חציר ליום ההולדת

מדוע טוב לתת? מה גורמת לנו נתינה לזולת?
X זמן קריאה משוער: 3 דקות

בשנים האחרונות, אני נוהגת לתת לאחי כמתנת יום הולדת ערימות חציר. לא, לו עצמו אין מה לעשות בהן. מדובר בתרומה למקלט לחמורים וסוסים, והעובדה שאנחנו מסוגלים לסייע להם רק קצת מרחיבה לשנינו את הלב. מעבר לאהבת בעלי החיים והשמחה על כך שיש מישהו שדואג להם באמת, אני חושדת שלנתינה הזעירה הזו – כמו לתרומות אחרות, לאו דווקא כספיות, לגופים ומטרות שנראים לי ראויים – יש תרומה גדולה עוד יותר לדימוי העצמי שלי, לתחושה שמדי פעם אני מסוגלת להביט בעולם ולא רק במה שמצטבר אצלי במעמקי פופיק.

ויש לזה, מסתבר, סימוכין מדעיים. ממאמר שהתפרסם בכתב העת Current Directions in Psychological Science עולה כי כשאנחנו מרוויחים הרבה כסף, התחושה שלנו משתפרת, אבל אנחנו מרגישים מאושרים פי כמה כשאנחנו נותנים או מוציאים את הכסף הזה על אחרים. החוקרים אליזבת דאן (Dunn) מאוניברסיטת בריטיש קולומביה, לרה אקנין (Aknin) מאוניברסיטת סיימון פרייזר הקנדית ומייקר נורטון מבית הספר למנהל עסקים של אוניברסיטת הארוורד קוראים לזה "“Prosocial Spending", כלומר הוצאת כספים על מטרות המקדמות עשויה חברתית חיובית. הם נתנו למשתתפים במחקר שלהם סכום כסף וביקשו מהם להוציא אותו על אדם אחר. משתתפים אלה דיווחו על הרגשה טובה בהרבה שליוותה אותם במהלך אותו יום לעומת משתתפים שנתבקשו להוציא את הכסף לצרכיהם שלהם בלבד. במחקרים דומים נוספים המשתתפים דיווחו על "תחושה חמימה" שמילאה אותם בעקבות נתינה כזו, ומתברר כי אנחנו חשים כך כבר מילדותנו המוקדמת וכי זו תופעה המשותפת לבני אדם בכל העולם, אפילו בקרב מי שמצבם הכלכלי רעוע. כדי שנתינה כזו באמת תגרום לכם אושר, צריכים להתקיים, מסתבר, שלושה תנאים: היא צריכה לאפשר לנו ליצור קשר עם אחרים, אנחנו צריכים לראות בבירור את ההשפעה החיובית שלה, ועליה להיעשות מתוך בחירה חופשית. בהתקיים שלושת התנאים האלה, יש בינינו אפילו מי שיכולים להפיק עונג של ממש מתשלום מיסים – כשהם מזדהים עם המטרות שמקודמות בעזרת כספי המיסים ומרגישים טוב בזכות התרומה החברתית שלהם.

לא מפתיע על כן לגלות שאפילו המחשבה על נתינה גורמת לנו יותר שמחה מהמחשבה על מה שאנחנו מקבלים. במחקר שהתפרסם בכתב העת Psychological Science של האגודה למחקר פסיכולוגי בארצות הברית, החוקרים אדם גרנט (Grant) מאוניברסיטת פנסילבניה וג'יין דאטון (Dutton) מאוניברסיטת מישיגן ניסו להבין כיצד המחשבה על נתינה – שבאה לידי ביטוי בהבעה בכתב – משפיעה על תרומה חברתית. בשורה של ניסויים הם גילו כי כשאנחנו מהרהרים במה שקיבלנו מאחרים אנחנו מרגישים חובה לתת ולעזור למי שנתנו לנו, אבל לא בהכרח לאנשים אחרים. לעתים מחשבות על מה שקיבלנו אפילו גורמות לנו להרגיש תלויים ומחויבים באורח שאינו חיובי. לעומת זאת, כשאנחנו חושבים על מקרים שבהם נתנו לאחרים, אנחנו נוטים לראות בעצמנו אנשים טובים יותר, הדימוי העצמי שלנו מתחזק והמוטיבציה שלנו לסייע לאחרים שוב גוברת.  לדברי החוקרים, מדובר במצב שבו כל הצדדים מרוויחים: הנותנים והמסייעים מאושרים יותר, והחברה שבה ישנה התנדבות וסיוע לזולת היא חברה מתפקדת ובריאה יותר.

כל הטוב הזה שהוא מנת חלקנו יכול להתחיל בגיל צעיר ממש. ממחקר שהתפרסם באותו כתב עת עולה כי התנהגות אלטרואיסטית עשויה להועיל לילדים כבר מגיל ארבע – אגב, זוהי התנהגות שנפוצה פחות דווקא בקרב ילדים ממשפחות בעלות הכנסה גבוהה. החוקר ג'ונס מילר מאוניברסיטת קליפורניה דייוויס, שעמד בראש צוות החוקרים, אומר כי בהמשך למחקרים קודמים המוכיחים את ההשפעה החיובית של נתינה על מבוגרים, מן הנתונים החדשים מתברר כי גם ילדים חווים השפעות חיוביות כאלה כשהם עסוקים בפעילות לטובת הזולת. במחקר השתתפו 74 ילדים שגילם הממוצע היה ארבע שנים. הילדים שיחקו במעבדה במשחקים שאפשרו להם להרוויח אסימונים. החוקרים הצמידו להם (בהסכמת ההורים, כמובן) אלקטרודות לחזה וכך אספו נתונים על תגובות גופניות שונים המעידים על רמות מתח או שלווה. בסוף הביקור במעבדה הוצע לילדים לתרום את האסימונים לילדים חולים (בדיוניים) שלכאורה לא יכלו להגיע למעבדה. החוקרים גילו כי הילדים שתרמו אסימונים חוו חוויה תחושות גופניות חיוביות יותר מהילדים שנמנעו מכך.

התגלית המפתיעה, לכאורה, הייתה שדווקא ילדים ממשפחות פחות עשירות תרמו יותר אסימונים. החוקרים מניחים כי ילדים ממשפחות אמידות יותר גדלים באווירה שיש בה יותר התמקדות בעצמי ופחות רגישות חברתית, אווירה שהם קולטים מגיל צעיר מאוד. לעומתם, ילדים פחות אמידים, לומדים בגיל צעיר כי דווקא הנתינה לאחרים מסייעת להם להרגיש טוב יותר למרות הסביבה הפחות מעתירה שבה הם עצמם גדלים.

 

תמונה ראשית: סרטים אדומים. תצלום: מיכל גרוסיצקי, unsplash.com

Photo by Michał Grosicki on Unsplash

מחשבה זו התפרסמה באלכסון ב

תגובות פייסבוק

2 תגובות על חציר ליום ההולדת