ידע כל איש ותדע כל אישה

זכות ההצבעה צריכה להיות זכות אדם אוניברסלית, וכולנו צריכים לקבל אותה עם היוולדנו
X זמן קריאה משוער: 6 דקות

איך נוכל להפוך את זכות ההצבעה הכללית לאוניברסלית, כלומר לכללית באמת?

העובדה ששאלה כזאת צריכה להישאל מצביעה על פרדוקס דמוקרטי. הזכות הכללית להצביע – כלומר העובדה שלכולם יש הזכות להצביע – מתוארת כתכונה בסיסית של הדמוקרטיה המודרנית. אלא שלא קיימת דמוקרטיה שבה הזכות הכללית להצביע היא אכן כללית.

הדבר עשוי להפתיע אתכם, כיוון שיותר ממאה מדינות בעולם טוענות שיש בהן זכות הצבעה כללית. אלא שכשהן אומרות זאת כוונתן היא שלא נעשות הבחנות בין מצביעים על בסיס מגדר, גזע, שיוך אתני, עושר או ידיעת קרוא וכתוב.

לאמיתו של דבר, כל הדמוקרטיות מונעות מחלק מהתושבים שלהן מלהצביע, והן עושות זאת בלי להתנצל. מילדים ומתבגרים נשללת זכות ההצבעה בשל גילם. מדינות רבות מגבילות את זכות ההצבעה למי שיושבים בכלא. רוב הדמוקרטיות שוללות את הזכות השוויונית להצביע מאלו מאוכלוסייתן שאין להם אזרחות, תושבות קבע או סטטוס חוקי אחר.

על העולם למצוא דרך לגרום לכך שזכות ההצבעה תהיה חלק בלתי נפרד מכל אדם באשר הוא, בדיוק כמו אבר מאברי גופו. כלומר, שהזכות תלווה אותנו כל חיינו, ושהיא תלך איתנו באשר נלך

אם כך, אם זכות ההצבעה אמורה אי-פעם להיות כללית באמת, על העולם למצוא דרך לגרום לכך שזכות ההצבעה תהיה חלק בלתי נפרד מכל אדם באשר הוא, בדיוק כמו אבר מאברי גופו. כלומר, שהזכות תלווה אותנו כל חיינו, ושהיא תלך איתנו באשר נלך.

חשבתי על הצורך בזכות הצבעה ניידת בשעה שצפיתי במדינות החוגגות את יום השנה למה שמכונה כביכול "זכות הצבעה כללית". כמובן, אירועים אלו למעשה עוסקים בשימור הזיכרון של מאבקים שהתנהלו לפני זמן לא רב כדי להרחיב את זכות ההצבעה כך שתכלול גם נשים.

מהלכים היסטוריים כאלו ראויים לציון, אך הם צריכים גם להזכיר לנו שהדמוקרטיה, כמו מפעלים אנושיים אחרים, יודעת לנוע קדימה אבל גם אחורה, ולעתים קרובות היא עושה את שתי התנועות בעת ובעונה אחת.

בחודש פברואר 2021 צוינו חמישים שנה למתן זכות ההצבעה לנשים בשווייץ: כלומר הזכות הזו ניתנה לנשים ב-1971, על ידי רוב של מצביעים גברים, שהבטיחו מצדם את זכות ההצבעה שלהם 123 שנה קודם לכן. האירוע היה הזדמנות לחשוב על כל ההיבטים שבהם שווייץ, הדמוקרטית עד מאוד, אינה עומדת בציפיות ממנה. קוסטה ריקה, אל סלבדור, גואטמלה והונדורס יציינו השנה את מתן זכות ההצבעה לנשים ב-1921, יחד עם אובדן הזכות הזאת שנה אחת בלבד לאחר מכן, ב-1922, עם התמוטטות הרפובליקה הפדרלית המשותפת שלהן. בארצות הברית, ציון 100 שנה לזכות ההצבעה לנשים בשנת 2020 לווה בתזכורת לכך שההתקדמות המבורכת הזאת לוותה במגבלות חדשות על הצבעתם של לא-לבנים ושל מהגרים.

שווייץ, רכבל, אלפים

כמה יפה שווייץ, עכשיו גם נשים מצביעות בה. תצלום: ליליה אזוודו

פרשיות העבר הללו מצביעות על עובדה לא פשוטה: ההצבעה היא בעייתית לדמוקרטיה, כיוון שהיא נוגעת בסתירה יסודית של המערכת הדמוקרטית. הסתירה משתקפת במקור המלה האנגלית לזכות הצבעה – suffrage – שיש בה הד למלה בצרפתית עתיקה – sofrage – שפירושה "תפילות או בקשות בשמו של אדם אחר כדי להשיג התערבות לטובתו".

"בשמו של אחר": העניין הזה בדיוק מורה על הסתירה הדמוקרטית. הדמוקרטיה מושכת, כיוון שהיא מאפשרת לנו למשול בעצמנו ולהצביע לטובתנו שלנו. אך הדמוקרטיה, בניגוד להיקף המותניים של האמריקנים ובניגוד למוצקים בתנאים של חום, אינה מתרחב באופן טבעי. הרחבת זכות ההצבעה דורשת מאיתנו לחלוק את הזכויות הדמוקרטיות שלנו עם אחרים, ולעשות זאת על אף שהדבר מפחית מהכוח של ההצבעה שלנו עצמנו.

כדי להפוך את זכות ההצבעה לאוניברסלית באמת, אנו האזרחים, וכן האומות שלנו, חייבים לוותר על הכוח להחליט מי פרט לנו יוכל לזכות להצביע

ניגוד האינטרסים הפנימי והנצחי הזה בדמוקרטיה – הדמוקרטיה דורשת הן אנושיות והן נטישת האינטרס האנוכי – הוא הסיבה לכך ששום חברה אנושית לא העניקה זכויות הצבעה לכולם. כדי להפוך את זכות ההצבעה לאוניברסלית באמת, אנו האזרחים, וכן האומות שלנו, חייבים לוותר על הכוח להחליט מי פרט לנו יוכל לזכות להצביע. זכות ההצבעה חייבת להיות זכות אנושית אוניברסלית, זכות שתינתן אוטומטית עם הלידה.

לא יהיה קל להשיג אוניברסליות כזאת. החדשות הטובות הן שהזכות להצביע כבר מעוגנת בהצהרה האוניברסלית של זכויות האדם ובהסכמים בינלאומיים נוספים. אלא שזכויות אדם בינלאומיות ידועות כקשות במיוחד לאכיפה. לכן, לטובת זכות ההצבעה האוניברסלית תידרש אמנה בינלאומית או הסכם אחר, שעליו יחתמו לא רק אומות אלא גם ממשלות בכל הרמות הפוליטיות – מחוזות, אזורים, ערים ועוד.

על הפרטים יתקיים דיון, אך הייתי מציע שתי נקודות שיש לאמץ. ראשית, לכל בן אנוש יש הזכות להצביע במדינה שהוא אזרח שלה. שנית, לכל אדם יש הזכות להצביע ברמה העירונית בקהילה שהוא מתגורר בה, ללא קשר למעמדו החוקי.

ההשלכות המעשיות יהיו עמוקות. זכות הצבעה אוניברסלית באמת תהיה התקדמות משמעותית בכל הקשור לחירות של אסירים ואסירים לשעבר, שזכותם להצביע מוגבלת לעתים קרובות. ברמה העמוקה יותר, זכות ההצבעה האוניברסלית תהיה ההרחבה הגדולה ביותר של זכויות הילדים בתולדות המין האנושי.

מתבגרים, נערים, נערות

יש להם מה לומר ובהקשרים רבים יש סיבה טובה לתת להם קול. תצלום: איתן ג'ונסון

אם תידרש פשרה, הייתי מציע לבחור בגיל 15 – הגיל שבו הדלאי לאמה נטל את סמכויותיו הארציות וגם הגיל שבו גרטה טונברי פתחה בחרם שלה – או בגיל 13 – הגיל שבו אנה פרנק החלה לנהל את יומנה

יתכן שיקומו קולות שיתנגדו למתן קול בדמוקרטיה לפעוטות. כיום, גיל ההצבעה הנפוץ ביותר הוא 19, כשארגנטינה, אוסטריה, ברזיל, אקוודור, ניקרגואה, סקוטלנד, וויילס וככל הנראה בקרוב גם שווייץ מאפשרות הצבעה החל מגיל 16. אם תידרש פשרה, הייתי מציע לבחור בגיל 15 – הגיל שבו הדלאי לאמה נטל את סמכויותיו הארציות וגם הגיל שבו גרטה טונברי פתחה בחרם שלה – או בגיל 13 – הגיל שבו אנה פרנק החלה לנהל את יומנה.

בנוסף לכך, מתן זכות הצבעה במקום מגוריהם למי שאינם אזרחים יעניק הגנה חיונית על זכויותיהם של מהגרים, שנתונים כעת תחת איום גובר ברחבי העולם.

על פי אחת הסקירות, לפחות 45 מדינות מאפשרות כיום לתושבים שאינם אזרחים להצביע בבחירות המקומיות, בבחירות האזוריות ואף בבחירות הארציות בארצות מגוריהם. ברשימה הזאת נמצאות אוסטרליה, חלק ממדינות אמריקה הלטינית, רשויות מקומיות מסוימות בארה״ב, קנטונים אחדים בשווייץ וכן האיחוד האירופי, שמאז אמנת מסטריכט משנת 1992 הבטיח זכויות הצבעה מקומית לתושבים שהם אזרחים של מדינות אחרות באיחוד האירופי.

ההצלחה הנמשכת של הכלל הנוהג באיחוד האירופי מראה שכאשר זכויות ההצבעה שלנו חוצות קווי גבול בין מדינות, אנו נעשים קרובים יותר אלו לאלו. באותה הרוח, זכות אוניברסלית באמת להצבעה – והעקרונות שלפיהם יינתן לכולנו להצביע במקום מגורינו ובמקום שיש לנו בו אזרחות – עשויים לגרום לעולם שבור ומפולג להיות מאוחד יותר, וגם דמוקרטי יותר.

ג'ו מת'יוס (Matthews) הוא עורך ב-Zócalo Public Square וכותב בו טור על דמוקרטיה. 

Published in Alaxon by special permission from Zócalo Public Square

תמונה ראשית: תלתן. תצלום: אלק גומס, unsplash.com

Photo by Allec Gomes on Unsplash

מחשבה זו התפרסמה באלכסון ב על־ידי ג'ו מת'יוס, Zócalo.

תגובות פייסבוק

3 תגובות על ידע כל איש ותדע כל אישה

01
שישק

אפס התמודדות עם טענות נגד. הכוונה לטענות הנגד הפשוטות והמתבקשות.
אף אחד לא יציע להעניק זכות הצבעה לילדים בגיל שנה. אז מהם הכישורים הקוגניטיביים שמזכים את הניחן בהם בזכות הצבעה? ומאיזה גיל הם קיימים? ולא פחות חשוב מכך- מה ההתפלגות שלהם בכל גיל?

כדאי לציין גם את העובדה שאצל רבים מהילדים (רוב), רמת העצמאות המחשבתית היא כמעט אפסית. הם כנראה יצביעו בדיוק כפי שהוריהם מצביעים, מה שפשוט יתן יתרון עצום לאוכלוסיות שמתרבות מהר, גם אם הגדילה שלהם כבוגרים קטנה יותר (מישהו אמר חרדים? דתיים?). האם באמת מדובר בצעד דמוקרטי?

02
עמיחי רמר

למה לעצור כאן?
אפשר להציע זכות הצבעה לכל אדם גם במדינות שאיננו אזרח או תושב בהן. העולם הוא גלובלי ולמערכות שלטוניות יש השפעה מעבר לגבולות המדינה ואם לאדם יש עניין להשפיע על מדינות אחרות, יש לאפשר לו.
תארו לכם כמה מלחמות ומאבקים נוכל למנוע אם לאנשים תהיה אפשרות להשפיע על מדינות אחרות בדרך דמוקרטית ולא בכוחניות.

    03
    נוקדן הספרים

    וההפך...
    בואו נחשוב על נסיון ההשתלטות של רוסיה על אוקראינה 43.79 מליון איש
    רוסיה 143.4 מליון איש
    אולי ״נמנע מלחמות״ אבל נייצר המון אי צדק