חלומות לפי הזמנה

הרבה תרבויות עתיקות ומסורתיות ידעו זאת, וכעת המדע מאשר וגם מסביר איך: אנחנו יכולים לשלוט בחלומות שלנו, וזה חשוב ומועיל
X זמן קריאה משוער: 5 דקות

בבודהיזם הטיבטי, טכניקות טנטריות קבוצתיות הידועות בשם milam מבקשות לחשוף את הטבע האשלייתי של החיים במצב הערות, על ידי כך שהעוסקים בהן יבצעו יוגה בעודם חולמים. מדובר בגרסה טקסית של אחת היכולות המסתוריות ביותר של השכל האנושי: לדעת שאנו חולמים, על אף שאנחנו רדומים, מצב המוכר בשם "חלימה מודעת".

חלימה מודעת, כלומר מוּדעוּת לחלום, שונה משליטה בו, כלומר ממצב שבו יש לנו היכולת לשלוט בפרמטרים של החוויה, כמו למשל היכולת לזמן חפצים או אנשים, להיות בעלי כוחות-על ולעוף לעולמות פנטסטיים. אך יש קשר הדוק בין השתיים, ומסורות רוחניות עתיקות רבות מלמדות שחלומות יכולים להיענות לנו, עם הזמן והאימון.

כיצד?

כחוקר בתחום הפסיכולוגיה, ניגשתי לשאלה הזאת באופן מדעי. למרות ההיסטוריה הארוכה של חלימה מודעת בחברות אנושיות, רק בשנת 1975 הצליחו חוקרים בדרך מחוכמת לוודא אמפירית שהתופעה אכן קיימת. הצעד הראשון היה ההבנה ששרירי העיניים אינם משותקים בזמן השינה, בניגוד ליתר הגוף. בהשראת העבודה של סיליה גרין (Celia Green), המרפא בהיפנוזה הבריטי קית' הרן (Keith Hearne) העלה את האפשרות שהדבר עשוי לאפשר למי שחולמים חלימה מודעת לתקשר עם העולם החיצון. הוא ביקש מחולם מודע מנוסה לבלות לילות אחדים במעבדת שינה, והורה לו להניע את עיניו בזריזות משמאל לימין על פי סימנים שהוסכם עליהם מראש, כשהוא הוא ייכנס למצב של חלימה מודעת. המתנדב הצליח במשימה, ולהרן התאפשר לתעד את התנועות, שתאמו את שלב השינה המכונה REM, השלב שבו העיניים נעות במהירות. מחקרים רבים שנערכו לאחר מכן שחזרו את הממצאים הללו.

יחד עם זאת, בידוד והגדרה של שיטות אמינות לגרימה של חלומות מודעים התגלה כעניין קשה. על אף שמאז שנות ה-70 של המאה הקודמת נערכו כ-40 מחקרים בנושא, רובם דיווחו על הצלחה מועטה בלבד – ברוב המחקרים, בין 3 ו-13 אחוז מהניסיונות אכן הניבו חלימה מודעת. אך כשהתחלתי את המחקר שלי לצורך עבודת הדוקטורט , הבחנתי שרוב המחקר היה מוגבל על ידי גורמים כמו מדגם קטן מדי ומדידות שאינן אמינות. וכך החלטתי להתמודד עם המגבלות ולחקור אחדות מהשיטות שנראו מבטיחות במיוחד.

במחקר שפרסמתי יחד עם עמיתי באוניברסיטת אדלייד, התגלה שהטכניקה הטובה ביותר כדי לגרום לחלימה מודעת היא הליך המכונה Mnemonic Induction of Lucid Dreams (או MILD)  - גרימת חלימה מודעת על ידי היזכרות - שפותחה במקור בשנות ה-70 על ידי הפסיכופיזיולוג האמריקני סטיבן לה-ברז' (Stephen LaBerge). השיטה כוללת את הצעדים הבאים:

  1. כוונו שעון מעורר ל-5 שעות לאחר שאתם הולכים לישון.
  2. כשהשעון מצלצל, נסו לזכור חלום מהרגעים שממש לפני שהתעוררתם. אם אינכם מסוגלים, פשוט היזכרו בכל חלום שהוא שחלמתם לאחרונה.
  3. שכבו בתנוחה נוחה, באורות כבויים, וחזרו על המשפט: "בפעם הבאה שאחלום, אזכור שאני חולם". עשו זאת בדממה, בראשכם. אתם צריכים להשקיע כוונה של ממש במלים הללו ולהתמקד בכוונה שלכם לזכור.
  4. בכל פעם שאתם חוזרים על המשפט בשלב 3, דמיינו שאתם שוב נמצאים בחלום שנזכרתם בו בשלב 2, וראו את עצמכם בדמיונכם זוכרים שאתם חולמים.
  5. חזרו על צעדים 3 ו-4 עד שתירדמו, או עד שאתם בטוחים שקיבעתם את כוונתכם לזכור. זו צריכה להיות המחשבה האחרונה שלכם בטרם תירדמו. אם אתם מגלים שאתם חוזרים שוב ושוב לכוונתכם לזכור שאתם חולמים, מדובר בסימן טוב: הכוונה מוטבעת ויציבה בדעתכם.

הסתמכנו על נתונים מ-169 אנשים מכל רחבי אוסטרליה, אנשים שניהלו יומן חלומות, כך שיכולנו למדוד את האפקט של טכניקות לגרימה של חלימה מודעת לעומת הנטייה ה"בסיסית" שלהם. יותר ממחצית האנשים שהשתמשו ב-MILD חוו לפחות חלום אחד מודע בשבוע שבו הם החלו להתאמן. כמו כן, אם בעבר הם חוו את החלומות הללו בערך בלילה אחד מתוך כל 11 לילות, הרי שבעקבות התרגול הם חוו אותם בכל לילה שישי. הממצאים הללו מלהיבים, והם מהווים אחוז הצלחה מהגבוהים ביותר מבין כל מה שדווח בספרות המדעית בנושא.

באורח מפתיע, מספר הפעמים שהאנשים חזרו על המנטרה באשר לכך שהם זוכרים שהם חולמים, או אפילו משך הזמן שהם השקיעו ב-MILD בסך הכול, לא ניבאו הצלחה. לעומת זאת, הגורם החשוב ביותר היה היכולת של הנבדקים להשלים את הטכניקה ואז לשוב במהירות למצב של שינה. למעשה, הטכניקה הייתה יעילה כמעט פי שתיים כשאנשים נרדמו בתוך חמש דקות לאחר שהם קיבעו לעצמם את הכוונה. אם אתם רוצים לנסות זאת בעצמכם, תצטרכו לערוך ניסיונות עם רמת הערות הנכונה לכם ברגע שהשעון מצלצל – די ערות כדי שתוכלו להשלים את הצעדים, אך לא מידה רבה מדי של ערות כך שיקשה עליכם לשוב להירדם. ביצוע הטכניקה לאחר כחמש שעות של שינה גם הוא חשוב: רוב החלומות שלנו מתרחשים בשעתיים-שלוש האחרונות לפני שאנחנו מתעוררים, ורצוי לכם לצמצם ככל האפשר את הזמן בין סיום ביצוע הטכניקה והכניסה לשנת REM.

העניין דורש מעט תרגול, אבל אם יהיה לכם מזל, יתכן שתחוו חלימה מודעת תוך שימוש בטכניקת MILD כבר בלילה הראשון שלכם. אם אתם נעשים מודעים לכך שאתם חולמים, חשוב שתישארו רגועים, שכן רגשות עזים עלולים לגרום להתעוררות בטרם עת. ואם החלום מתחיל להתפוגג או נראה לא יציב, אתם יכולים לנסות לשפשף את ידיכם במרץ מתוך החלום. זה נשמע מוזר, אבל האמצעי הזה עובד: המוח נשטף בתחושות מתוך החלום, והדבר מקטין את הסיכוי שתיעשו מודעים לגופכם הפיזי הרדום, ושבעקבות כך גם תתעוררו.

פרט לאושר הצרוף הנובע מהאפשרות להכפיף עולם דמיוני לרצונכם, לחלימה מודעת יש מגוון של השפעות פסיכולוגיות חיוביות נוספות. ראשית, הדבר עשוי לסייע לטיפול בסיוטים: עצם הידיעה שאתם חולמים, לא פעם מביאה איתה הקלה בזמן הקטע הקשה של הסיוט. כמו כן, יתכן שתוכלו להשתמש בחלומות כדי לעבד חוויות של טראומה: להתעמת עם מה שרודף אתכם, להשלים עם תוקף, להימלט ממצב על ידי התעופפות או אפילו על ידי התעוררות משינה. יישומים אפשריים נוספים כוללים אימון במיומנויות ספורטיביות במהלך הלילה, וכן הליכה בעקבות השראה יצירתית. עם התרגול, מצב החלימה שלנו יכול להרגיש מבחינתנו מלא חיים כמעט כמו העולם עצמו – והוא אף עשוי להותיר אותנו עם התהייה היכן מסתיימת הפנטזיה והיכן מתחילה המציאות.

 

דנהולם אספי (Denholm Aspy) הוא עמית מחקר אורח בבית הספר לפסיכולוגיה של אוניברסיטת אדלייד, אוסטרליה.

AEON Magazine. Published on Alaxon by special permission. For more articles by AEON, follow us on Twitter

תורגם במיוחד לאלכסון על ידי אדם הררי.

תמונה ראשית: מתוך "O Taiti, לעולם לא עוד" (1897), פול גוגן, Courtauld Institute, תצלום: ויקיפדיה

מחשבה זו התפרסמה באלכסון ב על־ידי דנהולם אספי, AEON.

תגובות פייסבוק

> הוספת תגובה

8 תגובות על חלומות לפי הזמנה

03
ניר

מהניסיון שלי בחלומות צלולים, הם בדרך כלל "ריקים" ונטולי משמעות, וגם אם החלום התחיל כחלום רגיל מלא דמויות והתרחשויות, ברגע שאני נהיה מודע, כולם נעלמים.

04
סמדר זאבי

בס"ד
1.גם לפי היהדות, חלום אמתי מתרחש לא בשעת לילה ולא עם ערות האדם.
2. חשיפת החלום בשעת הערות איננה משימה קלה. מעניין אילו תובנות לוקח איתו החולם וכיצד מתמודד עמן.
3. עוד יותר מרתק לדעת- כמה חלומות הצליח החולם להגשים במציאות.

05
מיכאלה רניה

אם זה משהו שאת מתחברת אליו, נסי לקרא בספריו של סת. קיים בו חומר משמעותי רב על עבודת חלום והאופן שבו שליטה בחלומות משנה את חיי הערות.

07
מיכל

התרגום של המשפט לא מדוייק, ומכיוון שמדובר באוטוסוגסטיה, זה די משמעותי..
‘Next time I’m dreaming, I will remember I’m dreaming.’
תורגם ל"בפעם הבאה שאחלום, אזכור את מה שאני חולם", צריך להיות "אזכור שאני חולם".