להאט את האייפון

אוכלים סלואו פוד ולובשים כותנה מקומית? הגיע הזמן שתכניסו את ההוגנות לתחום נוסף בחיים שלכם: טלפונים סלולריים
X זמן קריאה משוער: 2 דקות

האייפון שלי הולך וקטן. ככה נדמה לי בכל אופן, בזכות תיאוריית היחסות של המכשירים, שלפיה ככל שהטלפונים של הסובבים אתכם נעשים גדולים יותר, כך שלכם מתכווצים. דבקתי במודל הנוכחי שלי מסיבות מעשיות ומוסריות, יותר מאשר כלכליות (אם אאריך את החוזה שלי, אני יכול לקבל מכשיר חדש תמורת סכום צנוע). ראשית, הטלפון הנוכחי שלי עובד מצוין, חוץ מבאג מעצבן שבגללו אני ממשיך לקבל אימיילים למרות רצוני. דבר מטריד יותר הוא התחושה, שקשה יותר ויותר להימלט ממנה, שאם ארכוש טלפון חדש רק כי אני יכול, אתרום לסבלם של האנשים שמייצרים אותם.

מעולם לא היה קל יותר להיות הן "אדם טוב" והן "צרכן טוב". אני יכול לפגוש את האנשים שמגדלים את המזון שלי, לאכול במסעדות שמשלמות לעובדיהן שכר הוגן, לקנות בגדים שיוצרו בייצור הוגן, ולהשתדל לתמוך בחברות שהמדיניות הסביבתית שלהן הולמת את שלי. צריכה מודעת הפכה לחלק טבעי בתחומים רבים בחיי – אבל זה עדיין קשה מדי כשמגיעים לטכנולוגיה.

נזכרתי בזה כשעקבתי אחרי קמפיין המימון לסרט התיעודי Who Pays the Price? The Human Cost of Electronics (מי משלם את המחיר? העלות האנושית של האלקטרוניקה). המכשירים המופלאים הללו, שאנו כה תלויים בהם, חושפים עובדים בעולם המתפתח למצבים ולכימיקלים שמובילים ללוקמיה ולהתאבדות. הלחץ הציבורי הגובר אמנם גרם לאפל להוביל מהלך להפסקת השימוש בחומרים המזיקים ביותר, כמו בנזין והקסאן, אבל התנאים השוררים בסביבות הייצור של מוצרים טכנולוגיים עדיין מבישים.

לפי Who Pays the Price?, אילו היינו משלמים רק דולר אחד יותר למכשיר, לא היה צורך בכימיקלים מזיקים בתהליך הייצור של סמטרפונים חדשים. אין ספק שזה משהו שאנחנו יכולים לעמוד בו. אז מה יידרש כדי לחולל את השינוי הזה?

הרחבת הזחיחות. אם היפסטרים יכולים להפוך בגדים של נפחים או של ספרנים מ-1940 למגניבים, אולי הם יכולים גם להפוך טלפונים ניידים בני שלוש שנים לצו האופנה החדש? האם אפשר לשכור את משווקי הקייל כדי שיפעילו את הקסם שלהם על מכשירי אלקטרוניקה נטולי-אכזריות?

לספק השראה למשקיעים אקטיביסטים. התואר "משקיע אקטיביסט" יכולה להיות יותר מסתם שודד שמחכה לעוט על השלל המהיר הבא. מישהו צריך להפוך את הביטוי הזה ליותר מאוקסימורון. למשל המשקיעים.

לאמץ את כוח הסוגסטיה. אנחנו נותנים לנהגי מונית יותר כסף כשבמוניות יש מסכים שמציעים לנו לעשות זאת. אם ככה, תוך כדי הזמנה מראש של טלפונים חדשים צריכה להופיע הודעה שתדחק בנו "להוסיף חמישה דולרים כמחווה של הגינות בסיסית, למען השם!"

סטיקרים! משווקים ולקוחות אוהבים אותם, אז אם עובדי המפעל שמייצרים טלפון מסוים זוכים להיחשף ליותר מעשרים דקות של אור יום, בואו נאשר ליצרן להוסיף לאריזה איזה סמיילי קטן!

להאט. כשיכולתי לבחור בין אייפון 6 לאייפון 6 פלוס, גיליתי שהכי קל לי לבחור באייפון שכבר יש לי. הרבה פחות שלטי פרסומת ופרסומות טלוויזיה עם ג'ימי פאלון וג'סטין טימברלייק גיבו את הבחירה שלי, אבל בזכותה התפנה לי מקום בראש להחלטות חשובות יותר. כמו אם לקנות אפרסמון או רימון בשוק האיכרים.

פורסם במקור על-ידי ברטונד ת'רסטון ב-Fast Company. ת'רסטון הוא מחבר רב-המכר של הניו יורק טיימס How to Be Black and CEO, ואחד ממייסדיו של Cultivated Wit, משרד פרסום שמשלב בין הומור, עיצוב וטכנולוגיה.

מחשבה זו התפרסמה באלכסון ב על־ידי ברטונד ת'רסטון.

תגובות פייסבוק