, ולא לחשב את סיכוייכם מול קלפים מסוימים של היריב, אלא מול כל הקומבינציות האפשריות: במצב זה של חוסר ודאות, שחקן עם זוג שביעיות ינצח במשחק רק ב-27% מהמקרים.

אז איפה הכיף? כמובן, בניתוח של התבנית ההתנהגותית של היריב, ובעיקר ביכולתכם להסתיר את התבנית ההתנהגותית שלכם. במקרה זה, למשל, הסיכוי שלכם לנצח גבוה בהרבה אם רק בסיבוב הקודם חדלתם לעלות בהימור אפילו שהיה לכם שלישיית אסים. השחקן היריב יקטלג אתכם, בין אם במודע ובין אם לאו, כשחקן זהיר שאינו עולה בהימור בלי סיבות ממש חזקות.

עכשיו, כל שנותר לכם הוא לנשום עמוק ולעלות בהימור בביטחון ובפנים שמחות, ששים אלי-קרב, דווקא עם זוג השביעיות שלהם. יתכן בהחלט שהשחקן היריב קיבל עוד 6 בחלוקות הנוספות, ואתם משחקים עם זוג שביעיות מול שחקן עם שלישייה. אבל הוא לא יודע יותר משאתם יודעים, ולרוב יעדיף לצאת מההימור מוקדם מול הנחישות שלכם. הסיכוי של ניצחון עם רקורד של תרמית תבניות התנהגותיות מול יריב עולה בחדות ל-79%, בלי קשר לקלפים מכיוון שאיש לא יזכה לראות את הקלפים. יותר מאשר אי פעם בעבר, פוקר אינו מיועד לבעלי לב חלש.

מקורות:הכתבה ב"וול סטריט ג'ורנל"הבלוג של פיל גלפונד

התנ"ך של שחקני הפוקר החדשים: The Invisible Gorilla: How Our Intuitions Deceive Us

עמוד הפוקר של החוג למתמטיקה באוניברסיטת אלבמה

מחשבה זו התפרסמה באלכסון ב

תגובות פייסבוק

> הוספת תגובה

5 תגובות על זה מדעי: כיצד לנצח בפוקר

01
תומר

הטיפ האולטימטיבי לפוקר (במיוחד וירטואלי) הוא מאד פשוט:
לספר סיפור ולמכור אותו.
ביד מסוימת הסיפור יכול להיות: "יש לי שני אסים", ולאורך ידיים רבות אפשר לספר: "אני שחקן זהיר שמעלה רק כשיש לו יד חזקה".
יהיה הסיפור אשר יהיה, חייבים להתמיד בסיפור על מנת שהיריב יאמין שהוא יודע בדיוק מי אתם. וכשהגעתם למצב הזה, הצלחתם לנטרל חלק משמעותי מאי הוודאות כי עכשיו אתם יודעים איך היריב יגיב לפעולות שלכם.